SAS legger inn bestilling på 50 nye Airbus-fly
SAS bekrefter at selskapet legger inn en kjempebestilling på nye fly til Europa-flåten. Selskapet mener de vil spare mye penger på å bli et rent Airbus-selskap.
SAS har nå tatt den offisielle beslutningen om å bestille 50 splitter nye Airbus A320neo-fly til sin Europa-flåte, en investering som er den største flyselskapet har gjort siden de bestilte nye langdistansefly fra Airbus i 2013.
Prisen på flyene er i utgangspunktet 110,6 millioner dollar per stykk ifølge listeprisen til Airbus. Med 50 fly gir det en prislapp på totalt 43 milliarder kroner, men SAS får rabatter i avtalen med Airbus som gjør at den faktiske prislappen blir lavere.
De 50 nye A320neo-flyene vil komme på toppen av 30 A320neo-fly SAS allerede har i flåten og i bestilling fra Airbus. De nye flyene skal leveres fra våren 2019 og ut 2023, og SAS opplyser at de også har en opsjon på ytterligere fem fly, slik at ordren kan vokse til 55.
Milliardordren skal finansieres gjennom en kombinasjon av finansiell leasing, salg og tilbakeleie fra leasingselskaper og kontantkjøp finansiert over egen drift.
De første 15 flyene i ordren skal leveres frem til 2021 og skal bestilles gjennom avtaler med leasingselskaper, mens de siste 35 etter planen skal leveres direkte til SAS. De siste 35 flyene koster ifølge SAS drøye 4,0 milliarder dollar, eller 31 milliarder kroner, før rabatter.
SAS tar forbehold om at finansieringen kan endre seg, og skriver at de ikke har valgt hvilken motortype de skal ha på flyene.
Flybestillingen sørger for at SAS om noen år vil ha en kort- og mellomdistanseflåte bestående av én flyfamilie. I dag består flåten av en kombinasjon av Airbus A320-familien og Boeings 737.
I tillegg er altså alle langdistanseflyene av typene Airbus A330, A340 og etter hvert også A350.
Finnair venter kjempevekst fra Asia: – Jeg tror vi bare har sett starten
Boeing røk ut av konkurransen
At SAS faktisk velger Airbus over Boeing ble kjent allerede i januar. Da kunne E24 melde at flyselskapet var i sluttforhandlinger med Airbus.
SAS-sjef Rickard Gustafson har tidligere uttalt til E24 at det kunne være aktuelt å bestille et antall A321LR (Long Range) i Airbus-ordren.
SAS nevner imidlertid ingenting om A321LR i meldingen tirsdag, men E24 får opplyst fra SAS at det er en fleksibilitet til å konvertere modell to år før levering av hvert enkelt fly.
A321LR er et fly som har flere seter og betydelig lengre rekkevidde i A320-familien, noe som betyr at man kan fly mellom Europa og destinasjoner på østkysten av USA eller flere destinasjoner i Afrika og Asia.
– Litt over ett år siden startet vi å fase inn splitter nye Airbus A320neo og siden den gang har vi mottatt veldig positiv respons fra våre kunder. Jeg er derfor svært glad for å kunne fortsette å forbedre og investere i vårt kundetilbud gjennom denne ordren, sier konsernsjef Rickard Gustafson i en pressemelding.
Kommersiell direktør Eric Schulz i Airbus gleder seg over at SAS nå altså velger Airbus igjen når Europa-flåten nå skal fornyes:
– A320neo-flyene vil utfylle SAS' eksisterende Airbus-flåte, med uslåelig drivstoffeffektivitet, de laveste driftskostnadene og miljømessige fotavtrykket. Dette er det perfekte valget for SAS for å erstatte tidligere generasjons fly, sier Schulz i en uttalelse.
Nye store fly kan skape et annet flybehov for SAS: Toppsjefen åpner for å utvide regionalflåten
Bruker mindre drivstoff
SAS har i dag 17 A320neo i flåten av en bestilling på 30 slike fly som ble gjort i 2011. I tillegg har selskapet 4 stykk A319, 13 stykk A320ceo og 8 stykk av den større A321 i flåten, samt en rekke Boeing 737.
De eldste Airbus-modellene, samt Boeing 737-flyene skal altså fases ut etter hvert som nye fly blir levert.
Fordi mange av de eldre flyene som fases ut (blant annet Boeing 737–600 og 737-700) har færre seter enn de nye A320neo-flyene (opptil 51 færre seter per fly), øker kapasiteten i SAS-sitt nettverk, selv med samme destinasjoner og samme antall avganger.
For regnskapsåret 2017/2018 anslår SAS en kapasitetsvekst (målt i antall setekilometer tilgjengelig) på én til tre prosent fordi nye A320neo-fly erstatter eldre fly og fordi man flyr lenger ruter i Europa enn før.
– Ved å bestille 50 Airbus A320neo får vi tilgang til markedet mest effektive fly, sier SAS-sjef Rickard Gustafson, og legger til at drivstofforbruket er 15 til 20 prosent lavere per setekilometer sammenlignet med flyene SAS etter hvert skal fase ut.
SAS har siden krisehøsten 2012 jobbet hardt med å kutte kostnader og forbedre tilbudet sitt. Frem mot 2020 skal selskapet nå et effektiviseringsmål som vil gi besparelser på tre milliarder svenske kroner per år.
Ved å innføre en felles flyflåte i Europa mener SAS-sjefen de vil klare å hente ut enda mer kostnader.