Orkla leverer sterkere i fjerde kvartal

Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
Publisert:,

Orkla la torsdag frem kvartalsrapporten for fjerde kvartal.

Orkla økte det justerte driftsresultatet (ebitda) til 1,51 milliarder kroner, opp fra 1,4 milliarder året før. Det er en økning på 7,6 prosent. På forhånd var det ventet 1,53 milliarder kroner ifølge konsensus innhentet av Infront.

Resultat før skatt var 1,4 milliarder kroner, mot et resultat på 1 milliard i samme periode året før og mot ventede 1,4 milliarder.

Driftsinntektene var 12 milliarder kroner i perioden, opp fra 10,9 milliarder, mot ventede 11,9 milliarder kroner.

Veksten er høyere i Baltikum og Sentral-Europa enn i de nordiske markedene, og i kanaler utenfor dagligvarehandelen. Til sammen anses markedsveksten å være litt over 2 prosent, fremkommer det av rapporten.

– Orkla avsluttet 2019 med et godt kvartal der vi oppnådde fremgang i både salg og resultat. Vi er glade for å se at den organiske veksten gradvis har tatt seg opp, og at marginene våre har en positiv utvikling, kommenterer konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch i rapporten.

– Det må imidlertid nevnes at vi måler oss mot et svakt fjerde kvartal i 2018, spesielt for Orkla Care, legger han til.

Prisutviklingen og valuta påvirker

I rapporten står det videre at «Orkla er eksponert for et bredt spekter av råvarekategorier.»

Prisutviklingen for råvarer har variert, men økt totalt sett og påvirket Orklas innkjøpskostnader negativt.

Dette skyldes hovedsakelig økte priser på vegetabilske oljer, kjøtt, meieriprodukter og kakao.

I tillegg trekker selskapet frem at utviklingen i valutakursen også har påvirket innkjøpsprisene negativt sammenlignet med samme periode året før. Samtidig kompenserer en prisøkning på produktene for de økte kostnadene.

«Både den norske og den svenske kronen fortsatte å synke mot euro, noe som påvirket kjøpskostnadene negativt».»

Positiv utvikling for Orkla Foods

Selskapet peker på en spesielt positiv utvikling for Orkla Foods i det svenske markedet, og den fortsatte veksten for plantebaserte produkter.

Orkla har kjøpt 20 prosent av det islandske selskapet Nói Síríus HF som produserer sjokolade og konfekt.

I tillegg er en distribusjonsavtale mellom Orkla Foods i Tsjekkia og selskapet Panzani avsluttet fra og med 1. mars 2020. Under avtalen har Orkla distribuert en portefølje av Panzanis produkter som hovedsakelig er tørket pasta og sauser til dagligvarehandler i Tsjekkia. Salgene under distribusjonsavtalen var 111 millioner i 2019.

Orkla Care-tiltakene fortsetter

– Forretningsenhetene i Orkla Care som nå blir flyttet til Orkla Consumer &
Financial Investments har totalt opplevd et utfordrende kvartal, sier Semlitsch.

Orkla Care hadde en salgsvekst på 6,6 prosent i fjerde kvartal, hvor 2,4 prosent var organisk.

Den organiske veksten var i hovedsak drevet av forbedring for Orkla Home & Personal Care og Orkla Health, spesielt utenfor Norge. Markedsveksten er fremdeles svak i Norsk dagligvaresektor.

Markedsveksten er fremdeles svak i norsk dagligvaresektor, men Orkla Health hadde salgsvekst i Polen og høyere eksportvolum.

Pierre Robert Group hadde svak salgsutvikling i Norge og Sverige i kvartalet.

– I løpet av året ble det iverksatt en rekke tiltak for å snu trenden i disse selskapene og gjenværende selskaper i Orkla Care, og ytterligere skritt vil bli tatt i 2020, legger han til.

Nedgang for Hydro Power

Orklas vannkraftdrift Hydro Power leverte et driftsresultat på 72 millioner i fjerde kvartal, sammenlignet med 132 millioner samme periode i 2018.

Årsaken til nedgangen er hovedsakelig grunnet lavere produksjon og fall i kraftprisene.

Utsiktene for 2020 forblir uendret for Orkla-konsernet.

Se kvartalsrapporten her