Kraftig vekst i tank: Over 60 skip levert siden nyttår

Det ble levert 50 prosent flere oljetankskip i første kvartal enn på samme tid i fjor. To faktorer vil imidlertid hindre at årets flåtevekst tar knekken på markedet, ifølge analytiker.

FLÅTEVEKST: Leveringene av nye skip steg kraftig i første kvartal, og det er ventet økt flåtevekst i år. Illustrasjonsfoto.

Foto: – AFP
Publisert:

Etter at flåten av tankskip økte lite i fjor har 2019 startet med et hopp i leveringene av nye skip.

Ifølge tall fra Vessels Value tok rederne imot over 60 tankskip, fordelt på typene VLCC, Suezmax og Aframax i første kvartal. Det er rundt 50 prosent høyere enn på samme tid i fjor, da tallet var rett under 40.

Leveringene av nye skip har dermed allerede nådd halvparten av hele 2018.

Bransjeorganisasjonen Bimco har ventet en markert økning i flåteveksten i år. Det samme gjør Sparebank 1 Markets.

– Vi venter ganske høye leveringer i 2019. Mye av det ser ut til å komme i første og andre kvartal, og i starten av tredje kvartal, sier meglerhusets shippinganalytiker Christopher Robin Vinter til E24.

Høy flåtevekst og overkapasitet er kjent for å kunne ta knekken på shippingmarkeder, men analytikeren peker på et knippe faktorer han tror vil holde tilbudet i sjakk.

E24 (+): De norske tankskipene som seiler i medvind

Tror miljøkrav-effekter hindrer overkapasitet

Les også

Shipping-sjef: – Markedet kan ikke bli noe dårligere enn det er nå

– Flåteveksten isolert sett er for høy til at etterspørselen klarer å ta det unna. Men så har man effekten fra IMO 2020 som ventes å moderere tilbudsveksten, påpeker Vinter.

Analytikeren sikter til de nye reguleringene som strammer inn på utslippene i skipsfarten, vedtatt av organisasjonen International Maritime Organization (IMO).

Etter 1. januar neste år er det ikke lenger lov for verdens skipsflåte å brenne drivstoff med høyt svovelinnhold, en stor omveltning for bransjen.

Skipseiere verden rundt står overfor valget mellom å bytte til drivstoff med lavere svovelinnhold eller rense avgassene med såkalte skrubbersystemer. Blant annet Frontline har gått for sistnevnte løsning på flere skip.

Begge disse løsningene vil spise av flåtekapasiteten, tror Sparebank 1 Markets-analytikeren.

Les også

Tror milliardveddemål gir stor fordel om det elendige markedet fortsetter: – Eldre skip uten skrubbere blir nærmest ubrukelige

– Installering av skrubberen tar rundt 30 dager, og rensing av tank 5 dager. Hvis man antar at 20 prosent av VLCC-flåten installerer skrubber i løpet av 2019 og de resterende skipene skal rense tankene, kommer man fram til en kapasitetsreduksjon på rundt to prosent, sier han.

Flere analytikere har antatt at overgangen til en drivstofftype med lavere svovelinnhold vil presse opp prisene på dette drivstoffet. Det kan også få konsekvenser for hvor fort skipene seiler, og dermed hvor mye kapasitet det er i markedet.

– I tillegg, i 2020, tror vi at bunkerskostnaden kommer opp, fordi brorparten av skipene ikke vil ha skrubber. De må da bytte over til dyrere drivstoff, som vil medføre at flåten vil seile tregere. Vi ser for oss at hele flåten vil gå to-tre prosent saktere i 2020, sier Vinter.

– Dermed tror vi at den høye flåteveksten, med leveringer av skip på over seks prosent av flåten, vil bli håndterbar, sier han.

Les også: Dette er verdens mest verdifulle skipsflåter

FLERE SKIP: Stolpene viser antall leverte skip i første kvartal (tall per 29. mars 2019), mens grafen viser leveringene målt i millioner dødvekttonn.

Foto: Vessels Value Vessels Value

Venter hopp i flåteveksten

I fjor endte flåteveksten i tank på kun 0,8 prosent etter at det ble levert over 20 millioner dødvekttonn i ny kapasitet, men skrotet omtrent like mye, ifølge en rapport fra Bimco i februar. Tallene omfatter skipsklassene VLCC, Suezmax og Aframax.

Anslaget var da at skrotingen av skip vil avta betydelig i år, samtidig som leveringene av nye skip øker noe, hvilket resulterer i at flåteveksten stiger til 3,4 prosent. ifølge rapporten. Det er lavere enn i 2017 og 2016, men høyere enn i 2015.

Av en ordrebok for oljetankere på 50 millioner dødvekttonn ventet bransjeorganisasjonen at nær halvparten leveres i år.

I sin rapport for fjerde kvartal anslo John Fredriksens tankrederi Frontline at leveringene av de store tankskipene (VLCC) vil nå en topp i 2019.

Les også

Olympic Subsea skiller lag med seks offshoreskip

Les også

– Dette er et veldig stort fall

Les også

Mener Solstad Offshores flåte er overvurdert

Her kan du lese mer om