OSM Aviation rekrutterer piloter for Flyr
Erik G. Braathens nye flyselskap Flyr jobber intenst for å få de første flyene i luften før sommeren. Selskapet har hyret inn Norwegians gamle bemanningsbyrå for å rekruttere piloter.
Slik ser Flyr for seg at deres Boeing 737 NG-fly skal se ut.
I en stillingsannonse på nettsidene til OSM Aviation kommer det frem at man nå er på jakt etter piloter «på vegne av Flyr».
Konkret er det snakk om kapteiner med sertifikat for å operere flytypen Boeing 737 NG som skal fly på «Flyrs ekspanderende nettverk av norske, skandinaviske og europeiske destinasjoner», ifølge annonsen.
Det var i oktober i fjor at det nye norske flyselskapet ble annonsert, den gang uten navn.
Flyr har vært tydelige på at de skal være et norsk flyselskap med lokalt ansatte. Selv om OSM bistår med rekrutteringen opplyser Flyr overfor E24 at «alle blir ansatt direkte i Flyr».
«OSM benytter sitt nettverk til å finne aktuelle kandidater for Flyr. Resten av ansettelsesprosessen håndteres av Flyr», skriver selskapet videre.
Det er investor og flyveteran Erik G. Braathen som står bak Flyr og han har fått med seg et stort lag med folk som har lang erfaring fra Norwegian og luftfarten.
Flyr ble notert på Oslo Børs-markedsplassen Euronext Growth 3. mars og tok raskt av med en markedsverdi på en snau milliard kroner og 600 millioner i frisk kapital.
Småinvestorene kaster seg over Flyr: – Kan bli det «nye Norwegian»
OSM Aviation er på jakt etter piloter for Flyr.
Tilbyr rundt 50 piloter jobb i Oslo – uten pendling
Ifølge stillingsannonsen til OSM vil pilotene være basert i Oslo og vil ikke innebære pendling. Flyr planlegger å ha én base, på Oslo Lufthavn Gardermoen.
«Når det gjelder antall piloter, vil Flyr ansette cirka 50 piloter fra nå og til og med august», skriver flyselskapet til E24.
Flyr har annonsert at de har valgt Boeing 737 NG som flytype i flåten sin. Flytypen er godt kjent i det norske markedet, men i Norwegian- og SAS-farger.
737NG er forgjengeren til den nye 737 Max-modellen. Norwegian har inntil videre valgt å droppe Max-modellen og vil etter restruktureringen ha en flåte på rundt 53 stykk 737NG av typen 737–800.
Flyr planlegger å få en flåte på åtte fly i starten og deretter øke til 28 fly etter noen år.
Dermed vil Flyr og Norwegian benytte flytypen i Norge i årene fremover. SAS er i ferd med å fase ut Boeing 737 til fordel for konkurrenten Airbus’ A320neo.
Nå har Flyr bestemt hvilket fly de skal fly
Var Norwegians «hoffleverandør»
OSM Aviation ble etablert i 2013 og driver med både flyskoler, rekruttering og bemanning i luftfarten.
OSM hadde før coronakrisen en rekke internasjonale flyselskaper på kundelisten som Finnair, Emirates og Thomas Cook.
Selskapet tilbyr alt fra tradisjonell rekruttering og opp til fulle bemanningsløsninger, der OSM kan levere bemanning, crew-planlegging og ta arbeidsgiveransvaret for de ansatte.
OSM ble som resten av luftfarten hardt rammet av coronapandemien. Administrerende direktør Espen Høiby var nylig gjest i E24-podden og fortalte at selskapet på kort tid nedbemannet nesten 5.000 av de rundt 6.000 ansatte i selskapet.
Norwegian var OSMs første kunde, og OSM var sentral for at Norwegian-gründer Bjørn Kjos kunne bygge opp imperiet sitt med baser rundt i Europa og langdistansefly til USA og Asia.
I juli i fjor sa Norwegian-sjef Jacob Schram imidlertid opp avtalen og tok over arbeidsgiveransvaret for de tusenvis av ansatte som OSM hadde for flyselskapet.
Arne Fredly tar gevinst i Flyr
Her kan du lese mer om
Flere artikler
OSM Aviation-gründer Bjørn Tore Larsen starter nytt flyselskap: Vil fly med Kjos og Kise over Atlanteren
Espen Høiby i E24-podden: Sånn vil elfly endre måten vi reiser på
Flyr starter billettsalget i mai: Første fly går til Tromsø 30. juni
Utviklingen skjer fort: Elfly vil endre måten vi reiser på
Max-fly forsvinner fra Norwegian-flåten for første gang