Fare for pilotstreik og flykaos for SAS

Pilotene i tre skandinaviske pilotforeninger har sendt ut et første konfliktvarsel til SAS, etter brudd i forhandlingene mellom partene.

STREIKEFARE: SAS-flyene kan bli stående på bakken dersom pilotforeningene tar sine medlemmer ut i streik. Her er et SAS-fly på flyplassen Kastrup i København.

Foto: Erik Johansen NTB scanpix
Publisert:,

Danske og norske SAS-piloter organisert i de tre skandinaviske foreningene Dansk Pilotforening (DPF), Norske SAS-flygeres Forening (NSF) og SAS Norge Pilotforening (SNF) sendte varselet fredag 25. august, skriver det danske bransjemediet Check-In.dk.

Ifølge nettsiden kommer streiketrusselen etter at forhandlingene om en ny arbeidsavtale for pilotene har vært fastlåst lenge.

–Det har overhodet ikke vært utsikt til fremdrift i forhandlingene over sommeren – tvert imot har SAS gang på gang benyttet seg av sin tolkningsrett i forhold til gjeldende avtale til pilotenes ulempe, heter det i et medlemsskriv som Check-In.dk har fått tak i.

Varselet om streik ble overlevert SAS fredag 25. august.

Vil sesongtilpasse

– Vi har fått et varsel fra to norske og en dansk pilotforening. For de norske foreningene er ikke omfanget av en eventuell streik klart, men den vil tidligst kunne begynne 11. september, sier pressevakt Anna Kansell i SAS til VG.

Hun ønsker ikke å kommentere hva striden går ut på, men ifølge Check-in.dk skal SAS blant annet ha ønsket seg større fleksibilitet, for eksempel ved at de vil ha mulighet til å sesongtilpasse pilotstyrken.

Det betyr at SAS i større grad ønsker at pilotene på kort- og mellomdistanserutene aksepterer deltidsordninger, utvidet sommerferie og en fjerning av julerotasjonen.

–Stor avstand

SNF-leder Jan Levi Skogvang sier forhandlingene har vært fastlåst siden mars. Organisasjonen sendte på vegne av sine 230 medlemmer melding om plassoppsigelse til Riksmekleren torsdag.

– Jeg kan ikke ta stilling til hvor reell faren for streik er per nå. Dette er foreløpig en helt ordinær melding om forhandlingsbrudd, som skjer stort sett hvert år, sier han til NTB.

Meklingen er berammet til 9. og 10. september, noe som betyr at en eventuell streik tidligst vil kunne begynne 11. september.

Organisasjonen har rundt 230 medlemmer. NSF er noe større, med sine 360 medlemmer. Også de har sendt varsel om plassoppsigelse til Riksmekleren. De er tydeligere på at det er lang avstand mellom SAS og pilotene.

– Vi har forhandlet vårens tariffoppgjør i fem måneder uten at vi har kommet til noen enighet, og avstanden er stor. Det er ingen progresjon i forhandlingene, sier leder Jens Lippestad til NTB.

Mekling

Han sier pilotene er lei av å ikke få gehør hos SAS for sine krav. Mens flyselskapet ønsker ytterligere fleksibilitet, ønsker pilotene mer forutsigbarhet og mulighet til å påvirke egen arbeidstid.

– Et av hovedkravene våre er det å kunne få mere fri i helgene, sier Lippestad.

Heller ikke han vil imidlertid si noe om hvor stor faren er for streik.

– Det kan jeg vel ikke svare på. I Norge skal vi gjennom tvungen mekling hos Riksmekleren, og da får vi se hva som kommer ut av det, sier han.

Vil unngå konflikt

NHO Luftfart forhandler med pilotene på vegne av SAS. De bekrefter å ha fått varsel om brudd i forhandlingene, men vil ikke si hva som er kjernen i konflikten.

– Det går vi ikke inn på nå. Nå havner saken på Riksmeklerens bord, og vi går ikke inn på de konkrete problemstillingene nå, sier administrerende direktør Torbjørn Lothe til NTB.

Han bekrefter at forhandlingene har pågått i lang tid uten en løsning, men håper likevel på å unngå konflikt.

–Vi har alltid et håp om å finne en løsning, og noen ganger trenger man hjelp fra riksmekleren. Vi har alltid mål om å unngå konflikt når vi starter mekling, sier Lothe.

Les også

SAS rammet av flere kanselleringer på langdistanse

Les også

SAS satte ny juli-rekord

Les også

Tror SAS-aksjer må selges med rabatt

Her kan du lese mer om