Snusgiganten Swedish Match fortsetter salgsveksten
Corona-stengte grenser har ført til økt snussalg i Norge i andre kvartal. Omsetningen til Swedish Match var 11 prosent høyere enn samme kvartal i 2019.
Snusprodusenten leverte et resultat etter skatt på 1,22 milliarder svenske kroner, eller 1,18 milliarder norske kroner i andre kvartal. Det var en økning på 14 prosent, fra 1,08 milliarder svenske kroner i andre kvartal i fjor.
Selskapet hadde en omsetning på 4,13 milliarder svenske kroner, eller 4 milliarder norske kroner, en økning på 11 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor.
Driftsresultatet endte på 1,66 milliarder svenske kroner, noe som er en økning på 16 prosent.
Swedish Match slo forventningene. Analytikerne ventet et resultat etter skatt på 1,1 milliarder kroner, en omsetning på 3,81 milliarder kroner og et driftsresultat på 1,54 milliarder svenske kroner, ifølge Bloomberg.
Den viktigste driveren bak det økte salget har vært salget av ZYN nikotinposer i USA, ifølge administrerende direktør Lars Dahlgren.
Innenfor Skandinavia har veksten vært spesielt stor i Norge, på grunn av stengte grenser.
– På grunn av corona-relaterte reiserestriksjoner, var salgsvolumene eksepsjonelt sterke i Norge, men lavere i Sverige, spesielt i svenske grenseområder, står det i kvartalsrapporten.
Aksjen reagerte positivt på kvartalsrapporten og steg 10,38 prosent fredag.