SAS gjør comeback etter pilotstreiken: Satte passasjerrekord i juni

SAS fraktet rekordmange passasjerer i juni og tjente mer per sete enn før. Dermed flyr selskapet for full maskin inn i sommersesongen etter den kostbare pilotstreiken i våres.

Illustrasjonsbilde fra Oslo Lufthavn.

Foto: Ole Berg-rusten NTB scanpix
Publisert:,

I juni fraktet SAS 2,75 millioner passasjerer i rutetrafikken, som er opp 0,5 prosent fra juni i fjor, og 2,96 millioner passasjerer hvis man regner med chartertrafikken. Det er opp 0,3 prosent fra samme periode i fjor, ifølge de ferske trafikktallene til SAS.

Et så høyt passasjertall har SAS aldri hatt i en enkeltmåned, ifølge selskapet selv.

Selskapet ble i månedsskiftet april/mai rammet av en omfattende pilotstreik i Skandinavia som nesten lammet selskapet helt. Streiken kostet SAS 650 millioner svenske kroner (om lag 590 millioner norske kroner) og i mai hadde selskapet en passasjernedgang på 10 prosent takket være streiken.

I juni var man tilbake:

– En sterk trafikk i juni viser at kundene verdsetter både forretnings- og fritidstilbudet til SAS, noe som resulterte i et rekordhøyt antall passasjerer, sier konsernsjef Rickard Gustafson i en uttalelse.

Han peker på at selskapet i løpet av juni presenterte hvilke ruter det første av de nye Airbus A350-langdistanseflyene skal gå på. SAS har bestilt åtte slike fly og har opsjon på ytterligere fire til. Det første skal settes i trafikk fra januar på noen testflyginger i Skandinavia før det settes inn på de ordinære langdistanserutene til Asia og USA like etter.

– A350 er det mest drivstoffeffektive langdistanseflyet som finnes, med 30 prosent lavere CO₂-utslipp sammenlignet med tidligere generasjoner fly. Vi ser en etterspørsel for mer bærekraftige flyreiser og dette er et viktig steg for våre ambisiøse mål om å kutte utslipp, sier Gustafson.

I sin første hele måned etter streiken fløy SAS 98,9 prosent av flygingene sine (regularitet) mot 97,6 prosent på samme tid i fjor.

76,5 prosent av flygingene var i rute i juni, en bedring fra 73,5 prosent i juni i fjor.

Les også

IAG tilbakeviser ryktene om bud på Norwegian

Marginhopp

Norwegian slapp torsdag sine trafikktall for juni. De viste litt færre passasjerer, men også bedre marginer og fullere fly. Selskapet har måttet sette 18 Boeing 737 Max-fly på bakken som følge av problemene med flytypen, og det påvirker selskapets kapasitet.

Hos SAS er også marginene opp (se forklaring av begreper nederst i saken):

  • Inntjeningen per passasjerkilometer (yield) steg til 1,09 svenske kroner, noe som er opp 7,6 prosent mot juni i fjor. Justerer man for valuta og svekkelsen av den svenske kronen er oppgangen på 5,2 prosent.
  • Inntjeningen per tilgjengelige setekilometer økte 7,2 prosent, eller 4,8 prosent justert for valutaeffekter.

I rutetrafikken økte kapasiteten (antall tilgjengelige setekilometer) med 0,9 prosent, mens trafikken (antall passasjerkilometer) økte med 0,5 prosent. Fyllingsgraden falt dermed litt ned til 81,5 prosent, en nedgang på 0,3 poeng.

Inkludert charter økte totalkapasiteten til SAS med 0,5 prosent, mens trafikken var uendret. Fyllingsgraden falt dermed 0,4 poeng til 82,6 prosent.

Billettinntektene til SAS økte fra 4,06 til 4,38 milliarder svenske kroner, basert på yield og total trafikk. Dette tallet inkluderer ikke andre inntekter fra bonusprogram, cargo, ombordsalg og lignende.

I den geografiske oppdelingen viser trafikkrapporten fra SAS at selskapet hadde en liten nedgang i trafikken (-0,6 prosent) og kapasiteten (-0,6) prosent på langdistanse, mens trafikken (opp 0,7 prosent) og kapasiteten (opp 1,8 prosent) tok seg opp i Europa.

På innenriksrutene var det også vekst. Trafikken økte 3,6 prosent, mens kapasiteten var opp 1,2 prosent.

Ligger etter fjoråret

Selv om SAS vokste i juni målt mot juni i fjor, er utviklingen negativ hvis man ser på utviklingen så langt i regnskapsårets (som begynner i november).

Så langt er antallet passasjerer fraktet 2,7 prosent under samme periode året før, mens kapasiteten og trafikken ligger henholdsvis 2,3 og 2,9 prosent under forrige periode.

En årsak til dette er blant annet pilotstreiken, men også andre forhold.

SAS varslet i slutten av mai at de ikke lenger tror kapasiteten i regnskapsåret 2018/2019 vil vokse med to til tre prosent, men at den vil falle med en prosent.

SAS har tidligere opplyst til E24 at to tredjedeler at dette kuttet skyldes pilotstreiken i april/mai, mens resten skyldes forsinkede leveranser fra Airbus og en oppdatert vedlikeholdsplan for flåten.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs peker på at kapasitetsveksten man så i juni isolert sett kommer av at SAS har fått inn flere nye Airbus A320neo-fly i sin Europa-flåte siden juni i fjor. At veksten hittil i regnskapsåret er negativ synes han ikke er «spesielt bra».

– Jeg tror SAS straffes etter pilotstreiken. Derimot er yield og PASK (RASK eksklusiv charter) (marginene, journ.anm.) opp og det viser at SAS holder seg innenfor den positive trendkanalen for yield og PASK, selv om fyllingsgraden på 81.5 prosent i juni er drevet av ferie- og fritidstrafikk, som vi også vil se i juli, sier Elnæs.

Les også

Meglerhus om Norwegian: – Dette er ikke et flyselskap noen burde kjøpe

Les også

Gründerbedrift sikret ordre på opp til 100 hybridfly

Les også

Bombardier selger flyvirksomhet til Mitsubishi