Fagforeninger krever kriselån til flyselskapene: – Dette ligner ikke på noe vi har sett før

Flyselskapene er i full krisemodus etter at konsekvensene av corona-utbruddet brer om seg. Med et kraftig fall i reiseaktiviteten og fremtidige bestillinger etterlyser pilotene og de kabinansatte nå flere tiltak – aller først nødlån fra staten for å holde hjulene i gang.

Fra venstre: Samferdselsminister Knut Arild Hareide, Parat-leder Unn Kristin Olsen, nestleder Anneli Nyberg og leder for Parat-pilotene Petter Førde

Marius Lorentzen / E24
  • Marius Lorentzen
Publisert:

– Medlemmene våre er selvfølgelig redde for jobbene sine. Dette ligner jo ikke på noe vi har sett før, og i tillegg er det mange som naturlig nok er bekymret for egen helse også, sier Anneli Nyborg, nestleder i fagforeningen Parat.

Onsdag har både ledelsen i Parat og NHO Luftfart vært i krisemøter med samferdselsminister Knut Arild Hareide. Der kom de med en rekke forslag til mulige tiltak som kan hjelpe en flybransje som nå er i krise.

Med utbruddet av coronaviruset og alle de tiltakene som iverksettes for å hindre smitte, opplever flyselskapene et dramatisk fall i bestillingene og redusert reiseaktivitet.

Parat-ledelsen og resten av luftfarten ønsker seg nå kutt i flypassasjeravgiften, CO₂-avgift, moms og arbeidsgiveravgift som mulige tiltak. Parat peker også på at staten bør stille opp med likviditet eller kreditt hvis det trengs.

Les også

SAS-ledelsen tar lønnskutt på 20 prosent: Ber de ansatte om det samme

– Hva er det mest effektive tiltaket myndighetene kan komme for bransjen?

– Det er en form for utvidet kreditt eller et nødlån på kort sikt. På lang sikt trenger bransjen at avgiftene blir redusert, sier Parat-leder Unn Kristin Olsen.

– Og bransjen trenger også forsikringer fra regjeringen og myndighetene om at man får et konkret bedret rammeverk å forholde seg til i fremtiden. Det er viktig for forutsigbarheten og planleggingen.

– Frykter derre oppsigelser eller konkurser nå?

– Vi har satt krisestab og forsøker nå å følge opp medlemmene våre og deres interesser så godt som mulig, sier Olsen.

Les også

SAS kansellerer alle sine flyginger til Italia frem til 3. april

Tiltak kan komme fredag

Samferdselsminister Knut Arild Hareide kan foreløpig ikke love noe som helst, men henviser til at finansminister Jan Tore Sanner har varslet at man vil kommentere ytterligere tiltak fredag.

Tirsdag varslet Sanner at permitteringsregelverket vil bli endret slik at staten tar en større del av byrden.

– Vi vurderer situasjonen kontinuerlig, for luftfarten er kritisk for vår infrastruktur, helse og beredskapen, sier Hareide til pressen etter møtet og la til at situasjonen endrer seg «dramatisk dag for dag».

– Jeg har nå fått meg med gode innspill som jeg vil ta med videre inn i regjeringsdiskusjonene. Det kan komme tiltak allerede på fredag, sier Hareide videre.

– Er det aktuelt med avgiftslette?

– Som finansminister Jan Tore Sanner sa i går, så ser vi på ulike tiltak nå, sier Hareide.

– Frykter du konkurser?

– Det har jeg ikke mulighet til å vurdere, men selskapene beskriver en dramatisk situasjon.

– Kan andre deler av transportsektoren som ferger, busselskap og lignende bli rammet og er det aktuelt med tiltak for å hjelpe andre enn luftfarten?

– Luftfarten er spesielt utsatt, samtidig som jeg ikke vil utelukke at andre også kan merke konsekvensene. Men fly er i en særstilling og alle som følger luftfarten ser at dette er en situasjon som endrer seg dramatisk – dag for dag, sier Hareide.

