Ny containerrekord: Rederi tjente 85 milliarder

Hapag-Lloyd fortsetter å legge frem kraftig resultatbyks i lys av containerboomen. Sjefen ser nå «første tegn» til et svakere spotmarked.

Blant de største eierne av containerskip er A.P. Møller – Mærsk, Seaspan, Evergreen, Hapag-Lloyd, CMA CGM og Cosco.
Publisert:

Det Frankfurt-noterte containerrederiet Hapag-Lloyd fikk et resultat etter skatt på 8,7 milliarder euro, eller 85 milliarder kroner, i årets første halvår, opp fra 2,7 milliarder euro året før.

Dermed fortsetter pengene å renne inn – etter et fjorår som endte med rekordhøy inntjening for verdens containerrederier.

Inntektene til Hapag-Lloyd for årets seks første måneder landet på 17 milliarder euro, tilsvarende 161 milliarder kroner, mot 8,2 milliarder euro i samme periode i 2021.

– Vi har dratt nytte av de betydelig høyere fraktratene, kommenterer toppsjef Rolf Habben Jansen om rekordresultatet.

– Samtidig gir en bratt økning innenfor alle kostnadskategorier økt press på våre enhetskostnader, fortsetter han.

Les også

Containerboomen: Øyner nye overskudd på 1.800 milliarder

– Ser de første tegnene til lettelse

Tallbykset skjer til tross for at inntjeningen i spotmarkedet har falt noe gjennom året. Det forklares av Lars Jensen, sjef for konsulentselskapet Vespucci Maritime, i et innlegg med at ratene i markedet for faste, lengre kontrakter på samme tid har steget.

Den siste tiden har flere av rederiene sikret lengre kontrakter for skipene sine.

– Vi ser for øyeblikket de første tegnene i markedet på lettelse i ratene på noen handelsruter. Men vi forventer fortsatt et sterkt andre halvår, sier Jansen, som også understreker i en presentasjon at spotratene fortsatt er på et høyt nivå.

For 2022 venter rederiet nå et driftsresultat (ebitda) på mellom 18,2 milliarder euro og 20,1 milliarder euro, opp fra tidligere 11,7 milliarder euro og 13,6 milliarder euro.

Les også

Bestilte containerskip for 400 milliarder i 2021: – Klar risiko

Helomvending

Markedet for containerfrakt til havs har de seneste årene vært preget av for mange skip og svært svak inntjening for rederiene.

Situasjonen gjorde imidlertid helomvending under coronakrisen, der blant annet etterspørselen etter ulike varer skjøt fart, samtidig som fraktkapasiteten ikke holdt følge.

I tillegg har det vært store flaskehalser i havnene på grunn av smitterestriksjoner.

Les på E24+

Resesjonsfrykt ryster rederier

Aksjefall

Hapag-Lloyd-aksjen er markant ned siden slutten av mai, en utvikling en rekke containeraksjer har hatt.

Nedturen forklares med frykten i markedet for en resesjon.

– Det har vært drevet av et generelt sviktende markedssyn, sa shippinganalytiker Jørgen Lian i DNB Markets til E24 tidligere i sommer.

En resesjon vil fremskynde normaliseringen av den ekstraordinære situasjonen i containermarkedet, påpekte han. Lian viste også til at containerfrakt er utsatt for endringer i både nivået og variasjonen i forbrukernes konsum.

Lian forklarte lettelsene i spotmarkedet med redusert konsum hos forbrukerne. I tillegg har fraktvolumet fra Kina vært lavere på grunn av nedstenginger ved starten av året.

– Det gir resten av verden en anledning til å komme seg ut av vanskelighetene fra pandemien, som etter vårt syn var ene og alene grunnen til at markedet strammet seg såpass til, sa Lian.

Les også

Sissener gikk glipp av container-gevinst: – Hoppet av for tidlig

Publisert:
Gå til e24.no