Luksus-giganten LVMH er verdens 10. største selskap
LVMH tjener rått på luksusvarer. Nå nærmer markedsverdien seg 500 milliarder dollar og selskapet er blant verdens 10. største.
Det franske holdingselskapet LVMH, som blant annet står bak merkevarene Moët Hennessy, Louis Vuitton, Dior og Marc Jacobs, har i dag seilt opp som et av verdens 10. største selskaper målt etter markedsverdi. Det melder Bloomberg.
Det skjer etter at LVMH publiserte sterke kvartalstall torsdag. I første kvartal økte selskapets salg av mote og lærprodukter, med 18 prosent. Dobbelt så mye som analytikere ventet på forhånd.
LVMH, som er notert på Paris-børsen, steg 5,6 prosent etter torsdagens tallslipp. Dermed nærmer selskapet seg en markedsverdi på 500 milliarder dollar.
Torsdag ettermiddag, klokken 17.45, er selskapets verdi 422 milliarder euro, noe som tilsvarer 4.805 milliarder kroner.
– Dette illustrerer fremveksten av velstående mennesker over hele verden, av et polarisert samfunn. Luksussektoren opplever derfor sterk vekst, sier Gilles Guibout, leder for europeiske aksjestrategier i AXA Investment Managers, til Bloomberg.
Eneste europeiske selskap på listen
Listen over verdens 10 mest verdifulle selskaper er preget av amerikanske selskaper. Helt øverst troner tek-gigantene Apple og Microsoft helt øverst, etterfulgt av Saudi Arabias oljeselskap.
LVMH og Saudi Arabian Oil er de eneste selskapene som ikke er amerikanske.
Dersom LVMH når en markedsverdi på 500 milliarder dollar, vil det blir det første europeiske selskapet som har nådd den milepælen, skriver Bloomberg.
Folks etterspørsel etter luksusvesker og champagne har ikke bare løftet aksjekursen. Den har også gjort grunnlegger Bernard Arnault (74) til verdens rikeste mann, ifølge Bloombergs Billionaires Index.
Arnault har en formue på 198 milliarder dollar. Tidligere denne måneden var formuen på over 200 milliarder dollar. Dermed ble franskmannen tredjemann i verden til å oppnå en slik formue, etter Elon Musk og Jeff Bezos.
Moët er i ferd med å gå tom for champagne
Stor vekst i Kina
LVMHs sterke kvartalstall er drevet av stor vekst i Kina. Salg av mote og lærprodukter økte med tosifret prosent, uttalte finansdirektør i LVMH, Jean-Jacques Guiony, ifølge Bloomberg.
Han sa videre at LVMH er «ekstremt optimistisk» for Kina i 2023.
LVMH sa at etterspørselen vokste i hver region i løpet av årets første tre måneder.
- Japan hadde den sterkeste kvartalsveksten, med en økning på 34 prosent, etterfulgt av en økning på 24 prosent i Europa og et hopp på 14 prosent i Asia utenfor Japan.
- Samtidig så LVMH en nedgang i veksten i USA, der etterspørselen etter konjakk og lærvarer var spesielt påvirket.