- Vi har god tid til å se på mulighetene

Riggselskapet Songa har skaffet seg et finansielt pusterom - frem til nye milliarder må stables på bena.

PUSTEROM: - Vi har god tid til å vurdere de mulighetene som finnes innenfor finansiering. Mot de to siste riggene må vi finne en løsning, men der har vi et par år på oss, sier Songa-sjef Jens A. Wilhelmsen.

SONGA OFFSHORE
  • Asgeir Nilsen - StockLink iMarkedet
Publisert:

Etter en trøblete tid preget av uro rundt kapitalbehov og ikke minst store kostnadsoverskridelser, la Songa i dag frem sine resultater for tredje kvartal.

På børsen har kursen rast for Songa, frem til selskapet fikk solgt dypvannsriggen Songa Eclipse til Seadrill, og dermed frigitt likviditet til å betale verftsregningene for riggene Delta og Trym.

Overskridelsene ble først kjent gjennom nettstedet offshore.no, og skapte betydelig uro rundt Songa. Songas styreformann Jens Wilhelmsen mener Songa har håndtert situasjonen på best mulig måte.

- Vi mener vi har håndtert dette på best mulig måte ved at vi har gått og fortalt markedet når vi vet, ikke når vi tror. Vi har også hatt en løpende dialog med børsen om at vi informerer på riktig måte, slik at vi vet at vi ikke gjør noe som går ut over vårt forhold til børsen, sier Wilhelmsen til iMarkedet Xpress.
Mens regningen for verftsoppholdet ble på mellom 135 og 140 millioner dollar for riggen Delta estimerer selskapet at verftsregningen for Trym blir på rundt 165 millioner dollar.
Les også: Songas verftsopphold koster inntil 800 mill.

Gjenstående å betale for Songa er nå mellom 130 og 135 millioner dollar på Songa Delta og 125 millioner dollar på Songa Trym.

Med salget av Eclipse for 590 millioner dollar sitter Songa igjen med et netto proveny på 280 millioner dollar etter tilbakebetaling av gjeld, som sammen med en kontantbeholdning på nær 200 millioner dollar ved utløpet av tredje kvartal gjør selskapet i stand til å betale verftsregningene.

-Må ikke eie alle fire riggene selv
Lenger frem i tid må imidlertid Songa finansiere byggingen av fire såkalte Cat D-rigger som skal på kontrakt med Statoil. Av total prosjektkostnad på 2,5 milliarder dollar kan eksportfinansiering dekke opp mellom 1,2 og 1,4 milliarder, opplyser Songa i kvartalsrapporten.

De fire riggene skal etter planen leveres 30, juni 2014, 31. oktober 2014, 28. februar 2015 og 31. mai 2015.

- Vi har god tid til å vurdere de mulighetene som finnes innenfor finansiering. Mot de to siste riggene må vi finne en løsning, men der har vi et par år på oss, sier Wilhelmsen.

Les også: Seadrill kjøper rigg fra Songa

Etter at administrerende direktør Asbjørn Vavik trakk seg med øyeblikkelig virkning i slutten av oktober har styreleder Jens Wilhelmsen fungert som Songa-sjef.

Han sier at selskapet ved siden av eksportkreditter kan finansiere resterende med «delvis egenkapitalfinansiering og delvis bankfinansiering».

- Hvor stort er egenkapitalbehovet?

- Det vurderer vi fremover, og er ikke noe vi sier noe om. Men ved vanlig bankfinansiering snakker man om rundt 75 til 80 prosent gjeldsfinansiering og 20 til 25 prosent egenkapital. Spørsmålet er om vi vil forsøke å redusere den egenkapitalandelen eller ikke, svarer Wilhelmsen.

Songa-ledelsen understreker også at selskapet ikke nødvendigvis må eie alle de fire riggene. Finansdirektør Geir Karlsen nevner både partnerskap og «å gjøre noe med Statoil» som muligheter for de to siste Cat D-riggene.

- Vi har sett disse mulighetene. Vi har også hatt tilnærminger fra industrielle og finansielle investorer. Utover det har vi ikke hatt noen «firm discussions», sier Wilhelmsen.

- Unngå emisjon for enhver pris
Analytiker Knut Erik Løvstad i Handelsbanken Capital Markets ser flere alternativer Songa kan benytte for finansiering.

- Vi tror Songa for enhver pris vil unngå en emisjon på disse lave kursnivåene. De har nå vist at de kan selge en enhet, og de internasjonale midwater-riggene Mercur og Venus kan selges de også, men selskapet har nå god tid på seg, sier analytikeren.

Løvstad sier man aldri vet om bankene er der når man trenger pengene om at par års tid, men at man da eventuelt kan utstede obligasjoner med sikkerhet i riggene.

- Hvis de riggene leveres noenlunde på tid, og med en åtte års kontrakt med Statoil, bør det absolutt være mulig å få finansiering på de enhetene, sier analytikeren.

Løsning uten å hente egenkapital

- Men det vil vel være et egenkapitalbehov?

- Man har 220 millioner dollar lånt av Statoil som skal være egenkapitalkomponenten i de to siste Cat D-riggene. Det kan de løse enten ved å selge de to internasjonale midwater-riggene, eller ved at de får en litt annen eierstruktur på de to siste riggene. Jeg tror de vil løse det på den måten fremfor å hente egenkapital, svarer Løvstad.
Songa Offshore-aksjen endte mandag opp 5,17 prosent til 5,70 kroner.
Les også: Songa-sjefen går på timen

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Songa Offshore

Flere artikler

  1. Songa taper millioner før riggsalg

  2. Songas verftsopphold koster inntil 800 mill.

  3. Betalt innhold

    – 2013 blir noe helt annet

  4. «Det er kanskje den verste motpart man kan ha i en slik situasjon»

  5. Songa-sjefen:- Vi trengermer kapital