Klesgiganten H&M nær halverte salget i mars

Ved utgangen av mars hadde den svenske kleskjeden stengt 3.778 av sine 5.065 butikker i verden.

En H&M-butikk i Madrid er stengt ned under coronapandemien.

KIKO HUESCA / EFE
  • Martin Hagh Høgseth
Publisert:,

H&M-salget i lokal valuta falt med hele 46 prosent i mars, sammenlignet med samme periode året før. Det skyldes i hovedsak stengte butikker og restriksjoner verden rundt for å hindre spredning av coronaviruset.

Det kommer frem i selskapets kvartalsrapport som ble lagt frem fredag morgen.

Samtidig kan selskapet vise til 17 prosent vekst i netthandelen. I 47 av selskapets 51 markeder er netthandel fortsatt mulig.

– Vi jobber veldig hardt innad i H&M-gruppen for å håndtere den utfordrende situasjonen rundt Covid-19 og coronaviruset på best mulig måte, sier H&M-sjef Helena Helmersson i en kommentar.

Les på E24+ (for abonnenter)

Eiendomsinvestor: – Det er ikke mulig å redde alle, noen burde lagt ned før coronakrisen

Tar kraftige grep

Selskapet har gjort en rekke tiltak for å bøte på konsekvensene av viruset. Dette innebærer blant annet at tusenvis av ansatte nå jobber færre timer. Samtidig har man startet samtaler med utleiere om leiekostnader, investeringene er utsatt eller skalert ned og kredittfasiliteter er utvidet.

Tidligere har selskapet også varslet at forslaget til utbytte er trukket tilbake.

– Det dramatiske fallet i markedet har gjort at vi har måttet ta mange vanskelige beslutninger og kraftige tiltak. Jeg er overbevisst om at vi som selskap – etter å ha tatt de rette tiltakene for å komme oss gjennom denne tøffe perioden – vil bli sterkere. Med under over hele verden, fantastiske ansatte og sunn økonomi, er vi veldig godt posisjonert for dette, sier Helmersson.

Fredagens kvartalsrapport kommer et drøyt døgn etter at Dagens Industri meldte selskapet permitterer rundt halvparten av alle ansatte i «sentrale funksjoner» – de fleste av disse i Sverige.

Les også

Svensk avis: H&M vil massepermittere tusenvis av ansatte

Knuser forventningene

Driftsresultatet for selskapets første kvartal endte på 2,69 milliarder svenske kroner. Det er langt bedre enn forventningen på 1,4 milliarder svenske kroner, ifølge Infront Data.

H&M opererer med avvikende regnskapsår, noe som betyr at tallene gjelder for perioden desember-februar.

Inntektene i perioden endte på 54,94 milliarder svenske kroner, en økning på nær fire milliarder sammenlignet med samme periode i fjor.

Resultatet etter skatt økte samtidig med rundt 1,1 milliarder svenske kroner til 1,9 milliarder.

Her kan du lese mer om

  1. Internasjonale resultater
  2. H&M
  3. Coronaviruset

Flere artikler

  1. Amazon med kraftig vekst i første kvartal

  2. Stengte fornøyelsesparker førte til ti mrd. mindre i inntekter

  3. Apple maktet å vokse på tross av virusuro

  4. Annonsørinnhold

  5. Kraftig salgsnedgang for klesgiganten H&M

  6. XXL har aldri hatt et svakere resultat i første kvartal