Orkla slo forventningene: Omsatte for 11,5 milliarder kroner i første kvartal

Mens både omsetning og driftsresultat var over forventningene, var veksten i merkevaresegmentet lavere enn i fjerde kvartal, med en vekst på 0,5 prosent.

Konsernsjef i Orkla, Jaan Ivar Semlitsch

Siv Dolmen / E24
  • Pål A. Solheimsnes
Publisert:

Orkla leverte en omsetning på 11,5 milliarder kroner i første kvartal. På forhånd ventet analytikerne at de ville omsette for 11,36 milliarder kroner.

Driftsresultatet var på 1,2 milliarder kroner, også dette over forventningene. Orklas resultat før skatt var på 1,4 milliarder kroner og er opp 24 prosent fra samme periode i 2020.

– Starten på 2021 for Orklas merkevarevirksomhet har vært svært positiv. Vi oppnådde sterk resultatfremgang og organisk vekst, til tross for at vi møtte sterke sammenligningstall som følge av hamstringen av mat og rengjøringsprodukter i tilsvarende periode i 2020, sier Orkla-sjef Jaan Ivar Semlitsch.

Veksten i merkevaresegmentet gikk noe ned fra året før, og var på bare 0,5 prosent, mot 1,3 prosent vekst i fjerde kvartal.

Nedgang i noen segmenter

Segmentet Orkla Foods, der mange av Orklas mest kjente dagligvareprodukter ligger, ble det en nedgang i salget mot første kvartal 2020 på hele 6,9 prosent. Nedgangen er på grunn av at det var svært mye hamstring da coronapandemien brøt ut i første kvartal 2020.

Orkla Confectionary & Snacks, som eier kjente merkevarer som Kims og Nidar, ble derimot et lyspunkt, og så en økning i salget på 6,2 prosent.

Oppkjøpskvartal

I første kvartal har Orkla gjennomført flere oppkjøp, flere av dem i milliardklassen.

– Oppkjøp vil fortsette å være en viktig del av Orklas vekststrategi fremover og i 1. kvartal har vi gjennomført flere kjøp for å styrke Orklas posisjon i utvalgte kategorier, kanaler og geografier, sier Semlitsch.

I mars kjøpte Orkla 67 prosent av aksjene i Eastern Condiments, et indisk krydderselskap, for 2,4 milliarder kroner. I februar kjøpte de helsekostprodusentene VitaePro og Oslo Skin Lab for 3,1 milliarder.

Orkla kjøpte også opp Proteinfabrikken, som produserer proteinpulver og andre produkter innen sportsernæring, i januar.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Orkla
  2. Jaan Ivar Semlitsch

Flere artikler

  1. Orkla stenger døren for nye oppkjøp i norsk dagligvare

  2. Orkla kjøper islandsk sjokoladeselskap

  3. Børsen snudde ned etter rekordnotering – Spetalen-aksjer til topps

  4. PGS tapte 300 millioner kroner

  5. Kahoot med milliardkjøp av amerikansk selskap