Måtte ta grep: - Vi var ikke nok frempå

Telenor merket raskt at man ikke kan sove i timen. I første kvartal måtte de ta grep for å sikre resultatet.

- OPPSKRIFTEN HAR BEGYNT Å VIRKE: Administrerende direktør i Telenor Norge, Berit Svendsen, har tatt mange grep for å skjerpe organisasjonen. Nå mener hun de høster fruktene av innsatsen.
Publisert:

Telenor Norges inntekter i første kvartal endte marginalt lavere sammenlignet med fjoråret. Inntjeningen per kunde (ARPU) økte heller ikke. Antall mobilabonnenter falt med 5.000.

Selv om utviklingen var ganske flat, kunne det endt langt verre.

På kvartalspresentasjonen på Telenors hovedkontor på Fornebu fredag, gjorde ledelsen det klart at selskapet ikke var nok på hugget i begynnelsen av året.

- Vi hadde noen utfordringer i de første månedene hvor vi slapp konkurrentene litt for mye til. Vi var ikke nok frempå, sier Telenor-Norge sjef Berit Svendsen til E24.

Både konsernsjef John Fredrik Baksaas og Svendsen peker på at dette både gjaldt tilstedeværelse i reklame og hvilke tilbud som ble tilbudt kundene.

- Konkurransen er kjempehard i det norske markedet. Dette var et kvartal der ingen aktører egentlig fikk nye kunder, men bare det å holde på kundemassen er en god prestasjon, sier Svendsen.

Telenor-Norge sjefen sier at hun er kjempefornøyd med sluttresultatet man endte på.

Fikk skryt

Finansdirektør Richard Aa benyttet fredagens presentasjon til å skryte av kostnadsreduksjonene som Telenor Norge klarte i første kvartal. Det gikk både på at flere kunder bestiller på nett, men også en mer proaktiv holdning i forhold til feilretting, som kan være kostbart.

- Vi har laget en ny organisasjonsmodell der vi har en person som følger koblingen helt fra kunde og entreprenør til nettet. Dermed har vi klart å optimalisere og være mer i front på feil og problemer, og så blir kundene mer fornøyd, sier Svendsen.

Etter at Berit Svendsen tok over som norgessjef i 2011, har selskapet klart å snu både kundenedgang og fall i inntjening per kunde.

Blant tiltakene som er innført er at ledelsen i Norge får daglige og ukentlige oppdaterer på alt av kundedata, trafikk og inntekter.

Les også: Tar skylden for svak start i datterselskap

Den skjerpede bevisstheten i Telenor bidro til at selskapet fikk tatt grep etter utfordringene i begynnelsen av året.

- Vi klarte å snu det i mars. Vi mistet noen gode kunder i begynnelsen av kvartalet, men det har vi nå klart å rette opp i, sier Svendsen.

Telenor fristet også kundene sine med å øke datakvoten i abonnementene sine i midten av mars.

- iPhone-effekten får vi nå

Telenors norske virksomhet er konsernets store profittmaskin, og er svært viktig for konsernets prestasjoner.

Svendsen gir klart uttrykk for at selskapet ikke vil hvile på laurbærene fremover.

- Vi kommer til å kjøre hardt fremover på de tingene som skiller oss fra de andre i bransjen, sier Svendsen.

Hun peker på at Telenor per i dag er de eneste som tilbyr den nye 4G-teknologien på mobiltelefon, iPhone støtte på 4G, samt den nye taleteknologien HD Voice.

Av de 300.000 4G-kundene Telenor har nå, bruker to av tre 4G-nettet fra en mobil.

Telenor åpnet for mobilbruk på 4G i første kvartal, og har i tillegg begynt å åpne for frekvenser som gjør at Apples iPhone og iPad kan bruke nettet.

- Årsveksten på databruk økte fra 38 prosent i februar til 52 prosent i mars, sier Svendsen.

Telenor-sjefen kaller det kraftige veksthoppet «4G-effekten», og mener effekten av iPhone vil komme fra nå av.

Konkurrentene er likevel ikke langt bak. Netcom lover 4G-dekning på mobil «rundt sommeren», og har begynt full utrulling av sin HD Voice-satsing.

- Vi får se hva Netcom gjør, men vi ligger foran, sier Telenor-sjefen.

Må tenke nytt

Berit Svendsen som er utdannet sivilingeniør, har tung teknisk erfaring fra Telenor-systemet.

Når E24 møter henne i Telenors Expo-senter forteller hun entusiastisk om både den enorme datatrafikken over mobilnettet under Justin Bieber-konsertene i Oslo, i tillegg til egne erfaringer fra familiens store mobildatabruk på hytten i påskeferien.

Telenor og konkurrentene investerer for tiden tungt i å møte nordmenns enorme appetitt for mobildata. Men skal investeringene forsvares og resultatene forbedres, må også teleselskapene tenke nytt.

- Det å evne å fortsette å øke inntjeningen per kunde med den dataveksten vi ser, er svært viktig, sier Telenor-sjefen.

I tillegg til å hele tiden jobbe med nye prismodeller å måter å tjene penger på, har overgangen til pakkebaserte abonnement vært svært viktig for både Telenor og konkurrentene.

Det var et grep Svendsen tok etter at hun overtok roret i Telenor Norge i 2011.

- Jeg føler vi er veldig på. Vi traff veldig godt med den store kampanjen vi startet i fjerde kvartal 2011 for å få kundene over på abonnementspakker. Den trenden fortsetter.

Sammen med bedre rapportering, en mer proaktiv holdning til feil og kostnader, samt overgangen til pakkeabonnement, mener Svendsen at Telenor nå høster resultater av grepene som er tatt gjennom de to siste årene.

- Oppskriften har begynt å virke, sier Svendsen.

Et tegn på at oppskriften virker, er Telenors inntjening per kunde. Det såkalte ARPU-tallet er en svært viktig målestokk i mobilbransjen. For tiden viser det at Telenor i snitt tjener rundt en 50-lapp mer per mobilkunde i måneden enn erkerivalene Netcom (TeliaSonera Norge) og Tele2.

Tjener mindre på hverandre

Ifølge Svendsen har nå nesten 70 prosent av kundene hennes smarttelefon, mens nesten 65 prosent har gått over til pakkeabonnementene, som er langt mer lukrative for teleselskapene enn tidligere prismodeller.

I tillegg til store investeringer blir Telenor møtt med at Post- og teletilsynet over flere år har nedjustert den såkalte termineringsprisen (Prisen mobiloperatørene kan kreve av hverandre når kundene ringer fra det ene mobilnettet til et annet).

Les også: Telenor-sjefen om razziaen: - Vi luftet godt ut etterpå

Fallet i termineringspriser bidro over de siste tolv månedene med at Telenors inntjening per kunde falt med ni kroner. Inntjeningen samlet sett endte likevel nesten uendret (fra 285 til 284 kroner per kunde per måned i snitt).

Telenor forklarer denne redningen med at flere kunder nettopp byttet over til de såkalte pakkeabonnementene.

Les også

Gir Telenor skylden for driftsproblemerTelenor starter sparebank i PakistanTelenor får trolig tilbake lisensmilliarder

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om