Flyr ventet på Ernas åpningsplan: Nå oppdateres planene

Det nye norske flyselskapet Flyr har planlagt å begynne billettsalget i april og at første avgang skal gå i juni. Nå gjennomgår selskapet regjeringens åpningsplan for å se om det er mulig.

Et illustrasjonsbilde av hvordan Boeing 737–800-flyene til Flyr vil se ut.
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Etter at investor Erik Braathen presenterte sitt nye norske flyselskap i oktober i fjor begynner det nå å nærme seg oppstart for Flyr.

Men oppstartsplanene kan bli forandret avhengig av regjeringens gjenåpningsplan som ble lagt frem onsdag.

Flyr opplyser til E24 onsdag ettermiddag at de nå gjennomgår åpningsplanen til regjeringen. Selskapet vil komme med en oppdatering på selskapets planer «innen kort tid».

I utgangspunktet har Flyr ønsket å starte billettsalget i april og ha sin første flyavgang i juni, men flyselskapet åpnet før påske for at det kan bli skjøvet på.

Flyr varslet da at de ville vente «med å åpne for billettsalg og rutestart til regjeringen har kommet med sin plan for gjenåpning av samfunnet etter påske».

– For ikke å komme i en situasjon med betydelige endringer i ruteprogrammet og påfølgende ombookinger som vil være uheldig for kundene, vil oppstarten vår tilpasses Regjeringens plan for gjenåpningen av Norge, sa Flyr-sjef, Tonje Wikstrøm Frislid, i en pressemelding fredag før påske.

Flyselskapet sier at de avventet planen «for å sikre forutsigbarhet for kundene».

Flyr opplyste også at man «vil starte salget av flybilletter minst 30 dager før første flyging».

Les også

Slik skal Norge åpne opp

Ingen datoer legges frem

Statsminister Erna Solberg, helseminister Bent Høie og toppene i Helse-Norge presenterte onsdag planen som går ut på at Norge åpner i fire trinn.

Men i planen er det ikke satt noen datoer for når samfunnet er helt åpent igjen.

I et intervju på NRKs Nyhetsmorgen onsdag forklarte helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) hvorfor:

– Det er rett og slett fordi at det er smittesituasjonen, belastningen på sykehusene og hvor langt vi har kommet i vaksineringen som bestemmer dette. Det er som vi alle har erfart, vanskelig å datofeste, sa Høie og fortsatte:

– Vi kunne gitt noen datoer, men da hadde ofte de datoene blitt feil. Det ser vi ofte i de landene som har lagt inn datoer i sine planer, at det blir feil.

Hensynet til barn og unge, og deretter arbeidsplasser, vil prioriteres høyest, gjorde statsråden klart.

Les også

OSM Aviation rekrutterer piloter for Flyr

Administrerende direktør i Flyr, Tonje Wikstrøm Frislid, avbildet med flere av kollegaene i det nye selskapet.

Carnegie ser 30 prosent oppside i aksjen

Samtidig som Flyr-ledelsen følger spent med på nyhetene fra regjeringen har meglerhuset Carnegie kommet med sin første analyse av flyselskapet.

Flyr ble børsnotert 1. mars og hadde like før hentet 600 millioner i frisk kapital til fem kroner per aksje som ble solgt.

Da Oslo Børs åpnet etter påske tirsdag steg Flyr-aksjen 11 prosent til 5,8 kroner. Carnegie mener imidlertid en kurs på 7,6 kroner kan forsvares og meglerhuset har en kjøpsanbefaling på aksjen.

Det er en oppside på 30 prosent fra tirsdagens sluttkurs.

Carnegie anslår at Flyr vil få inntekter på totalt 495 millioner i år og 3,25 milliarder neste år, i sitt første hele driftsår.

Brutto driftsresultat før leasingutgifter (EBITDAR) er ventet å ende på −57 millioner i år og 262 millioner neste år.

Carnegie påpeker at en norsk flylisens (AOC) er en av de «gjenværende kritiske hindrene» som må passeres før selskapet kan starte opp.

«Vi ser ingen grunn til at ikke Flyr skulle skaffe seg sertifikatet», skriver Carnegie og legger til:

«Vår forståelse er at alle slots (avgangs- og landingstillatelser, journ.anm.) er på plass, og at selskapet fra et logistikkmessig ståsted er klare for å begynne å fly sommeren 2021».

Første fly skal komme i mai

Flyr satser på de mest kjente og populære rutene i det norske markedet.

Det betyr de store innenriksrutene i Norge og internt i Skandinavia, samt ruter til byer som Malaga, Alicante og Nice.

Flyr planlegger å ha totalt 8 fly i flåten i løpet av året og 19 fly i løpet av neste år. Deretter skal de øke til 24 fly i 2023 og ende på 28 fly i 2024.

Flyselskapet opplyser at deres første fly, en Boeing 737–800 med registreringen «LN-FGA» ankommer Oslo Lufthavn i begynnelsen av mai.

Flyr har valgt den kjente flytypen, som har vært en sentral del av flåtene til SAS og Norwegian i en årrekke.

«De neste kommer i begynnelsen av juni» og «flåten utvides gjennom høsten», ifølge selskapet.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Flyr
  3. Luftfart
  4. Flyselskaper
  5. Coronaviruset
  6. Erna Solberg
  7. Fly

Flere artikler

  1. Flyr starter billettsalget i mai: Første fly går til Tromsø 30. juni

  2. Investorer kastet seg over nytt flyselskap: Flyr hentet 600 mill. på få timer

  3. Her kommer det første flyet til Flyr: – Nå kribler det i hele kroppen

  4. Én måned til Flyr skal på vingene: – Vi er der vi skal være

  5. Betalt innhold

    – Jeg har nok vært en liten ramp