Norwegian vil prøve å fly mer i høst: Men nesten halvparten av Dreamliner-flyene skal bort

Norwegian har under coronakrisen fått leasingselskaper med på betalingsordninger som andre flyselskaper kan misunne dem. Men til tross for endringene vil Norwegian fortsatt ta store flåtegrep fremover.

Norwegian Dreamliner-fly parkert på Oslo Lufthavn

Hans O. Torgersen, Aftenposten POOL
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Fredag slapp Norwegian resultatene for andre kvartal.

Selv om underskuddet var halvert sammenlignet med første kvartal, skulle dette egentlig vært et kvartal med overskudd og gode tall.

Det sørget coronapandemien for at det ikke ble.

Andre kvartal markerte en historisk bunn for Norwegians trafikk. Selskapet hadde kun rundt 7 til 8 av sine rundt 140 fly i luften – og ikke et eneste av de 37 langdistanseflyene var i drift.

Både analytikere, aksjonærer, kreditorer og konkurrenter følger nå nøye med på hva selskapet planlegger for fremover.

Selskapet varslet i midten av juni at de skulle øke kapasiteten opp til 20 fly i sommer. I september skal tallet opp i 25, men det kan også stige videre opp til 30.

– Man kommer til å se ting endre seg veldig raskt. Vi prøver ut ruter, går det ikke, tar vi det tilbake til og jeg tror vi vil ligge mellom 20 og 30 fly gjennom vinteren, sier konsernsjef Jacob Schram til E24.

– Hvis vi øker til 25 og så går nedover på 20-tallet, så er heller ikke det nødvendigvis et tegn på at etterspørselen er dårligere, men at vi klarer å fly smartere og utnytte flyene vi har bedre.

– Er etterspørselen høyere enn den har vært?

– Det vi ser er at med de nye reiserestriksjonene så går trafikken fra Norge og ut i Europa nedover. Samtidig ser vi en stigning innenriks. Det er positivt, sier Schram.

– I tillegg ser vi at Arlanda og Kastrup er litt mindre påvirket av reiserestriksjoner enn Oslo. De holder seg mer stabile når man ser på markedet ut til Europa, fortsetter han.

Les også

Norwegian halverte underskuddet i andre kvartal: Vil sende flere fly i luften

Fra full gass til full brems over natten

Norwegian jobber nå med å finne en balanse mellom å møte etterspørselen i markedet og ikke la konkurrentene få for fritt spillerom, samtidig som de ikke kan gi for mye gass og fly med tap.

– Det som er kritisk er at flyginger vi setter opp må dekke alle variable kostnader og helst betale noe av de faste kostnadene våre. Kan de betale noe av renteutgiftene våre også, hjelper det virkelig, sa finansdirektør Geir Karlsen under presentasjonen.

Konsernsjefen og finansdirektøren fortalte om hvordan stadig endrede reiseråd og -restriksjoner gir raske utslag i billettbestillinger og -avbestillinger.

– Det er en veldig spesiell situasjon. For eksempel så vi at da Spania ble grønt kom det et massivt skift i antall bestillinger fra en dag til en annen. Når det ble rødt igjen skjedde det motsatte, og det kom mange avbestillinger, sa Karlsen.

– Det vi ser er at innenriksmarkedet er relativt bra og det er det som bidrar positivt, la han til.

På spørsmål om vil utfordre SAS på begges hjemmebane, svarte toppsjefen:

– Vi ser på Norden som vårt kjerneområde som vi både vil beskytte og vokse i. I denne situasjonen følger vi hver rute svært tett, sa Schram og fortsatte:

– Dere vil se at vi prøver ut nye ruter og hvis de ikke lykkes vil de stenges ned igjen. Jeg vil tro SAS gjør det samme.

Les også

Norwegian jobber med ny redningspakke: Ukjent milliardsum må på plass

Konsernsjef Jacob Schram (t.h.) og finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian på fredagens kvartalspresentasjon.

Fredrik Hagen

Nesten halvparten av Dreamliner-flyene skal bort

Selv om Norwegian i våres klarte å få banket gjennom en omfattende redningspakke, har permittert eller sagt opp de fleste ansatte og tatt en rekke kostnadsgrep, så er ikke selskapet ferdig.

Gjennom redningspakken fikk selskapet gjennomslag for et svært viktig prinsipp i avtalene med leasingselskapene de leier fly av: Power-by-the hour – Norwegian skal ikke betale for fly når de ikke kan bruke dem.

