WSJ: Boeing enige med motorleverandører om betaling

KAN FORSINKES: Boeings 737 Max har stått på bakken siden i fjor vår. Det er fortsatt ikke klart når det vil kunne fly igjen.
Publisert: Publisert:

Boeings 737 Max-fly, som står på bakken over hele verden i kjølvannet av to dødsulykker, har motorer som er laget av et felleseid selskap (joint venture) bestående av General Electric og Safran (CFM).

Safran-sjef Philippe Petitcolin bekrefter nå en avtale med Boeing, der flyprodusenten vil dekke CFMs Max-utgifter for 2020, ifølge Wall Street Journal.

Det i forbindelse med presentasjonen av det franske selskapets kvartalsrapport torsdag

– Alle motorene som skal bli levert i 2020 vil bli fullstendig betalt, sier Petitcolin, ifølge WSJ.

Safran-sjefen sa også at Boeing vil dekke betalingen for motorer som ble levert i fjor, som i stor grad er plassert på Max-fly som Boeing har produsert, men som ikke er blitt levert til flyselskapene, skriver WSJ.

CFM får normalt sett betalt når motorene er produsert, men mottar ikke full betaling før flyet er levert til et flyselskap. Nå får CFM heller betalt i helhet når motoren er levert til Boeing.

Safran har tidligere uttalt at stansen i produksjonen av Max-flyene betyr en negativ effekt på kontantstrømmen med 100 millioner euro, men fremhever nå at den nye avtalen motvirker dette, ifølge WSJ.

General Electric og Boeing har ikke kommentert saken overfor avisen.

Les WSJs sak her
Publisert:
Gå til e24.no