Rederiarving vil stanse Fredriksens Frontline-sammenslåing

Euronav-aksjonær Alexander Saverys er misfornøyd med betingelsene i sammenslåingen med Frontline, og ser for seg flere grep for å stanse John Fredriksens plan.

John Fredriksen er dominerende aksjonær innenfor en rekke shippingsegmenter, blant annet oljefrakt.
Publisert:

Sist uke ble det kjent at tankrederiene Frontline og Euronav, begge med milliardæren John Fredriksen som storeier, slår seg sammen og får en totalverdi på minst 36,9 milliarder kroner.

Sammenslåingen har støtte hos begge selskapenes styre, men Euronav-aksjonær og rederiarving Alexander Saverys er ikke fornøyd med avtalen, skriver Financial Times.

Euronav-aksjonærene mottar 1,45 Frontline-aksjer per Euronav-aksje som eies. Dette innebærer at Euronavs aksjonærer vil eie 59 prosent av det sammenslåtte selskapet, mens Frontlines aksjonærer vil eie de resterende 41 prosentene.

Saverys mener avtalen gir Euronav-aksjonærene «ingenting».

– Vi ser at Euronav ikke beveger seg i riktig retning. Vi hater å se ting vi har bygget gå i feil retning, sier han til Financial Times.

Les også

Sissener vedder på containerknekk på børs

– Vil bli vanskelig å få avtalen gjennom

Saverys-familien kontrollerer i overkant av 13 prosent av belgiske Euronav.

For å stanse avtalen fra å gå gjennom vurderer de Ifølge Financial Times å bygge opp en motstand hos også andre investorer, øke familiens eierandel, og gå i gang med en plan om å gjøre Euronav mindre avhengig av å transportere olje.

– Vår eierandel er allerede betydelig. Det vil ikke være umulig for Frontline og Euronav å få avtalen gjennom, men det vil bli vanskelig, sier Saverys til Financial Times.

Euronav-sjef Hugo De Stoop sier til den britiske avisen at Saverys forslag er «uforenlige» med rederiets forretningsmodell, og at etterspørselen etter oljefrakt til havs vil være høy i flere tiår fremover.

En fullføring av sammenslåingen avhenger av en rekke forhold, som blant annet inkluderer myndighetsgodkjennelser. I tillegg gjenstår det fremdeles å komme til enighet om en tilfredsstillende transaksjonsstruktur knyttet til sammenslåingen.

Les også

Løfter containere av stort skip for å få det løs

– Positiv transaksjon

E24 snakket sist uke med flere analytikere som var positive til sammenslåingen.

– Vinn-vinn for begge, skrev Pareto-analytiker Eirik Haavaldsen i en analyse.

Analytikeren påpekte at sammenslåingen i høy grad var ventet, etter at Fredriksen kjøpte seg opp i Euronav i fjor høst.

– I sum er det en positiv transaksjon der vi vil se synergier (positive effekter av samarbeidet, journ.anm.) både på inntekter og kostnader.

Også Danske Bank-analytiker Håvard Sjursen Lie ser positivt på transaksjonen.

– Synergiene burde være veldig store for begge parter, spesielt på den kommersielle siden, hvor det å eie en såpass stor andel av den globale oljetankflåten som disse selskapene har, gir en mye større markedsmakt, sa han til E24.

– Det blir også kostnadssynergier, og selskapene kan mest sannsynlig oppnå billigere finansiering, la han til.

Danske Bank viser til at det nye selskapet, som skal hete Frontline, definitivt blir verdens største noterte selskap innen oljetank.

– Skal du eie bare én aksje innen oljetankvirksomhet, så er det denne, sier Lie.

Publisert:
Gå til e24.no