Børsdagen

Shippingvinner bykser videre: Meglerhus løfter kursmålet

Markedet reagerer positivt på utbyttepotensialet til MPC Container Ships, som var en av fjorårets favoritter hos småsparere.

Illustrasjonsfoto. MPC Container Ships seiler i et containermarked som er preget av ubalanser – som igjen bidrar til høye rater.
  • Anders Nybakken Kvale
  • Infront TDN Direkt
Publisert:

Containerrederiet MPC Container Ships, som det siste året er opp rundt 445 prosent på Oslo Børs, steg 7,5 prosent onsdag – som den andre mest omsatte aksjen.

Oppgangen kommer etter selskapets markedsoppdatering tirsdag kveld, der det blant annet ble kjent at det ligger an til et tilleggsutbytte i første kvartal og at det deretter vil være i gang med utbytter hvert kvartal gjennom 2022.

Samtidig skrev rederiet at «containermarkedet har startet 2022 enda sterkere enn det avsluttet i 2021».

Les også

Advarer om betydelig shipping-uro i år: – Enda høyere risiko

Ser mer kursoppside

Aksjekursen blir også løftet av påfølgende positive analyseoppdateringer, der DNB Markets oppjusterer sitt kursmål på shippingaksjen til 33 kroner, fra tidligere 26,1 kroner.

Meglerhuset har økt sitt estimat for driftsresultat før av- og nedskrivninger (ebitda) med 10 prosent for 2022 og 32 prosent for 2023, og øyner høy utbytteavkastning fremover.

«For 2022–2024 estimerer vi gjennomsnittlig kvartalsvis utbytte på rundt 1,4 kroner per aksje, som representerer en årlig utbytteavkastning på rundt 20 prosent. Vi venter at selskapet kan returnere rundt 75 prosent av sin markedsverdi til aksjonærene innen utgangen av 2024», skriver DNB Markets.

Aksjekursen avsluttet til 30,05 kroner onsdag ettermiddag.

Arctic Securities’ analytikere skriver at de basert på markedsoppdateringen, forventer å oppjustere sine estimater for resultat per aksje (eps) med 4 til 5 prosent for 2022 og 10 til 11 prosent for 2023.

Meglerhuset anslår en utbytteavkastning på 19 prosent både i 2022 og 2023.

Les også

Bestilt nye containerskip for 315 milliarder i år: – Verftene har endelig overtaket

Brennhett marked

Markedet for containerfrakt har vært brennhett det siste året, der etterspørselen etter ulike varer skjøt fart under pandemien, samtidig som fraktkapasiteten ikke holdt følge. I tillegg har det vært flaskehalser i havnene, der smitterestriksjoner gjør at mange går på halv maskin.

Situasjonen betyr at flere år med overkapasitet og svake tider hentes betydelig inn for rederiene, som for øyeblikket også sikrer lengre kontrakter for skipene sine.

Basert på den nåværende ebitda-ordrereserven trekker MPC Container Ships frem muligheten for et kvartalsvis utbytte på rundt 50 til 65 millioner dollar i 2022, under forutsetning av visse markedsforhold.

150 til 160 millioner dollar fra skipssalg er tilgjengelig for hendelsesdrevne utdelinger allerede i første kvartal 2022.

MPC Container Ships-sjef Constantin Baack fremhever under en selskapspresentasjon onsdag at han mener indikasjonen i spotmarkedet om en normalisering av markedet er misledende – ettersom strukturen har skiftet til et forward-marked.

– Det har vært et stort skifte siste fire til seks uker hvor vi ser flere forward-slutninger i markedet. Fra oktober 2021 til januar 2022 har gjennomsnittlig charter-periode økt med over en måned til over ni måneder, sier han.

Samtidig skriver selskapet at det i løpet av den siste tiden har sikret syv flerårige kontrakter til sterke rater og solgt skipet «AS Patricia» for 34,3 millioner dollar, mens det ble kjøpt for 9,9 millioner dollar.

Samlet har selskapet siden starten av 2021 solgt 12 skip for rundt 288 millioner dollar, mens disse ble kjøpt for 112 millioner dollar.

Gjennom fjoråret kastet en rekke småsparere seg over aksjen, men i desember tok mange gevinst.

Les også

Privatinvestorer solgte unna i shippingvinner

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Børsdagen
  2. Containerfrakt
  3. MPC Container Ships
  4. Shipping

Flere artikler

  1. MPC Container Ships deler ut milliardutbytte

  2. MPC Container Ships snur stortap til milliardoverskudd

  3. MPC Container Ships fortsetter å tjene på containerboomen

  4. Privatinvestorer solgte unna i shippingvinner

  5. PGS vinner på positiv børs