Danske Bank kaster Danmark-sjefen

Jesper Nielsen er ferdig i Danske Bank etter at banken tok for høye gebyrer for et investeringsprodukt. Banken forventer å bruke 400 millioner danske kroner på erstatning til kundene.

SPARKET: Jesper Nielsen, Danske Banks banksjef i Danmark har fått sparken

Foto: Emil Gjerding Nielson Reuters
Publisert:,

Storbanken har gitt sin danske banksjef, Jesper Nielsen, sparken etter en skandale om gebyrer knyttet til et investeringsprodukt kalt Flexinvest Fri, hvor 87.000 kunde har betalt for høye gebyrer. Det skriver selskapet i en pressemelding.

Etter at Thomas Borgen i fjor måtte gå av som konsernsjef ble nettopp Nielsen konstituert til stillingen, inntil Chris Vogelzang overtok posisjonen.

– Jesper Nielsen har gjort en betydelig innsats i banken gjennom mange år, sist som midlertidig administrerende direktør, noe vi takker han for. Men i denne konkrete saken var han på daværende tidspunkt en av de ansvarlige bankdirektørene som ikke i tilstrekkelig grad sikret at Flexinvest Fri-produktet var det riktige i forhold til kundene. Derfor mener vi at Jesper ikke kan fortsette i stillingen, sier styreleder Karsten Dybvad.

Les på E24+ (for abonnenter)

Dette skjer med lånet ditt om banken kollapser

«Ubrukelig produkt»

Gebyrene på Flexinvest Fri-produktet ble hevet tilbake i juli 2017. I samme periode var rentene lave, noe som gjorde at den forventede avkastningen av produktet ble tilsvarende lav, skriver banken.

«I denne perioden tok ledelsen beslutninger som satte gebyrene på for høye nivåer i forhold til den forventede avkastningen. Dette betyr at gebyrene var for høye for alle kunder, og det gjorde produktet ubrukelig for noen av dem,» skriver Danske Bank i pressemeldingen.

Bankens interne kontrollfunksjon ble kjent med saken gjennom en rapport fra en ansatt i september i fjor. Etter å ha gjennomgått produktet senket banken gebyrene tilbake i november i fjor.

«Danmarks finanstilsyn (FSA) har blitt informert underveis i prosessen, og undersøker for tiden saken. På bakgrunn av dette forventer vi å få krass og berettiget kritikk fra FSA,» skriver Danske Bank.

Les også

Den danske påtalemyndigheten skal ha gjennomført ransaking i Nordeas danske hovedkontor

Vil betale erstatning

Danske Bank varsler mandag at de vil betale ut erstatning til de 87.000 rammede kundene. Samlet forventer banken å bruke rundt 400 millioner danske kroner på utbetalingene.

– Som jeg sa på min første dag i jobben, så skal kundene være utgangspunktet for alt vi gjør. Vi skal jobbe hver dag for å sikre at vi kan tilby våre kunder ordentlig rådgivning og produkter som lever opp til deres behov. Og det er også det kundene med rette forventer av oss, sier toppsjef Chris Vogelzang i en uttalelse.

– I denne konkrete saken har vi som følge av gale beslutninger i ledelsen ikke levd opp til dette, og det beklager vi, fortsetter han.

Glenn Söderholm, som er direktør for bankvirksomheten i Norge, Sverige og Finland vil inntil videre ha ansvaret for også den danske virksomheten.

Her kan du lese mer om