SAS vil kjøpe tilbake utbytteaksjer for 2,5 milliarder

Flyselskapet SAS vil kvitte seg med 7 av 10 av de «dyre» utbytteaksjene sine.

Illustrasjonsbilde av SAS-fly på Oslo Lufthavn

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Flyselskapet SAS varsler i en børsmelding at de vil kjøpe tilbake opp til 4,9 millioner av de 7,0 millioner utestående utbytteaksjene i selskapet.

For å gjøre det er selskapet villig til å legge 2,6 milliarder svenske kroner på bordet, noe som tilsvarer 2,5 milliarder norske kroner.

Utbytteaksjene er også kjent som preferanseaksjer.

Flyselskapet kjøper tilbake aksjene til en kurs på 526,53 svenske kroner per aksje (525 kroner pluss påløpt utbytte på 1,53), mens de opprinnelig ble solgt til investorer for 500 kroner per stykk. Kursen tilsvarer 105 prosent av den opprinnelige aksjekursen, i henhold til vedtektene som styrer aksjeklassen.

Tilbakekjøpet vil formelt gjennomføres 9. februar, og antallet aksjer tilsvarer drøyt 7 av 10 av det opprinnelige antallet utbytteaksjer som ble utstedt. SAS skriver at alle aksjonærer som sitter på utbytteaksjene vil motta februar-utbyttet uavhengig om aksjene deres blir kjøpt tilbake av SAS eller ikke.

Var varslet

SAS utstedte utbytteaksjene i 2014 som et ledd i en større kapitalinnhenting. Interessen for aksjene var så stor at selskapet økte beløpet som skulle hentes inn gjennom trykking av utbytteaksjene fra 2,0 til 3,5 milliarder svenske kroner.

Tilbakekjøpet er ikke uventet, ettersom ledelsen i flyselskapet har diskutert muligheten for dette en stund:

– Vi kan innløse disse aksjene til 105 prosent fra februar, og vil innløse en del. Men vi ønsker ikke å si noe konkret antall nå, sa finansdirektør Göran Jansson i SAS så sent som i desember.

I dag er utbytteaksjene en relativt dyr finansieringsmåte for SAS, men så står også selskapet langt sterkere økonomisk enn det gjorde i 2014 da utbytteaksjene ble lansert.

SAS var på konkursens rand høsten 2012 og hadde dermed et begrenset spillerom når man skulle hente inn frisk kapital i starten av 2014.

Utbytteaksjene sørget for at SAS fikk inn 3,5 milliarder i kapital, samtidig som man ga utbytteaksjonærene fortrinnsrett på utbytter på opp til 50 kroner per aksje. Utbytteaksjene hadde imidlertid kun én tiendedels stemmerett sammenlignet med de ordinære aksjene.

Fortrinnsretten var basert på at SAS faktisk betalte ut utbytte, men oppsettet gjorde at SAS i realiteten betaler 10 prosent i rente på egenkapitalen som utbytteaksjonærene spyttet inn når selskapet havnet i utbytteposisjon.

I senere tid har SAS betalt ut utbytter tilsvarende 50 kroner per aksje per år til utbytteaksjonærene, mens de andre aksjonærene ikke har fått utbytte.

Mens de andre aksjonærene i SAS sist fikk et utbytte i 2001 (på 4,50 svenske kroner mot dagens aksjekurs på rundt 20,0), fikk utbytteaksjonærene utbetalt 12,50 i november og skal få samme beløp nå i februar.

Les også

SAS velger Airbus: I sluttforhandlinger om flykjøp for opptil 30 milliarder

Hentet inn penger før jul – skal bestille nye fly

Etter en omfattende snuoperasjon har SAS de siste årene kunnet vise til overskudd og bedrede resultater, samtidig som det har blitt igangsatt omfattende investeringer for å oppgradere fly og fasiliteter.

Med en mer solid økonomi har SAS også jobbet med å finne mer attraktiv finansiering. På tampen av 2017 fikk SAS landet en ny emisjon på 1,3 milliarder svenske kroner (der hverken den norske eller svenske staten deltok) og utstedt et nytt obligasjonslån på 1,5 milliarder svenske kroner og en rente på 5,375 prosent.

Det er en langt lavere rente enn SAS i realiteten måtte ut med for utbytteaksjene sine. Som E24 skrev i 2014 ville selskapet måtte utbetale minst 350 millioner kroner i året i utbytter til aksjonærene med utbytteaksjene, hvis de ikke fikk kjøpt noen av aksjene tilbake.

Samtidig som SAS har kuttet kostnader og levert overskudd, trenger selskapet finansielle muskler til å fortsette satsingen. E24 skrev den 17. januar hvordan SAS nå er i sluttforhandlinger med Airbus om et flykjøp som kan ende på å koste 25 til 30 milliarder svenske kroner.

Les også

Norwegian får grønt lys i Argentina

Les også

Niki Lauda kjøper flyselskapet Niki

Les også

Klar for avgang i nytt irsk datterselskap

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)
  2. Luftfart

Flere artikler

  1. Milliardoverskudd i SAS: Ga gass i innspurten

  2. Equinor er sin egen sjette største eier: – Aksjen ville nok vært enda mer ned uten tilbakekjøpene

  3. Trykket opp aksjer under oljebremsen: Nå vil Equinor kjøpe tilbake dobbelt så mange

  4. Annonsørinnhold

  5. Fryser aksjekjøp og sparer milliarder: Venter nye grep fra Equinor

  6. Dette er triggeren som kan få Statoil til å kjøpe egne aksjer