Turbulensen i Norwegian

«Klar risiko» for at Norwegians nye storeiere selger seg ut

Flere eksperter – og Norwegian selv – tror at leasingselskapene kan dumpe aksjene sine. Samtidig tror storbanken HSBC at rivalene IAG og Ryanair kan legge ut på et nytt oppkjøpstokt i flybransjen.

STORAKSJONÆRER KAN FORSVINNE: Leasingselskapene vil bli flyselskapet Norwegians største eiere etter at gjeld gjøres om til aksjer for å få lånegarantier fra staten. Bildet viser tomme lokaler i Norwegians kontorer på Fornebu.

Hanna Kristin Hjardar / E24
  • Pål A. Solheimsnes
  • Eirik Billingsø Elvevold
Publisert:

Norwegians redningsplan vil gjøre utenlandske leasingselskaper til ufrivillige storaksjonærer i flyselskapet.

Ifølge Norwegians egne anslag vil leasingselskapene sitte igjen med over 50 prosent av selskapet etter at gjeld er gjort om til aksjer, mens dagens aksjonærer vil sitte igjen med rundt 5,2 prosent.

Men flere av leasingselskapene, blant annet Aercap, har lite interesse av å eie Norwegian-aksjene. Flere eksperter tror derfor det er en betydelig risiko for at aksjene blir solgt.

– Leasingselskaper vil åpenbart ikke eie flyselskaper, sier leasinganalytiker Helane Becker i investeringsselskapet Cowen.

Les på E24+ (for abonnenter)

Disse utenlandske selskapene kan bli Norwegians nye eiere

Advokat Per Morten Christiansen i advokatfirmaet Selmer støtter analysen. Han er ekspert på refinansiering og restrukturering av store låneengasjementer.

– Jeg tror det er en klar risiko for at leasingselskapene vil selge aksjene sine. Det er ikke meningen at de skal være eiere av flyselskap, men en form for långivere ved å eie fly og lease dem ut, sier Christiansen.

HSBC forventer oppkjøp i bransjen

Samtidig forventer storbanken HSBC at sterke flyselskaper vil kjøpe eiendeler fra svake flyselskaper når markedet bedrer seg.

HSBC trekker frem at flyselskaper som IAG og Ryanair kan komme styrket ut av krisen, mens muligheter for oppkjøp eller fusjoner er én av faktorene som kan sende Norwegian-aksjen høyere.

– IAGs strategiske posisjon vil sannsynligvis tjene på den betydelige foreslåtte kapasitetsreduksjonen hos Virgin Atlantic og Norwegian, skriver banken i en rapport.

SATT PÅ BAKKEN: En rekke Norwegian-fly står på bakken på Stavanger lufthavn på Sola.

Pål Christensen / Stavanger Aftenblad

I starten av coronakrisen fokuserte HSBC-analytikerne på hvilke flyselskaper som hadde best likviditet, og Norwegian var blant selskapene som trengte påfyll av kontanter.

I mellomtiden har europeiske land gitt ulike former for krisehjelp, noe som har gitt færre konkurser enn HSBC forventet.

Men når markedet bedrer seg igjen vil Charles Darwin, som oppfant evolusjonsteorien, «komme tilbake fra ferien sin», skriver banken.

– Selger ikke nødvendigvis til et annet flyselskap

Utenlandske flyselskaper – inkludert IAG – har tidligere vurdert å kjøpe opp Norwegian.

Den tidligere lederduoen Bjørn Kjos og Bjørn Kise, som før var selskapets største aksjonærer, takket til og med ja til et bud fra en ukjent aktør, men avtalen falt i grus.

Leasinganalytiker Helane Becker tror ikke nødvendigvis at leasingselskapene vil selge Norwegian-aksjene sine til et annet flyselskap.

– Ikke nødvendigvis til et annet flyselskap, men i det åpne markedet gir mening. Det var min tanke. De vil ikke eie flyselskapet, de vil bare få betalt for flyene sine, sier Becker.

Les på E24+ (for abonnenter)

Bjørn Kise snakker ut om Norwegian-salget som falt igjennom: – Ja, jeg var skuffet

– Hvor lenge tror du at de vil sitte på aksjene?

– Så lenge de må for å hente inn flyinvesteringene sine. De kan alltids selge aksjene tilbake til selskapet og selskapet kan betale leien på flyene.

Advokat Per Morten Christiansen i Selmer forklarer at et mulig aksjesalg typisk ville skjedd gjennom en såkalt bokbyggingsprosess, der ett eller flere meglerfirma får i oppdrag å selge aksjene.

Etter børsslutt sendes det ut melding om at en ikke navngitt kunde skal selge så og så mange aksjer. Deretter bygger de en bok for å finne markedsverdien på aksjene. De finner kjøpere i løpet av kvelden, før resultatet børsmeldes morgenen etter, sier Christiansen.

Les på E24+ (for abonnenter)

Ti år i stormen: Slik ble Norwegians ambisjoner selskapets største problem

Leasingselskapene er bundet av «lock-up»-regler

Norwegian sikret støtte fra leasingselskapene kun minutter før denne ukens generalforsamling, der aksjonærene endte opp med å stemme for ledelsens redningsplan.

I prospektet til Norwegians kommende emisjon advarer ledelsen om at leasingselskapene kan ha en intensjon om å selge aksjene de mottar fordi de muligens ikke har en langsiktig horisont på eierskapet sitt.

Les også

Norwegian setter tegningskursen til én krone

De nye aksjene er underlagt såkalte «lock-up»-regler, som skal hindre at alle aksjene dumpes på kort tid, men Norwegian advarer mot at disse reglene er midlertidige, kan bli brutt og er gjenstand for visse unntak.

Ett av unntakene er at det kommer et generelt bud på aksjene i Norwegian.

– Salget av et substansiell antall av de nye aksjene, eller forventninger om et slikt salg, kan ha negative materielle effekter på aksjekursen til selskapets aksjer – eller til og med aksjonærenes evne til å selge sine aksjer til attraktive betingelser, i tide eller i det hele tatt, står det i prospektet.

Norwegian advarer også om at selskapet kan bli nødt til å akseptere avvik fra reglene fordi nye eiere utenfor EØS kan ha negativ påvirkning på selskapets autorisasjoner til å operere flytrafikk.

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Norwegian
  3. NAS
  4. Leasing
  5. Oppkjøp
  6. HSBC
  7. IAG

Flere artikler

  1. Leasingselskaper vil konvertere minst 8,56 mrd. til aksjer

  2. Analytiker tror leasinggigant kan bli tvunget til å godta Norwegians plan

  3. Betalt innhold

    Dette kan bli Norwegians nye storeiere

  4. Annonsørinnhold

  5. Timer før skjebnemøtet: Ingen enighet, men «sterk støtte» fra leasingselskapene

  6. Norwegian nærmer seg skjebnedagen: Sjefen lover å sette egne penger i flyaksjen