Les på E24+

Norwegian-sjefens bønn til myndighetene understreker alvoret

Tidligere SAS-topp tror Avinor-kutt fungerer best

Kabinforeningen og Parat får full støtte av den skandinaviske pilotalliansen SPG, forteller leder Christian Laulund:

– Det er et behov for at myndighetene agerer raskt og resolutt. Permitteringer og oppsigelser er en trussel som ligger foran oss hvis ikke vi klarer å finne gode løsninger, sier Christian Laulund, leder av pilotalliansen SPG i SAS.

Eivind Roald, tidligere kommersiell direktør i SAS og nå industriell rådgiver i Ving-eier Altor, mener et tiltak som både vil hjelpe og som kan være innenfor statsstøtteregelverket i EU:

– Tiltak som å fjerne flypassasjeravgiften gir jo ingen effekt så lenge ingen flyr. Det beste og raskeste vil derimot være å fjerne samtlige start- og landingsavgifter for samtlige flyselskaper, sier Roald. Dette vil gi umiddelbare effekter for flyselskapene som fortsatt har mange flyginger. Det er snakk om hundrevis av millioner årlig, sier han.

Les også

Norwegian kansellerer 3.000 avganger og varsler permitteringer som følge av coronaviruset

Mener matserveringen bør kuttes av smittehensyn

En rekke flyselskaper og bedrifter i reiselivsbransjen verden over har allerede iverksatt tiltak, varslet permitteringer og igangsatt kostnadskutting for å møte corona-krisen som nå treffer verdensøkonomien.

Her hjemme har de tre store flyselskapene allerede kommet med resultatvarsler og iverksatt krisetiltak:

  • SAS har bedt de ansatte redusere arbeidstiden og lønnen med opp til 20 prosent og minst 2.000 avganger skal kuttes.
  • Norwegian har varslet permitteringer
  • Widerøe kutter 1.500 avganger på toppen av de
  • Alle selskapene jobber i tillegg med å kutte kostnader der de kan, inkludert å kutte konsulenter, markedsføring, utsette prosjekter og andre grep.

I Parat oppfordrer man ikke bare myndighetene til å handle, men også flyselskapene:

– Her må arbeidsgiverne også ta sitt ansvar og iverksette tiltak i dialog med oss for å avhjelpe situasjonen, sier Parat-leder Unn Kristin Olsen.

– De kabinansatte jobber jo tett med mennesker. Kan det bli aktuelt å ta grep for å redusere smitten?

– Det å kutte matserveringen er et eksempel på et strakstiltak som bør iverksettes. Vi oppfordrer også alle medlemmer, kollegaer og kunder til å følge rådene fra helsemyndighetene, sier Parat-lederen.

Christian Laulund i SPG og andre tillitsvalgte i SAS er nå i dialog med selskapet om hvordan krisen kan håndteres og om man kan få til en avtale om redusert arbeidstid:

– Vi er glade for at selskapet har iverksatt umiddelbare tiltak. Vi har en dialog med SAS om hva vi kan bidra med og vi er innstilt på å ta ansvar. Ingen er tjent med at situasjonen fører til oppsigelser, sier Laulund og legger til at det man nå ønsker er kollektive avtaler med solidaritet på tvers av landegrensene i SAS.

Les også

Widerøe kutter ytterligere 1.500 avganger frem til 31. mai

Her kan du lese mer om

  1. Coronaviruset
  2. Coronaviruset
  3. luftfart
  4. Luftfart
  5. Parat
  6. Flyselskaper
  7. Scandinavian Airlines (SAS)
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Fagforening om SAS-grep: – Veldig skremmende

  2. Parat: – Avhengig av å ha norske selskap i luften etter krisen

  3. Flyselskapene ber Sanner om corona-hjelp: – Kutt flypassasjeravgiften

  4. Annonsørinnhold

  5. Norwegian kansellerer 3.000 avganger og varsler permitteringer som følge av coronaviruset

  6. Ny smittevernveileder: Krever tomt midtsete mellom passasjerer