Zalando vokser videre

Zalando sier de aldri har hatt en like sterkt andre kvartal når det kommer til vekst i aktive brukere.

Foto: Arnd Wiegmann Reuters
Publisert:,

Klesgiganten på nett omsatte for 1,59 (15,5 milliarder kroner) milliarder euro i andre kvartal, en økning på 20,1 prosent fra samme kvartal i fjor, og i tråd med forventningene.

Det justerte resultatet før skatt (ebit) endte på 101,7 millioner euro (997,5 millioner kroner), opp fra 94 millioner euro (922 millioner kroner) i 2018. På forhånd ventet analytikere et resultat på 96,7 millioner euro, skriver Dagens Industri.

Inntekt etter skatt endte på 45,5 millioner euro, en nedgang fra 51,8 millioner euro til samme tid i fjor.

Markedet er svært fornøyd med resultatene, og aksjen stiger 7,65 prosent til 44,75 euro fra start på Frankfurt-børsen.

Les på E24+ (for abonnenter)

Slik skaffer Kid skyhøye marginer i den turbulente handelsbransjen

Løfter guidingen

Selskapet øker anslaget for det justerte resultatet (ebit) for hele 2019 til den øvre delen av intervallet 175–225 millioner euro, et intervall som ble introdusert tidligere i år.

Zalando gjentar at brutto salgsøkning vil ligge på mellom 20 og 25 prosent i 2019.

Kundemassen økte også til 28,3 millioner aktive kunder fordelt på Zalandos 17 markeder, som er en vekst på 15,2 prosent fra andre kvartal i fjor.

Selskapet skriver at veksten i kundemasse er den sterkeste noen sinne.

Tidligere i år annonserte Zalando at de slutter med gratis frakt i Norden, etter å ha gitt lignende beskjed om flere andre europeiske markeder, til tross for at gratis forsendelser var noe av det som var med å gjøre Zalando svært populært i sin tid.

Les også

Zalando kutter gratis frakt i Norge og resten av Norden

Lavere europeisk vekst

Til tross for at den økonomiske veksten i Europa er i ferd med å stoppe opp, mener Zalando at selskapet er perfekt posisjonert til å fortsette å vokse også fremover, og har tro på at netthandel vil fortsette å vise sterke veksttall til tross for at kleshandel i fysiske butikker er i ferd med å stoppe opp i mange markeder.

Tidligere i sommer rapporterte Zalandos erkerival, britiske Asos, at man for tredje gang siden desember må nedjustere inntektene for året.

Zalandos som har svenske Kinnevik som største aksjonær, økte bruttosalg (GMV) til to milliarder euro, opp fra 1,6 milliarder euro i andre kvartal i fjor.

Her kan du lese mer om