I tillegg skal betaling kunne skje i form av Norwegian-aksjer fremfor vanlig kontanter. Dette vil kunne spare Norwegian for 300 millioner dollar, ifølge finansdirektøren.

– Dette gir selskapet en enorm fleksibilitet, sa Karlsen.

Samtidig som Norwegian de siste månedene har solgt unna 10 kortdistansefly (737–800) og snart skal lever enda et fly til en kjøper, så er ikke finansdirektøren ferdig:

– Vi har for mange langdistansefly, sa Karlsen kontant.

Norwegian har per dags dato 37 langdistansefly av typen Boeing 787 Dreamliner, men alle står på bakken.

– Det er en vanskelig oppgave å selge opp til 15 til 17 fly av denne typen i dagens marked, sa Karlsen.

At det er ekstra krevende å selge langdistansefly skylde blant annet at denne delen av markedet er ekstra hardt rammet av corona, i tillegg til at langdistansefly generelt er dyrere og at det finnes færre av dem.

Karlsen bekrefter overfor E24 at de altså planlegger å selge et sted rundt 15 til 17 fly, eller nesten halvparten av Dreamliner-flåten.

– Dette sa vi under generalforsamlingen også, altså vi regner med omtrent å halvere langdistanseflåten. Så dette er ikke noe som har dukket opp i sommer, poengterer Schram.

Les også

Norwegian anklager Boeing for svindel og kontraktsbrudd

– Vi sitter litt på samme siden av bordet

Norwegian skulle egentlig hatt 168 fly i drift i år, men så kom corona. Per i dag har selskapet rundt 140 fly og etter planen skal de ned til rundt 110.

– Får dere frigjort mye kapital gjennom et slikt salg, eller handler det mest om å få redusert løpende kostnader?

– Verdien av å selge en 737 har jo selvfølgelig gått ned fordi etterspørselen etter fly er dramatisk redusert i hele bransjen. På langdistansefly er den nok enda mer redusert, så det å selge en Dreamliner i dag er ekstremt vanskelig, sier Karlsen og fortsetter:

– Så i det korte bilde vil løsningen i alle fall ligge hos leasingselskapene som også er på eiersiden hos oss. Man kan nok få solgt flyene, men det er nok til en pris vi ikke har råd til å selge dem for.

AerCap, BOC Aviation og MG Aviation, som Norwegian leier fly av, suste i våres inn og ble Norwegians tre største aksjonærer, ettersom de mottok en haug aksjer i bytte mot å slette milliarder i leasinggjeld som Norwegian har.

– Vi har en veldig god dialog med leasingselskapene og de ser det samme problemet som oss. Mange av dem sitter også som aksjonærer i Norwegian, gjennom det sitter vi litt på samme siden av bordet. Men det blir ikke enkelt, sier Schram, som sier han er positivt til å finne en løsning.

For dem som lurte på om Norwegian har vurdert å droppe hele langdistansesatsingen, var svaret kontant:

– Nei. Dette er en del av strategien vår og vi vil bevise at lavpris-langdistansemodellen fungerer. Det blir krevende, men vi har lønnsomme ruter og vil få det til, sa Schram.

Det er kun selskapets kortdistansefly av typen 737–800 som er i trafikk, ettersom de 18 Max-flyene som er mottatt ble parkert lenge før corona med sine egne tekniske problemer.

– Vi tror ikke vi ser noen Max i luften i 2020, så vi tror definitivt det vil gå til 2021 før de er i luften igjen, sa Karlsen.

Les også

Norwegian-sjefen langer ut mot støttenekt: – Jeg forstår ikke hvorfor politikerne ikke vil ha sunn konkurranse

Her kan du lese mer om

  1. Norwegians rapporter
  2. Flyselskaper
  3. Fly
  4. Norwegian
  5. Geir Karlsen
  6. Jacob Schram
  7. Coronaviruset
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Norwegian jobber med ny redningspakke: Ukjent milliardsum må på plass

  2. Norwegian halverte underskuddet i andre kvartal: Vil sende flere fly i luften

  3. Nå kommer Norwegians tall fra krise-våren: – Resultatet blir begredelig

  4. Annonsørinnhold

  5. Norwegians billettinntekter falt med 3,7 milliarder i august

  6. Norwegian snakker med myndighetene om ny potensiell støtte