Kampen om luften

Oljeprisutviklingen kan gi kostnadsbombe for luftfarten

Oljeprisbykset sender prisen på flydrivstoff til høyeste nivå på syv år. Samtidig fører omikron-utviklingen til at hverken SAS, Norwegian eller Flyr sikrer seg.

Et SAS-fly taxer på Oslo lufthavn Gardermoen i januar 2022.
  • Fredrick Chr. Ekeseth
Publisert:

Oljeprisen vaker over 91 dollar fatet og bidrar til at strømmen av oljeinntekter fra Nordsjøen blir større og større.

På den annen side trekker oljeprisen med seg kostnadene for alle varer og tjenester som er avhengig av olje som innsatsfaktor.

Det siste året er oljeprisen opp over 50 prosent, hvorav over 16 prosent siden nyttår.

Les også

Pilotforbundet krever at Oljefondet selger seg ut av Wizz Air

Nye høyder

Det rammer luftfarten hardt. Den kraftige oljeprisutviklingen har sendt prisen på flydrivstoff, såkalt «jet fuel», til himmels.

Forrige uke økte prisen på jet fuel 5,7 prosent mot foregående uke, der et tonn fuel ble omsatt til 882,30 dollar i snitt, ifølge flybransjeforeningen IATA.

Det er nær 74 prosent høyere enn på samme tid i fjor og nær 15 prosent høyere enn bare for én måned siden.

For Nord-Amerika var prisen på nærmere 913 dollar pr. tonn, mens Europa var omtrent på snittet.

Prisutviklingen for jet fuel (blå) og oljeprisen (rød) siden 2015.

Sikring normalt

Normalt vil flyselskapene kunne ha sikret 40–60 prosent av sitt løpende behov de nærmeste 12 månedene. Dette for å skape forutsigbarhet i kostnadene. Kontraktene for fremtidig levering kan vise seg å bli gunstige dersom den flytende prisen (spot) er høyere på leveringstidspunktet.

Er spotprisen lavere enn kontraktene, er det omvendt, men differansen kan anses som en «pris» for sikkerheten, altså som en forsikring.

Flere flyselskaper, inkludert Ryanair, Norwegian og Flyr, har skaffet seg Boeing 8 Max, som skal være 14 prosent mer driftseffektiv enn tilsvarende fly. Oljeprisbykset har imidlertid spist opp effektivitetsgevinsten bare den siste måneden.

Koronasituasjon

Under koronapandemien har imidlertid flere flyselskaper latt være å sikre sine fremtidige behov da etterspørselen har vært for usikker. Parallelt har tilbydere og motparter for slike kontrakter til tider vært nærmest fraværende.

Det er tidligere kjent at hverken SAS eller Norwegian sikrer seg.

Les også

Widerøe vant nesten hele Nord-Norge

Da begge er i stilleperioder såpass tett opp til resultatfremleggelser denne måneden, ønsker de ikke å utbrodere utover å bekrefte status.

– Vi har ingen sikring for øyeblikket, som orientert om i vedlegget til trafikktallene. Vi har etablert sikringslinjer, men når vi inngår avtaler, er avhengig av flere forhold, sier kommunikasjonsdirektør Esben Tuman i Norwegian.

Kommunikasjonsdirektør Esben Tuman, Norwegian.

SAS har tidligere opplyst overfor E24 at i lys av den usikre og ustabile markedssituasjonen, har selskapet justert reglene for hvor mye drivstoff som sikres.

– Unntaket gjelder for regnskapsåret 2021 og 2022 og tillater sikring av mellom 0 og 80 prosent av det forventede drivstoffbehovet de neste 12 månedene, sier pressesjef John Eckhoff i SAS til E24.

Pressesjef John Eckhoff, SAS.

Det fremgår også av forrige kvartalsrapport at sikringen var null.

«For de kommende tolv månedene har SAS sikret 0 % av drivstoff-forbruket», het det i slutten av november.

– Motvind

Analysesjef Jacob Pedersen i Sydbank har full forståelse for at SAS og Norwegian lar være å sikre seg i dagens usikre marked. På den annen side gir det selskapene en konkurranseulempe mot aggressive lavkostaktører, ifølge ham.

– Det er ganske åpenbart at når Easyjet og Ryanair har sikret 50–60 prosent av behovet på oljepriser rundt 50–60 dollar og man sammenligner vinge mot vinge, så gir det motvind for selskapene som ikke har sikret seg, sier Pedersen til E24.

Analysesjef Jacob Pedersen, Sydbank.

Han legger til at beintøff konkurranse utenom de normale ferieperiodene gjør det også vanskelig å videreføre den økte kostnaden til passasjerene.

Drivstoffprisen spiser også opp effektivitetsgevinsten ved nye og mer moderne fly, samtidig som konkurrentene også skaffer seg tilsvarende fly, bemerker Pedersen.

– Nye og mer effektive fly vil ikke gi bedre resultater, bare lavere billettpriser, sier analytikeren.

– Fortsatt null

Nykommeren Flyr sikrer heller ikke drivstoffbehovet i dagen situasjon, opplyser kommunikasjonsdirektør Anita Svanes i Flyr til E24.

– Vi har fortsatt null sikring, sier hun.

Kommunikasjonsdirektør Anita Svanes, Flyr.

Flyr mottar i disse dager det første av i alt seks Boeing 737 Max 8 som skal leveres frem mot sommeren. Flytypen, som også er på vei inn i Norwegians flåte igjen, bruker rundt 14 prosent mindre drivstoff enn Boeing 737–800, som begge flyselskapers flåte består av pr. i dag.

– Det er også et ledd i å håndtere stigende fuel-priser, sier Svanes.

Flyr legger frem resultater pr. fjerde kvartal 2021 den 17. februar, etterfulgt av Norwegian dagen etter.

SAS fremskjøt onsdag resultatfremleggelsen med én uke, fra 1. mars til 22. februar. SAS, som har avvikende regnskapsår som løper fra 1. november til 31. oktober, legger da frem resultater pr. første kvartal 2021/22.

Les også

Ryanair dropper satsing i Norge

Les også

Dansker vil fremskynde grønt flydrivstoff

Les også

Kraftig omikron-knekk for SAS i januar

Les også

Oljeprisbykset rammer SAS og Norwegian hardt

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Luftfart
  3. Fly
  4. Flyselskaper
  5. Drivstoff
  6. Scandinavian Airlines (SAS)
  7. Norwegian

Flere artikler

  1. Oljeprisbykset kan gjøre flyturen dyrere: – Noen må betale

  2. Mener SAS bør øke prisene

  3. Flyaksjer faller hardt – SAS stanser Ukraina-rute

  4. Flyr advarer regjeringen: – Situasjonen vi nå befinner oss i er dypt alvorlig

  5. Analytiker venter mageplask for flytrafikk-comeback