Kriserammede Flyr fraktet 57.500 passasjerer i november

Flyselskapet har kuttet kraftig for å spare penger. Nye tall viser at 77 prosent av flysetene ble booket i november.

VIKTIGE TALL: Flyr har lagt frem trafikktallene for november.
Publisert:

Flyr legger frem trafikktall for november som er viktige for det kriserammede flyselskapet.

Tallene viser at 57.500 passasjerer fløy med Flyr i november.

77 prosent av flyets seter ble booket i perioden.

Brede Huser, den nye toppsjefen i Flyr, sier de er fornøyd med at selskapet leverer en fyllingsgradfyllingsgradFyllingsgraden, eller kabinfaktoren, angir hvor stor andel av flyets seter som er blitt booket denne måneden som er i tråd med deres oppdaterte plan for å bli et finansielt bærekraftig flyselskap.

– Fremover skal vi på årsbasis levere en fyllingsgrad på mellom 80 og 90 prosent, og det betyr at vi vil ligge på 70-tallet i lavsesong og over 90 prosent i høysesong, sier Huser i en uttalelse.

Vinteren er lavsesong for flyselskaper, mens sommeren er høysesong.

Nedgang i inntekt per setekilometer

Flyr er avhengig av å fylle opp flyene med passasjerer.

I november hadde selskapet i snitt 179 seter for salg på hver flyging, mens fyllingsgraden baserer seg på en tilgjengelig setekapasitet på 189 seter.

Flyr hadde i snitt 5–6 fly i drift i november.

YieldenYieldenangir inntekten per fløyet passasjerkilometer var 0,48 kroner, og enhetsinntekten (PASKPASKPassasjerinntektene i rutetrafikken per fløyet tilbudte setekilometer) var 0,39 kroner.

Snittdistansen på selskapets flyginger i november var 1.991 kilometer, mot 1.262 kilometer i oktober. Det er 148 prosent lengre enn samme periode i 2021.

Selskapet peker på at det var en nedgang i snittinntekt per setekilometer (Yield og PASK).

Nedgangen drives ifølge selskapet av at det nå flyr flere lange sektorer enn tidligere, blant annet til Las Palmas, Malaga og Alicante.

Store kutt

Huser sier at de er i rute med å realisere kostnadsbesparelser gjennom vinteren og at de samtidig opplever «god respons» på billettsalget.

Selskapet vil spare 400 millioner kroner i vinter. Rundt halvparten av de ansatte er permittert.

– Vi ser også allerede effekten av å være tilgjengelige hos Berg Hansen, selv om vårt produkt akkurat nå ikke er godt nok tilpasset forretningsreisende. Hvis vi opplever at dette fortsetter, vil vi raskere enn antatt kunne øke tilbudet på norsk innenriks på ukedagene, sier Huser.

Flyr har kuttet norske ruter til et minimum for vinteren.

Fra november til mars satser selskapet på ruter til europeiske feriedestinasjoner.

Flyrs gründer og styreleder Erik G. Braathen har anslått at to tredjedeler av det de har manglet av inntekter, har vært grunnet pris. Resten har vært på grunn av kabinfaktoren.

Måneden før, i oktober, reiste 186.600 passasjerer med Flyr. Da var fyllingsgraden 81,3 prosent.

Må få opp aksjekursen

Tallene kommer på et kritisk tidspunkt.

Flyr er fremover avhengig av å få opp aksjekursen for å ha mulighet til å hente mer penger. Selskapet har en plan om å hente inntil 700 millioner kroner for å fylle en kasse som har begynt å gå tom.

Aksjekursen til Flyr har falt under en viktig grense. Kursen sto i knappe 0,6 øre ved forrige stengekurs.

I fremtidige kapitalinnhentinger blir investorer tilbudt aksjer til 1 øre per stykk.

Forvalter Jan Petter Sissener bidro til å legge rammene for den nye finansielle redningsplanen til Flyr etter at den forrige planen gikk i vasken. Sissener har sagt at fondet hans ikke kommer til å skyte inn mer penger på dagens kurs.

Konkurrenter med tall

Konkurrenten Norwegian la tirsdag frem tall som viste at 1,37 millioner passasjerer fløy med selskapet i november. Fyllingsgraden var 79,5 prosent.

Norwegian meldte at rutene til Sør-Europa var spesielt populære med en fyllingsgrad på nær 90 prosent fra Norge.

SAS legger frem trafikktall onsdag klokken 11.

Publisert:
Gå til e24.no