Norwegians styreleder: Ny toppsjef vil være klar innen en måned
Norwegians relativt nye styreleder har satt i gang arbeidet med en ny omstillingsplan for å danne fremtidens Norwegian. Hvem som skal realisere milliardplanen og bli ny konsernsjef skal avklares innen en måned.
– Det har vært hektisk, men også veldig gøy og interessant. Det er mange nye og spennende mennesker man møter i Norwegian som har en utrolig lidenskap og fightervilje for dette selskapet, sier Niels Smedegaard.
Den erfarne danske forretningsmannen kom inn som styreleder i starten av mai og hadde ikke annet valg enn å brette opp ermene og sette i gang:
- Selskapet slet økonomisk og hadde akkurat gjennomført en emisjon for å hente inn tre milliarder i frisk kapital – den andre milliardemisjonen på to år
- Samtidig visste Smedegaard at gründer og daværende konsernsjef Bjørn Kjos ønsket å tre av. I juli gikk Kjos av etter 17 år i sjefsstolen, noe Kjos selv beskrev at var på overtid
Da startet også jakten etter en arvtager for alvor. Etter tre måneder er Smedegaard og resten av styret på vei inn mot siste etappe:
– Jakten går riktig godt, sier Smedegaard til E24, før han fortsetter:
– Vi går mot slutten av prosessen og det er mitt håp at vi innen en måned kan offentliggjøre hvem som blir fast konsernsjef.
Smedegaard vil ikke gå inn på detaljer, men han opplyser at man har lett bredt:
– Vi synes jo vi skal ha den aller beste kandidaten for Norwegian og vi har sett på mange gode. Vi ser selvfølgelig på interne, norske og utenlandske kandidater, primært europeiske.
Norwegian slapp torsdag resultatene for tredje kvartal som var overraskende sterke. Selskapet varslet også om at de nå har landet avtalen om felles flyeierskap (Joint Venture) med en kinesisk partner, som vil redusere Norwegians investeringsforpliktelser med nesten 14 milliarder kroner.
– Det er også godt for både meg og Geir å kunne stå her og vise alt hva som har skjedd med salg av aksjer, salg av fly, joint venture som faller på plass og Focus2019 har fungert. Men nå har vi en plan for fremtiden der vi skal ta noen tydelige grep, fortsetter han.
Aksjekursen til Norwegian bykset opp over 20 prosent fra start torsdag og har utover formiddagen stabilisert seg på en oppgang på rundt 16 prosent.
Børskommentar: Norwegian er fortsatt i pengeknipe, men nå er det håp
«Next»-plan skal gi minst fire milliarder
Samtidig som Norwegian nå har levert rekordresultater i tredje kvartal og hele selskapet jobber videre med å bedre lønnsomheten og gjennomføre kostnadsprogrammet Focus2019, er man ikke i mål.
Torsdag la nemlig styreleder Smedegaard frem den nye langsiktige strategiplanen som skal gå over de neste to til tre årene: NEXT.
Planen har et mål om å bedre justert driftsresultat (EBITDAR) med minst fire milliarder kroner årlig ved utgangen av 2021 – på toppen av effektene fra dagens kostnadsprogram Focus2019.
– Det harde arbeidet er ikke over og vi må ta ganske tydelige grep for å realisere potensialet i Norwegian, sa Smedegaard.
I sommer fikk Norwegian inn internasjonale flyeksperter for å begynne arbeidet med å saumfare alle kriker og kroker i Norwegian. Sammen med 30 av Norwegians egne fagfolk skal de sammen finne områder Norwegian skal forbedre seg.
– Den gode nyheten er at vi har funnet betydelige muligheter for å forbedre selskapet. Dette handler ikke om å legge skylden på noen for hva som har vært gjort tidligere. Norwegian er et utrolig selskap, men det har vokst betydelig og vi er ikke det første selskapet som har måttet se på seg selv på nytt etter en slik fase, sa Smedegaard.
Alle detaljene er ikke klare ennå og styrelederen lovet at Norwegian vil komme tilbake med flere detaljer i februar. Noen ting er imidlertid klare allerede nå:
- Det skal tas flere grep på rutestrukturer, selskapsstrukturen og hvilke land man har driftstillatelser (AOC)
- Det blir ikke mer vekst med det første. Kapasiteten neste år skal ned 10 prosent
- Enhetsinntekten (RASK) skal økes med en rekke tiltak
- Det vil settes i gang flere tiltak for å få ned kostnadene
- Innkjøp og forholdet til leverandører skal forbedres og profesjonaliseres
- Systemene og rutinene for bruk av mannskap og crew skal bedres
- De forskjellige avdelingene i Norwegian skal samarbeide bedre
– Vi kommer sikkert til å bli kritisert for å legge ned ruter og for å ta andre grep, men dette er helt nødvendig, sa Smedegaard.
Overrasker med sterke tall: Men «kontantskvisen» er blitt verre
Planlegger to år med indremedisin
Ifølge styrelederen er det viktig at man nå får avklart hvem som blir fast konsernsjef i Norwegian, slik at denne personen kan ta lederansvaret for å drive frem Next-planen:
– Ja, det er klart. For det er ledelsen som skal drive dette. Geir er fantastisk og gjør en veldig god jobb, både med hatten som finansdirektør og hatten som fungerende konsernsjef, så vi kjører på nå, sier Smedegaard.
– Hva slags selskap ser du for deg at Norwegian skal bli med dette, det har jo vært et utfordrerselskap i sterk vekst i mange år?
– Dette er også et arbeid vi skal ta fatt på, blant annet fordi det også internt i selskapet er litt forskjellige oppfatninger om hva vi er. Det skal vi naturligvis finne ut av, men det krever et litt større analysearbeid for å finne ut hvordan vi skal plassere oss opp mot konkurrentene og hva kundene etterspør, sier Smedegaard.
– Jeg tror ikke vi skal endre voldsomt på hva Norwegian er: Vi skal fortsatt ha en lidenskap, nye fly, vennlig service og at vi tilbyr en god verdi. For selv om vi er et lavprisselskap så skal vi både gi fritids- og forretningsreisende et godt tilbud.
Smedegaard understreker at selv om Norwegian skal ta ned kapasiteten med 10 prosent neste år og nå være i en omstillingsfase, så skal det ikke være sånn for all fremtid:
– På et tidspunkt skal vi vokse igjen. Et selskap som ikke vokser på lang sikt har ikke sin livsrett, så det arbeidet vi setter i gang med er midlertidig. Det er bare behov for litt indremedisin etter den fantastiske veksten selskapet har hatt, sier Smedegaard.