Norwegian varsler emisjon og kjempetap

Flyselskapet venter tap på 2,6 milliarder kroner i årets første kvartal. Men takket være en emisjon på 1,3 milliarder unngår selskapet mislighold - med knappest mulig margin.

NEDTUR: Norwegian varsler kjempetap. Her er konsernsjef Bjørn Kjos under en innvielse om Norwegians tilstedeværelse i Argentina på flyplassen i Buenos Aires tidligere denne måneden.

Foto: Heiko Junge NTB scanpix
Publisert:,

Til manges overraskelse går Norwegian nå til det skrittet at selskapet vil hente penger – i en rettet emisjon på 1,3 milliarder kroner.

Mer detaljer er lovet, men allerede nå er det klart at selskapet ville endt i en svært presset finansiell posisjon uten den friske kapitalen.

Norwegian har nemlig et krav i alle obligasjonslånene sine om å ha minst 1,5 milliarder kroner i bokført egenkapital til enhver tid, for ikke å være i mislighold.

Alvorlig resultatknekk

Som E24 skrev i fjor sommer var selskapet farlig nær grensen, hadde det ikke vært for aksjesalget i Bank Norwegian i andre kvartal. Nå erkjenner selskapet indirekte at de tar grep for å unngå kreditorgrensen:

– Nettoinntektene fra den rettede emisjonen (...) vil sikre en betydelig buffer til obligasjonsvilkåret, skriver Norwegian i en ny børsmelding tirsdag.

Norwegian varslet for kort tid siden at de føyer seg etter Finanstilsynets ønske og endrer balanseføringen av Bank Norwegian-aksjene. Ved utgangen av 2017 hadde selskapet dermed en bokført egenkapital på 2,1 milliarder, og ikke 4,1 milliarder som tidligere rapportert.

Les også

Norwegian øker antall passasjerer men ser fallende inntekter

Flyselskapet har varslet at de i første kvartal vil reversere dette slik at de vil bokføre en økning på rundt to milliarder. Den bokførte egenkapitalen som da vil starte på 4,1 milliarder vil imidlertid få seg en alvorlig knekk med det estimerte resultat før skatt på −2,6 milliarder kroner i første kvartal.

Før skatteposten ville selskapets bokførte egenkapital altså endt på 1,5 milliarder. Med emisjonen vil selskapet unngå å havne i en slik potensiell skvis.

Spytter inn 340 mill. selv

HBK Holding, som konsernsjef Bjørn Kjos og styreleder Bjørn Kise med sine familier eier sammen, vil delta i emisjonen.

Selskapet har forhåndstegnet seg for sin relative eierandel, ifølge børsmeldingen.

På den måten vil Kjos og Kise beholde sin eierandel på om lag 26,4 prosent i flyselskapet.

Implisitt betyr dette at konsernsjefen og styrelederen vil måtte delta med rundt 340 millioner kroner i emisjonen.

Les også

Norwegian retter seg etter Finanstilsynet: Reverserer milliardgevinst fra 2017

Emisjonen Kjos og Kise nå blir med på blir betraktelig billigere, kursmessig, enn det forrige aksjekjøpet de to gjorde i september i fjor.

Da varslet Bjørn Kjos og Bjørn Kise at de hadde kjøpt 803.000 aksjer i flyselskapet, til 240 kroner stykket, altså en investering på nær 193 millioner kroner. Den gang betalte de en premium over gjeldende kurs som var 214 kroner.

Siden dette aksjekjøpet steg kursen opp i hele 246 kroner, men har siden falt kraftig. Tirsdag endte aksjen på 179,25 kroner - før emisjonsnyheten ble kjent.

Varsler flysalg

Norwegian skriver at selskapet posisjonerer seg for de siste fasene av en sterk vekstperiode som har vart i flere år og vil toppe seg i andre kvartal 2018.

Samtidig melder selskapet at det er i diskusjoner om å selge opp til fem Airbus 320neo.

Gevinsten er estimert til 15 til 20 millioner dollar, om lag 115 til 155 millioner norske kroner.

Drivstoffpriser

«Valuta- og drivstoffpriseffekten vil være utfordrende i første kvartal 2018», skriver selskapet.

Høyere drivstoffpriser og en sterkere euro har hatt en negativ effekt på kostnadene.

Ifølge Norwegian er snittprisen på jetfuel 12 prosent høyere i første kvartal enn det selskapet har sett for seg i tidligere guidinger.

Selskapet skrur opp prognosen for enhetskostnad med 0,01 krone. Holder man drivstoff utenfor regner selskapet med samme kostnadsnivå som før.

E24 har gjort en beregning som tilsier at Norwegians drivstoffregning dermed blir om lag 190 millioner kroner høyere i første kvartal enn tidligere anslått.

Ved å legge til grunn kapasiteten (i antall setekilometer) fra trafikkrapportene fra januar og februar, og bruke et grovt snitt av disse for mars, ender man med den prislappen.

Les også

Milliardresultat for Bank Norwegian i fjor

Grunnet den tøffe konkurransen i flymarkedet har investorer og analytikere fulgt spesielt godt med på Norwegians kostnadsutvikling, fordi denne i stor grad avgjør lønnsomheten i flyselskapet. Selskapet har i de siste kvartalene ikke klart å innfri mange eksperters forventninger til kostnadsutviklingen.

I fjor hadde Norwegian inntekter på 5,4 milliarder kroner og et tap på 1,8 milliarder i samme periode.

Selskapet har i forbindelse med emisjonen hyret meglerhusene Arctic Securities, Carnegie, Danske Bank, Norwegian Branch og Pareto Securities.

Les også

2017-tapet blir to milliarder større

Les også

Kan få regnskapssmekk i milliardklassen av Finanstilsynet

Les også

Analytikerne venter nær 900 mill. i minus for Norwegian

Her kan du lese mer om