Norwegian trygler om statlig hjelp: Har gitt et tall til Erna

Norwegian har regnet på hvor mye likviditet selskapet vil trenge for å overleve corona-krisen, enten i form av et kriselån eller en statlig garanti. Hvor mange milliarder det er snakk om vil selskapet ikke dele offentlig.

Konsernsjef Jacob Schram i Norwegian. Arkiv.

Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

– Vi jobber nå for fullt med å sikre finansieringen fremover og med å få hjelp fra staten, sier Norwegian-sjef Jacob Schram til E24 onsdag kveld.

Det jobbes nå iherdig i både Norwegian og i regjeringen med å finne løsninger for å unngå konkurser i luftfarten. Norwegian-sjefen mener statlig hjelp er eneste utvei:

– Når alle inntektene mer eller mindre er borte over natten i hele bransjen, så er kapitalmarkedet så å si lukket. Da må vi vende oss til staten, sier Schram.

Tirsdag kveld annonserte den danske og svenske regjeringen at de stiller opp med milliardgarantier til SAS og svensk luftfart. Foreløpig er det ikke klart hva den norske regjeringen vil gjøre.

Både Norwegian, Widerøe, SAS og flyselskap verden over spiser nå opp reservene sine i et raskt tempo. Ansatte permitteres og fly settes på bakken i et desperat forsøk på å begrense tempoet pengene renner ut i, men så lenge ingen vil fly får man heller inntekter.

Da er det et spørsmål om tid før selskapene går konkurs. Norwegian-sjefen har sagt at det er snakk om uker for deres del, SAS har sagt at de klarer seg noe lenger.

– Hvor mye likvider trenger dere?

– Vi har kommunisert det tallet til statsministeren og regjeringen, men jeg kan ikke gå ut med beløpet offentlig, sier Schram.

Les også

Parat: – Avhengig av å ha norske selskap i luften etter krisen

Norwegian-sjefen sier at de foreløpig ikke har fått noen indikasjoner på når regjeringen vil komme med en avklaring.

Selv om han ikke vil si noe om tallet er det utvilsomt snakk om et milliardbeløp, gitt den dramatiske situasjonen bransjen er i nå.

– Vi har vært tydelige i samtalene på hva vi trenger, selv om det selvfølgelig vil avhenge av hvor lenge dette varer, fortsetter han.

Schram forklarer at de har kalkulert noen ulike scenarioer, avhengig av hvor lenge coronaviruset holder det meste av flytrafikken på bakken. Det er snakk om beregninger om en flystopp i noen uker til, til sommeren eller til helt utpå høsten.

Norwegian skalerer nå kraftig ned sin operasjon og mot slutten av måneden vil alle langdistanseflyene stå på bakken, i tillegg til mesteparten av kortdistanseflåten.

Selskapet har varslet at totalt 7.300 ansatte vil bli permittert. SAS har varslet opp til 10.000, mens Widerøe har sagt at 1.000 ansatte permitteres – tilsvarende en av tre ansatte.

– Obligasjoner vil ikke fungere nå

Regjeringen har allerede varslet en første pakke rettet mot luftfarten.

Det inkluderer fjerning av flypassasjeravgiften (fra 1. januar til 31. oktober) og fjerning av Avinor-avgiftene (fra 13. mars til 30. juni). I tillegg får også luftfarten bistand gjennom de generelle krisetiltakene, som inkluderer endringer i permitteringsreglene.

Dette er imidlertid ikke nok, ifølge både flyselskapene og de tillitsvalgte.

SAS fikk tirsdag kveld til sammen 3,0 milliarder svenske kroner i statlig garanti fra Sverige og Danmark. Dette kan de bruke når de nå er i dialog med banker og andre som kan låne selskapet penger i denne krisen.

SAS-sjef Rickard Gustafson lovpriste garantien han nå får, men vet ikke om det er nok.

– Holder det med en statlig garanti, slik SAS har fått, eller må dere få et lån direkte av staten for å overleve?

– Det som er viktig er at man ikke gjør dette mer komplisert enn nødvendig – jo enklere jo bedre, sier Schram og fortsetter:

– Et statlig rammelån eller trekkfasilitet er en mulighet. En statsgaranti er en annen. Det viktige er at markedet, leverandører og kunder raskt må få vite at vi har staten i ryggen, sier Norwegian-sjefen.

Søndag annonserte finansminister Jan Tore Sanner to nye ordninger på 50 milliarder hver. Den ene er ment for store bedrifter og innebærer at staten skal investere i obligasjonslån utstedt av store selskap. Ordningen skal forvaltes av Folketrygdfondet.

Norwegian-sjefen tror imidlertid ikke det kriselånet vil bli tilgjengelig for Norwegian, noe også SAS søndag var tvilende til:

– Hvis man ser på renten som obligasjonene våre handles til i markedet nå så vil ikke obligasjonslån fungere for oss nå, eller noen flyselskap for den saks skyld, sier Schram.

Les på E24+

Hun kan ha fintet ut Sanner om den store Norwegian-regningen

Boeing også i krise

Norwegian har store bestillinger inne hos både Airbus og Boeing, men selskapet har så langt kun brukt Boeing fly i sin egen virksomhet.

Hverken Norwegian eller andre flyselskap har fått levert noen nye 737 MAx-fly siden i fjor, men Norwegian skal egentlig motta fire Boeing 787 Dreamliner-langdistansefly i løpet av 2020. I tillegg er selskapet i forhandlinger med Boeing om en erstatning for Max-problemene.

– Får dere utsatt noen av flyleveransene eller fått på plass en erstatning?

– Vi har dialog med Boeing ennå, men alle er truffet av coronaviruset nå og alt endrer seg hele tiden. Det som var fornuftig i det forrige møtet er ikke nødvendigvis det nå, sier Schram.

– Men en avtale med Boeing vil uansett ikke få oss gjennom denne krisen. Sånn er det hos alle selskapene nå, sier han videre.

Boeing var allerede under et stort press på grunn av Max-flyene og nå som flyselskaper verden over er i krise, har situasjonen gått fra vondt til verre hos Boeing også ettersom mange av kundene kan gå konkurs.

Boeing-aksjen faller onsdag 27 prosent i det amerikanske aksjemarkedet.

Norwegian har to andre kilder til likviditet nå. Det ene er kredittkortformidlerne som de siste par årene har holdt igjen mye penger fra Norwegian. Det andre er flysalg som er avtalt.

– Har dere fått noen av de lettelsene som dere før corona-krisen sa dere skulle få?

– Det gikk riktig vei frem til viruset kom. Nå er det verre enn det var før og det gjør vår situasjon verre, sier Schram.

– Dere skulle få inn om lag 900 millioner kroner fra salg av eldre fly (737–800 NG) i første kvartal. Får dere inn de pengene som dere skal?

– Vi har fått de pengene vi skal. Det er noen salg som gjenstår, men prosessen følger de avtalene som er inngått, sier Schram.

Les også

SAS-sjefen lovpriser redningspakke – men vet ikke om det er nok

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. luftfart
  3. Luftfart
  4. Norwegian
  5. Jacob Schram
  6. Fly
  7. Boeing
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Norwegian har ikke betalt leien på to Dreamliner-fly

  2. Norwegian-sjefen fra karantene: – Vi trenger likviditetstiltak umiddelbart

  3. Boeing tar corona-grep: Dropper utbytte og kutter lederlønninger

  4. Annonsørinnhold

  5. SAS, Widerøe og Norwegian i villrede: Vet ikke om redningspakken gjelder for dem

  6. Statlig oppkjøp kan bli siste utvei for Norwegian