737 Max-ulykkene

Ryanair-sjef Michael O’Leary: Glem å få igjen penger om du ikke vil reise med ulykkesfly

Flyselskapet Ryanairs passasjerer kommer ikke til å få tilbake pengene om de ender opp med sete på Boeings 737 Max når de er tilbake i luften.

Ryanair-sjef Michael O'Leary kommer ikke til å gi «én penny» til passasjerer som ikke vil reise med Max-flyene.

FRANCOIS LENOIR / X01164
  • Anders Nybakken Kvale
  • Erik Steinsbu Wasberg
Publisert:

– Du har rett til gå ut av flyet om du ønsker, men får du pengene tilbake? Nei, det får du ikke.

Det sier Ryanair-sjef Michael O’Leary på spørsmål fra den britiske avisen Independent om hvorvidt det irske lavprisflyselskapets passasjerer kommer til å få tilbake pengene sine om de har bestilt flyreise med et av Boeings 737 Max-fly.

– Kundene kommer til å elske dem

Flytypen står på bakken verden over etter to dødsulykker på kort tid, og når den er klarert for luften igjen, vil ikke Ryanairs passasjerer på forhånd få vite hvorvidt det er den de flyr med.

– Du vil ikke vite det da du gjennomsnittlig reserverer seter hos Ryanair seks til åtte uker før reisen. Vi tildeler flyene natten før fordi vi ikke vet hvilket fly som er hvor, kommenterer O’Leary overfor Independent.

Han er positiv til å få Max-flyene tilbake i flåten, men tror ikke mange er på plass før sommeren.

– De kommer til å være de mest testede, kontrollerte, sikre og trygge flyene noensinne levert. Faktum er at flyene er strålende og kundene kommer til å elske dem, sier Ryanair-sjefen.

– I løpet av det første året vil det være ti prosents sjanse for at du er på et Max-fly, legger han til.

Max-flyene skaper parkeringsproblemer for Boeing-ansatte i Seattle. Her med to fly fra henholdsvis TUI og Icelandair.

Lindsey Wasson / X06566

Produksjonsstopp

Nylig ble det kjent at Boeing vil midlertidig stanse produksjonen av 737 Max i januar.

Avgjørelsen om produksjonsstopp kom etter at luftfartsmyndigheten i USA advarte selskapet om at de var for optimistiske med tanke på når flyene, som var Boeings mestselgende flytype frem til ulykkene, kunne bli godkjent.

Selskapet har fortsatt å sette sammen rundt 40 fly i måneden ved anlegget i nærheten av Seattle etter at 737 Max-flyene ble satt på bakken i mars som følge av de to fatale ulykkene.

Det har skapt et etterslep på rundt 400 fly ettersom Boeing har ventet på amerikanske luftfartsmyndigheters godkjenning for at flytypen skal komme tilbake til tjeneste. Flyselskaper og myndigheter forventer ikke at godkjenningen kommer før tidligst i februar.

Her kan du lese mer om

  1. 737 Max-ulykkene
  2. Boeing 737
  3. Michael O’Leary
  4. Ryanair
  5. Boeing
  6. Flyselskaper
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Dårlig nytt for Norwegian: Boeing varsler ny 737 Max-utsettelse

  2. Boeing vil midlertidig stoppe produksjonen av 737 Max i januar

  3. 737 Max-tester fullført: Dette må skje før ulykkesflyet kommer i lufta

  4. Annonsørinnhold

  5. Medier: Boeing 737 Max får flytillatelse tidligst i oktober

  6. Fagforeningstopp: Kabinansatte trygler om å slippe å jobbe på Max-flyene