Svak årsavslutning for Orkla
Orkla leverer svakt resultat, men selger mer matvarer i fjerde kvartal. - Vi har tatt enda noen viktige steg mot å bli et rendyrket merkevareselskap, sier Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka.
Orklas driftsinntekter endte på 8.119 millioner kroner i fjerde kvartal, mot 8.125 millioner i samme periode året før. Det var svakere enn forventningene om driftsinntekter på 8.298 millioner kroner ifølge estimater fra SME Direkt for TDN.
Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) endte på 1.015 millioner kroner.
Svakere resultat
Orklas resultat før skatt ble 505 millioner kroner i fjerde kvartal, mot 376 millioner kroner i samme periode i 2013. Det var på forhånd ventet et resultat på 942 millioner.
Resultatet for videreført virksomhet ble minus 322 millioner, opp fra 216 millioner i fjerde kvartal 2013.
Tallene er justert for salget av virksomheten i Gränges og Orkla Brands Russia.
Analytikerne så for seg et driftsresultat før av- og nedskrivninger på 957 millioner kroner og et resultat etter skatt på 664 millioner kroner.
Resultatet for perioden, inkludert ikke videreført virksomhet, ble minus 65 millioner kroner.
Forvalter om resultatsesongen: – Bjerke bør være oppmerksom på uttalelsene sine
Solgte mer mat
Selskapet hadde imidlertid et sterkere driftsresultat for merkevarevirksomheten, som økte med syv prosent på årsbasis til 1.030 millioner kroner. Det vil si salg av kjente merkevarer som Stabburet, Toro og Grandiosa.
«Etter flere svake kvartaler var det omsetningsvekst i Orkla Foods, samtidig som den positive utviklingen fortsatte i Orkla Confectionery & Snacks og Orkla Food Ingredients», skriver selskapet i en melding.
Orkla gjennomførte salget av russisk datterselskap
Strategiske grep
Det siste kvartalet har Orkla gjort flere aktive grep som støtter den kommuniserte strategien. Selskapet har blant annet foretatt en børsintroduksjon av Gränges, valgt å forlate Russland og gjort oppkjøp av Condite og Cederroth.
Cederroth er en av Nordens ledende leverandører av produkter innen personlig pleie, helse, sårpleie og vaskemidler.
- Vi har tatt enda noen viktige steg mot å bli et rendyrket merkevareselskap. Samtidig med dette krevende arbeidet har vi klart å oppnå bedret drift. En rekke av våre selskaper har vekst i markeder preget av hard internasjonal konkurranse, sier Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka i en kommentar.
– Nå skal vi jobbe målrettet videre for å skape sterkere merker og bedre innovasjoner. Vi skal være handelens foretrukne leverandør innenfor våre kategorier, sier han.
Orkla blar opp 475 millioner for intimpleie
Hever estimater
DNB Markets mener at de siste strategiske tiltakene til Orkla peker i riktig retning:
«Som følge av at selskapet trekker seg ut av Russland, samt nyter godt av valutakursutviklingen, har vi hevet estimert EBITA med 4 prosent for 2015 og 2016. Kursutviklingen har vært svakere enn hos sammenlignbare aktører de siste månedene og aksjen er etter vårt syn attraktiv på dagens nivå» skriver DNB Markets i en melding.
«Mens tidspunktet for å lansere Gränges på børs kunne vært bedre, mener vi de øvrige beslutningene trekker i positiv retning, og da spesielt kjøpet av Cederroth. Virksomheten passer godt inn i Orklas øvrige aktivitete», skriver de videre.
Bedre årsresultat
For året totalt endte Orklas driftsinntekter på 29.599 millioner kroner, mot 28.015 millioner kroner i 2013. Driftsresultatet ble 3.237 millioner kroner i 2014.
Selskapets styre foreslår å betale et utbytte på 2,50 kroner pr. aksje for regnskapsåret 2014.