Analytiker tror Røkke+Solstad+Rem+Farstad blir sant

Norne-analytiker tror Kjell Inge Røkke får kontroll over den største brikken som er i spill i supply-puslespillet.

ARBEIDSLEDIGE SKIP: Supplyskip fra Farstad Shipping i opplag i Ålesund.

Foto: Halvard Alvik NTB scanpix
Publisert:

Analytiker Karl-Johan Molnes i Norne Securities mener det vil komme en rekke sammenslåinger blant norske offshore-rederier utover høsten.

Ålesund-rederiet Farstad Shipping er den største brikken i puslespillet som kommer til å bli lagt på nytt i løpet av høsten.

– Ikke før til jul vil vi vite hvilke selskaper som har klart seg alene ved hjelp av ekstern kapital og hvilke som har funnet ut at samarbeid med andre selskaper gjennom fusjoner er den beste måten å overleve og forberede seg på neste opptur, sier Molnes til E24.

SUPPLY-PUSLESPILLET: Sjekk brikkene i supply-puslespillet i vår grafikk nederst i saken

Går det som Molnes tror, er det mest sannsynlig at Farstad Shipping vil ende opp som en del av den nye offshoregiganten som Aker forsøker å etablere gjennom Solstad Offshore og Rem Offshore.

Les også

Inviterer resten av bransjen til fusjon

– For små

Siem Offshore eller Deep Sea Supply er begge for små til å overta Farstad Shipping, mener Molnes.

– Men dersom en av dem velger å rygge et av selskapene inn til Ålesund for å la Farstad ta over Siem eller Deep Sea, vil bankene lytte. Men da må kombinasjonen Elliott Advisors & Siem eller John Fredriksen bringe like store deler fleksibilitet som de bringer kapital, sier Molnes til E24.

(saken fortsetter under illustrasjonen.)

JAKTER LUNT FARVANN: Slik illustrerer Norne-analytiker Karl-Johan Molnes situasjonen for offshorerederiene.

Foto: Karl-Johan Molnes, Norne Securities

Han påpeker at norske banker ikke liker at kontrollen over de største selskapene i de sektorene hvor de har store pantelån, slipper for langt ut av syne.

Det er nok et argument for at Farstad, etter Molnes oppfatning, ender opp med å bli sammenslått med Solstad Offshore.

NY EPISODE AV VALEBROKK & CO: Hør mer om krisen i offshorerederiene her

– Solstad Offshore og Farstad Shipping er begge globale og har mye å tilføre hverandre, sier Molnes.

Farstad-familien eier over 40 prosent av rederiet som har vært familiekontrollert siden tidlig i oljealderen.

– Det gjelder å finne en løsning som gir Farstad-familien en rolle med videre. Røkke er den som kan gi familien den beste avtalen, både ved inngang og videre drift, tror jeg. Røkke har satt seg selv i en veldig fin situasjon, sier Molnes.

Les også

Akers Solstad sluker Rem Offshore

– Finessen ligger i å finne ut hvordan aktivitetene skal fordeles mellom Skudeneshavn for Solstad, Ålesund for Farstad og Fosnavåg for Rem på kort og lang sikt, legger han til.

Tviler på Siem og Fredriksen

Det åpner veien for at Fredriksen og Siem kan sluke Olympic Shipping og Havila Shipping.

Men Molnes tviler litt på hvor interessert Fredriksen og Siem egentlig er.

– Siem Offshore burde begynne med å fusjonere med Fredriksen kontrollerte Deep Sea Supply. Siem har jo Elliott Advisors med seg med to milliarder kroner klar for å investere. Dersom de løser den enkle biten kan det jo tenkes at de kan være med på mer, men Sunnmøre er svært skeptisk til at det skal komme «Indoor Boys» fra London og New York for å flytte supplyrederier ut av landet, sier Molnes.

(saken fortsetter under bildet.)

I OPPLAG: Supplyskip i bøyene ved Lyngdal innerst i Rosfjorden i fjor sommer.

Petter Emil Wikøren

– De har dårlig erfaring med Siems oppkjøp av Rovde Shipping i 2006 hvor det ble lovet at aktiviteten ikke skulle flyttes, men det ble den raskt. Sjøfolkene fra Sunnmøre, som ble med til Trico Marine Services etter at Sævik Supply ble solgt, har også erfaringer som gjør at eiere, ansatte og banker leter etter de beste lokale løsningene, sier Molnes.

– Sævik gir seg ikke

Han mener Olympic Shipping, som har de mest avanserte skipene, er godt posisjonert for det globale subsea service markedet. De trenger «kun» en refinansiering og vil etter det kunne gjenoppstå som det supply-selskapet som ligner mest på Subsea 7, med lite gjeld og avanserte skip.

– Den beste løsningen for Olympic er om noen kommer noen utenfra med kapital. Da vil Stig Remøy kunne drive videre opp og ut av denne bølgedalen, sier Molnes.

Les også: Åge Remøy om offshore-fusjon: – Vemodig

Men analytikeren er mer usikker på et annet Fosnavåg-rederi.

– Jeg vet ikke hva Per Sævik og Havila skal gjøre for å unngå konkurs, men jeg tror at norske banker for nesten enhver pris vil unngå en situasjon som ligner på opphørssalg. Det gjør at det vil kunne finnes løsninger som gjør at Per Sævik fortsatt er supplyreder.

– Noe annet er jo helt meningsløst i en konsolideringsprosess, fordi han kommer bare til å starte opp igjen på nytt dagen etter om bankene tar det fra ham, sier Molnes.

Store forskjeller

Molnes ønsker å nyansere bildet av en hel næring i krise.

Skipene som rederiene eier er alt fra enkle skip som transporterer mat og utstyr ut til plattformene og boreriggene, og som tar med seg skittentøy og søppel tilbake til land. På norsk-engelske har slike skip fått forkortelsen PSV.

(saken fortsetter under bildet.)

NESTOR: Per Sævik, "grand old man" i bransjen, og blant eierne i rederiet Havila Shipping.

Hallgeir Vågenes

I denne delen av markedet er det altfor mange skip som konkurrerer i Nordsjøen om altfor få oppdrag som er eid av rederier med for mye gjeld.

I den andre enden er avanserte og svært kostbare skip som bistår oljeselskapene når de foretar operasjoner under vann eller i byggingen av nye installasjoner, som gjerne omtales som CSV-skip.

For de avanserte skipene er det lengre kontrakter og markedsutsiktene er bedre, selv om gjelden også her er for høy.

Molnes tror at når rederiene rekapitaliseres og splittes opp i CSV- og PSV-selskaper vil det kunne bli igjen nesten like mange rederikontorer som tidligere.

Norne-analytikeren er forsiktig med å anbefale kjøp av aksjer i næringen.

– Vi anbefaler DOF og Aker fordi begge har god finansiering de neste tre årene og handles til 75 prosent og 30 prosent rabatt til verdijustert egenkapital.

For Farstad Shipping, Havila, Deep Sea Supply og Siem Offshore er det mest fornuftig å vente til selskapene har blitt rekapitalisert i løpet av høsten, mener Molnes.

Les også

Sævik: Sunnmørsrederier har snakket sammen siden oktober

Les også

Sier nei til Akers fusjonsinvitasjon

Les også

Frykter Røkke-raid: – Vil få utenkelige konsekvenser