Sissener gikk glipp av container-gevinst: – Hoppet av for tidlig

Investor Jan Petter Sissener gikk glipp av milliongevinst da containerrederiene knakk på børs.

Jan Petter Sissener leder forvaltningsselskapet Sissener med to fond og 16 ansatte.
Publisert:

Tidligere i år veddet investor Jan Petter Sissener på at containerrederiene skulle falle på børs. Nå har han fått rett, men med en viss bismak.

– Jeg hoppet av for tidlig og fikk bare en mindre gevinst, sier Sissener til E24.

Short-posisjonen (se faktaboks) hadde en eksponering på rundt 20 millioner danske kroner opp mot containerrederiet Mærsk. Sissener opplyser selv at han tjente rundt fire millioner kroner på veddemålet da han kvittet seg med posisjonen i slutten av april.

Den siste halvdelen av april lå aksjekursen til Mærsk på 19.417 danske kroner i snitt. I dag er kursen på 17.555 kroner.

Det er et fall på ti prosent siden Sissener ga opp shortposisjonen.

Det andre selskapet Sissener satt short i var containerrederiet Zim. Der har aksjen falt hele 25 prosent fra Sissener ga opp veddemålet til i dag. Det kunne gitt ytterligere milliongevinst.

Analytikere peker på at rederiene har falt på grunn av frykt for resesjon, sviktende forbruk og nedstengninger i Kina som har ført til lavere inntjening.

Fryktet første kvartal

– Jeg avsluttet veddemålet i frykten for resultatene fra første kvartal som kom i slutten av april. Vi trodde de skulle bli veldig gode, og det ble de, så har resesjonsfrykten inntatt markedene mye sterkere enn vi forutså.

– I tillegg hadde jeg en diskusjon med en bekjent hvor han mobbet meg for å være gal for å være short, forteller Sissener.

Siden han kvittet seg med posisjonen har han sittet og vurdert å gå inn igjen med en shortposisjon.

– Det har bare ikke skjedd, av forskjellige grunner.

Markedet for containerfrakt til havs har de seneste årene vært preget av for mange skip og svært svak inntjening for rederiene.

Situasjonen gjorde helomvending under coronakrisen, der etterspørselen etter ulike varer skjøt fart, samtidig som fraktkapasiteten ikke holdt følge. Situasjonen betydde at flere år med overkapasitet og svake tider ble betydelig hentet inn for rederiene.

Historien har vist at gode tider i shipping ofte blir etterfulgt av massiv bestilling av nye skip, som deretter fører til en nedtur når skipene leveres. Gjennom fjoråret ble det bestilt fire ganger flere nye containerskip enn de fire foregående årene samlet.

Danske Maersk tjente gode penger i årets tre første måneder, men frykt for resesjon og lavere etterspørsel har sendt aksjekursen nedover siden.

Tror bunnen er nådd før året er over

– Hvordan ser du på fraktmarkedet fremover nå?

– Jeg tror det er veldig forskjellig fra segment til segment. Produkttank er veldig interessant, men gasstankere og containertankere kan lide av flåtevekst og at etterspørselen kanskje avtar i en resesjon, sier Sissener.

Ifølge siste månedsrapport for fondet Sissener Canopus, sitter Sissener nå på en shortposisjon overfor indeks, det vil si det brede markedet sett under ett.

– Vi er blitt enda shortere siden rapporten også. Vi er forsiktige generaler, og selv om noen aksjer begynner å bli veldig billige så skal vi inn i en resesjon, og politikerne greier ikke å få kontroll med inflasjon, sier Sissener.

En resesjon er gjerne definert som nedgang i økonomisk vekst over seks måneder eller mer, og drar gjerne med seg aksjekurser nedover.

– Det er alltid et godt spørsmål når bunnen er nådd. Min oppfatning er at vi ikke får den styringsrenten som rentebanen til sentralbanken tilsier, og at vi er gjennom det verste i løpet av fjerde kvartal i år, eller muligens første kvartal neste år. Du får nok ikke en dobling i energiprisene herfra, og innen da vil arbeidsledigheten ha steget, sier Sissener.

Publisert:
Gå til e24.no