Meglerhus: Brann legger demper på Stolt-Nielsen-resultatet

Norne Securities reduserer kursmålet på kjemikalietankrederiet Stolt-Nielsen, men ser fortsatt betydelig oppside. 

Stolt-Nielsen kjøpte ikke tilbake noen egne aksjer i løpet av andre kvartal. Avbildet er rederiets sjef, Niels G. Stolt-Nielsen.

Foto: Jan Petter Lynau VG
Publisert:

Meglerhuset Norne Securities forventer lavere resultater for kjemikalietankrederiet Stolt-Nielsen i årets andre kvartal enn konsensus, ifølge en fersk analyse.

Det Oslo Børs-noterte selskapet legger frem resultatene for årets andre kvartal 3. juli.

Meglerhuset venter at tallene blant annet blir tynget av en brann på ITCs fasilitet i Houston i mars, som har bidratt til forsinkelser i kjemikalieindustrien.

  • Norne venter et driftsresultat (ebit) for perioden på 46,8 millioner dollar, mot konsensus på 53,6 millioner dollar.
  • Resultatet før skatt forventer Norne vil lande på 13 millioner dollar, ned fra konsensus på 26 millioner dollar.
  • Det av en ventet omsetning på 515,4 millioner dollar fra Norne, mens konsensus ligger på 531,6 millioner dollar.

Anbefaler kjøp

Norne Securities gjentar en anbefaling overfor kundene sine om å kjøpe tankaksjen, samtidig som kursmålet settes ned til 125 kroner per aksje, fra tidligere 130 kroner.

Stolt-Nielsen-aksjen handles til kurs 101 kroner på Oslo Børs, og Norne ser dermed fortsatt en betydelig oppside.

Les også: (+) Tror USAs oljeboom vil løfte tankmarkedet

Markedet Stolt-Nielsen opererer i beskriver Norne slik:

– Det ser ut som kjemikalietankerratene nådde en bunn i 2018 og vi ser en sakte, men gradvis bedring i år. Et styrket marked var guidet av selskapet som følge av svak etterspørselsvekst av tonnasje kombinert med høyere etterspørsel for kjemikalier.

– Ikke like skremmende

Rederiets toppsjef Niels G. Stolt-Nielsen uttalte i rapporten for første kvartal at han venter at de nye miljøreglene for skipsfarten, IMO 2020, vil presse kostnadene oppover.

Les også

Norske tankrederier om angrepsfaren: – Dramatisk og krevende

Norne Securities ser lysere på de nye kravene som blant annet bestemmer at verdens skipsflåte fra 1. januar 2020 ikke får lov til å brenne drivstoff med høyt svovelinnhold.

– IMO 2020-reguleringer virker ikke like skremmende lenger ettersom en økning i bunkerprisene burde bli overført til kundene og fordi handelskrigen mellom USA og Kina kun er estimert til å ha en liten påvirkning, skriver analytikerne.

Her kan du lese mer om