Svikt i globalt bilsalg rammer Elkem

Svakere verdensøkonomi og teknologiendringer har satt Elkems viktigste marked i revers. Industriselskapet har tro på at bilmarkedet vil snu, men erkjenner at «det vil ta en stund».

SALGSSVIKT: Bilsalget faller i alle regioner. Det rammer også Elkem. Illustrasjonsbilde.

PHIL NOBLE / Reuters
Publisert:

– For øyeblikket er bilmarkedet svakt, stort sett i alle deler av verden. Og vi blir rammet av det, sier finansdirektør Morten Viga til E24.

Han presenterte tirsdag Elkems kvartalsresultater, som fortsatt er preget av tøffe markeder i kjølvannet av handelskrig og svakere vekst i verdensøkonomien.

Det gjelder også bilindustrien, som står for rundt 35 prosent av Elkems inntekter.

– Den er veldig viktig. Det er vårt største markedssegment, sier Viga.

Les på E24+ (for abonnenter)

I en normal verden ville Elkem blitt ansett som en billig aksje

Bilmarked i revers

Flere av Elkems divisjoner leverer produkter til bilsektoren, blant annet silikonprodukter som brukes i pakninger, kabler og kollisjonsputer.

I tillegg selger industriselskapet silisiummetaller som brukes som legeringsmateriale i aluminium til biler. Elkem leverer også støpelegeringer til bildeler.

Viga tror både vekstbremsen i verdensøkonomien og overgangen til ny teknologi bidrar til nedgangen i bilmarkedet.

Ifølge Elkem faller bilsalget i alle verdens regioner.

  • I første halvår var salgsnedgangen globalt på syv prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
  • Salget i Europa var ned fire prosent i perioden. I Kina var salget stabilt i første halvår, men målt som gjennomsnitt per kvartal er det likevel fire prosent under 2017-nivået.
Les på E24+ (for abonnenter)

Dette skjer med «Kina-aksjen» Elkem i handelskrigen

– Det setter press på hele industrien, både prispress og volumpress. Det vil korrigeres, men det er vanskelig å si nøyaktig når markedet kommer tilbake, sier påtroppende Elkem-sjef Michael Koenig.

Finansdirektøren ser to hovedårsaker til nedgangen.

– For det første er det den makroøkonomiske usikkerheten, i både Europa, USA og Kina. Forbrukerne er forsiktige med å bruke penger på bil, utsetter gjerne bilkjøpet, sier Viga.

– Det andre elementet er at, på samme måte som i Norge, så venter folk i spesielt Kina på transformasjonen av teknologi som er i gang. De venter på nye elektriske bilmodeller, og utsetter kjøp av bil til det er på plass, sier han.

NY ELKEM-SJEF: Elkems nåværende styreleder Michael König tar over sjefsstolen i Elkem etter Helge Aasen fra 1. desember.

Asgeir Aga Nilsen/E24

– Treffer hele markedet

Elkem har virksomhet i 28 land. Selskapet er blant annet den største aktøren i det kinesiske silikonindustrien, og har også anlegg i Europa og Norge.

Selv om industriselskapet har posisjonert seg slik at det ikke blir truffet direkte av tollsatsene i handelskrigen mellom USA og Kina, rammes Elkem indirekte av at den økonomiske veksten bremser og etterspørselen etter selskapets produkter faller.

Tallene Viga presenterte tirsdag morgen viser at overskuddet falt til 206 millioner kroner i tredje kvartal fra 915 millioner i samme kvartal i fjor.

Les på E24+ (for abonnenter)

Dette er x-faktorene på Oslo Børs før resultatsesongen

– Vi er ikke direkte rammet av tollsatsene, fordi det vi produserer i Kina hovedsakelig går til kinesiske og asiatiske markeder. Det vi produserer i Europa går til europeiske og delvis amerikanske markeder, sier Koenig.

– Men det som hovedsakelig rammer oss er at tollsatsene skaper makroøkonomisk usikkerhet og bremser den generelle veksten. Det treffer hele markedet, og oss, sier han.

Koenig sier at «markedene er i en svak situasjon».

– Vi har en klar nedtur i flere industrier som er viktige for Elkem. Bilindustrien er det viktigste markedet for Elkem totalt sett, og bilindustrien er i en vanskelig situasjonen.

Har tro på elbilvekst

I likhet med Viga peker Koenig på usikkerhet blant forbrukere og at kundene venter på flere elbilmodeller. Den påtroppende konsernsjefen tror også Elkem på sikt vil tjene på veksten innen elbiler, fordi elbiler bruker mer silikonprodukter enn fossilbiler.

Les også

Elkem satser på elbil-boom: – Kundene har ekstremt aggressive vekstplaner

Viga istemmer:

– Det har vært et veldig godt marked, og vi tror det kommer til å bli et veldig godt marked fremover også, fordi vi har spesialdesignede produkter, spesielt mot elektriske biler.

– Men det forhindrer ikke at markedet er dårlig nå, sier Koenig.