Brexit og handelskrig truer: Hydro kutter etterspørselsvekst for tredje gang i år

– Vi har nedjustert etterspørselsveksten i 2019 til minus 1–2 prosent, så det er en ganske stor nedjustering, og vi ser egentlig ikke noe bedring inn i 2020, sier Hydro-sjef Hilde Merete Asheim.

Trond Reidar Teigen / NTB scanpix
Publisert:

Usikkerhet rundt global vekst som følge av brexit og handelskrig mellom USA og Kina demper etterspørselen etter aluminium. I tillegg tynger det en krisepreget bilindustri i Tyskland.

Ved inngangen til året ventet Hydro en global etterspørselsvekst utenom Kina på 1–3 prosent i 2019. Det ble kuttet til 0–2 prosent vekst etter første kvartal, og videre til 0–1 prosent kvartalet etter.

Nå kuttes forventningen til et fall i etterspørselen på 1–2 prosent i år.

Les også

Hydro skal øke driftsresultatet med 6,4 milliarder kroner neste fem år

Trekker frem bilindustrien

– Det er en ganske stor nedjustering, og det er spesielt Europa og Tyskland som er veldig svakt. Vi ser egentlig ikke noe bedring inn i 2020, sier Hydros konsernsjef Hilde Merete Aasheim til E24 på selskapets investordag tirsdag.

Hun legger til at det spesielt er bilindustrien i Tyskland som trekker ned.

– Det er usikkerhet både om det blir tariffer på europeiske biler inn i USA og usikkerhet rundt luksusbiler fra Europa til Kina, sier Aasheim.

For å bøte på situasjonen lanserer Hydro nå et omfattende lønnsomhetsprogram som skal øke driftsresultatet med 6,4 milliarder kroner over de neste fem årene.

Les også

Hydro kutter 2.200 årsverk frem mot 2023

Forberedt på hard brexit

Aasheim forteller videre at Hydro har forberedt seg på at det kan bli en såkalt hard brexit, det vil si at britene går ut av EU uten en avtale, allerede i oktober.

– Vi har tilpasset operasjonen i Storbritannia så godt som mulig, så sånn sett blir vi ikke så direkte rammet av brexit. Men vi blir berørt i den forstand at brexit bidrar til en usikkerhet i Europa som slår inn i den globale usikkerheten og lavere etterspørsel generelt, sier hun.

– Vi er derfor mer urolige for den indirekte effekten, kombinert med situasjonen mellom USA og Kina, tilføyer hun.

Hydros tiltak knyttet til brexit i Storbritannia dreier seg hovedsakelig om lagerhold og forberedelser rundt transporten inn i landet, slik at kundene ikke står uten det de trenger hvis det blir en kaospreget brexit.

– Vi har gjort flere tiltak slik at vi er forberedt på de logistikkutfordringene som dette vil kunne ha, sier hun.

Norske myndigheter har i stor grad kommet til enighet om varehandel med Storbritannia i tilfelle av en hard brexit, men det er uansett ventet at transport inn i landet vil kunne blir vanskelig den første tiden.

Les også

Norges Bank: Hard brexit vil svekke norsk økonomi