Sjekk riggens dramatiske prisfall

Dette moderne boreskipet ble solgt for under en tidel av nyverdien – kun fem år etter at det sto ferdig. – Et dramatisk verdifall, sier analytiker.

SOLGT: Boreskipet Cerrado ble nylig plukket opp av Ocean Rig for en relativt sett billig penge.

Foto: Eirik Myhre
Publisert:

Denne uken ble det klart at det er Ocean Rig som sikret seg det sjette generasjons ultradypvannsboreskipet Cerrado på «billigsalg». Det ble i forrige uke kjent at skipet ble auksjonert bort til 65 millioner dollar.

– Akkurat prisen er selvfølgelig veldig lav, mye lavere enn egenkapitalmarkedet implisitt priser lignende rigger, sier analytiker Janne Kvernland i Nordea Markets til E24.

Hun mener at riggen anslagsvis kostet 700 millioner dollar fra Samsung-verftet i 2011.

Analytiker Janne Kvernland i Nordea.

Foto: Berit Roald NTB scanpix

Dette stemmer godt overens med hva internasjonale medier tidligere har opplyst at den tidligere eieren har skaffet av finansiering med sikkerhet i rigger av samme generasjon, og innebærer i så fall isolert sett et verdifall på rundt 90 prosent på rundt fem år.

Regnestykket påvirkes av at riggen er uten kontrakt og fort kan forbli i opplag i flere år. I tillegg er det snart duket for periodisk kontroll – såkalt femårsklassing – som vil medføre kostnader. Kostnadene er likevel ikke nok til å forklare hele differansen.

– Det er et dramatisk verdifall på få år, sier Kvernland.

Økonomisk trøbbel

Historien bak salget og prisen som til slutt ble oppnådd, er et tankekors for store deler av riggsektoren.

Da den tidligere eieren, det brasilianske industrikonsernet Schahin, søkte konkursbeskyttelse på vårparten i fjor, hadde selskapet rundt 2,12 milliarder dollar i gjeld.

Samtidig var selskapet trukket inn i korrupsjonsskandalen rundt Petrobras, ifølge Bloomberg.

Les også

Seadrill-kontrakt setter «ny rekord i lave dag-rater»

Deler av selskapets gjeld var knyttet til kontantstrømmen fra boreskipenes arbeid for Petrobras. De fem riggene som var i arbeid for Petrobras, ble imidlertid tatt av kontrakt etter at operatøren hadde pauset arbeidet i en måned grunnet pengemangel.

Tidligere i år ble det så kjent at selskapets kreditorer ikke godtok selskapets restruktureringsplan, hvilket åpnet for likvidering av selskapet.

Ikke enestående

Der Schahin-skipets skjebne kan knyttes til vanstyret i Petrobras, føyer det seg imidlertid inn i en begynnende rekke av enheter som har blitt solgt til priser som var utenkelige for noen år siden.

I forrige måned ble det kjent at Deepsea Metro II gikk under hammeren for 210 millioner dollar. Også denne hadde manglet arbeid over tid, og også her var eieren i økonomisk trøbbel.

Ifølge Offshore hadde DVB Bank America, som tok arrest i riggen, 283 millioner dollar utestående i enheten.

Utfallet av auksjonene peker på at det er liten appetitt på rigger, i et marked der mindre arbeid har gitt overskudd på tilbudssiden og det er ventet ubalanse lenge. Også for Deepsea Metro II var det ventet at denne ville bli liggende i bøyen.

«Negativt datapunkt»

«Dette er et betydelig negativt datapunkt for boreselskapene», skrev Nordea om Cerrado-salget da prisen ble kjent.

Ifølge deres beregninger er ultradypvannsriggene i snitt priset til rundt 400 millioner dollar per stykk i egenkapitalmarkedet, rundt 500 millioner justert for de aller eldste. Med et snitt på rundt 140 millioner i sikret EBITDA-ordrebok, peker dette mot sammenlignbare stålverdier på rundt 260 til 360 millioner dollar.

Det er verdt å merke seg at Cerrado er av samme generasjon som flere av boreskipene i Seadrills flåte. Prisen det oppnådde under auksjonen, er imidlertid langt fra verdiene Seadrill har bokført på sine enheter, og Seadrill skal som kjent refinansiere før sommeren.

– Det er vesentlig høyere enn det her. Men historisk har ikke «distressed sales» akkurat vært måten man har ført skip på etterpå, sier Kvernland.

Les også

National Oilwell Varco kutter 520 ansatte

Les også

Ny kraftig nedbemanning i Odfjell Drilling

Les også

– Forventningene har allerede drevet prisene opp

Her kan du lese mer om