Oljepengene

Oljefondets leder lanserer egen podkast

I podkasten «In Good Company» intervjuer Oljefondets leder Nicolai Tangen toppsjefene i noen av verdens største selskaper. – Målet er å vise det generelle publikum hva de eier, sier han.

Oljefondets leder Nicolai Tangen er blitt podkastvert. I den nye podkasten skal han intervjue lederne av noen av verdens største selskaper.
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:

Tirsdag lanseres Oljefondets nye podkast.

Det er planlagt seks episoder frem mot sommeren, og først ut er toppsjefene i oljeselskapet BP, finansgiganten Goldman Sachs og bilprodusenten General Motors.

Målet med podkasten er å presentere lederne av noen av selskapene hvor fondet har plassert det norske folks sparepenger, forteller fondets leder og podkastvert Nicolai Tangen.

– Det som slo meg for et års tid siden var at på grunn av at vi er en stor aksjonær, så har vi tilgang til mennesker som ingen andre i Norge har. Så vi kan få snakke med de mest spennende lederne i verden, sier Tangen til E24.

Han sier at fondet forsøker å vise så mye åpenhet som mulig, og at podkasten kan bidra til dette.

– Målet er å vise det generelle publikum hva de eier, og ta åpenheten ett hakk videre, sier han.

Tangen tror at podkasten kan være spennende for folk i næringslivet som ønsker å lære av noen av de fremste lederne i verden, og lærerik for studenter og vanlige folk.

– Vi har til å begynne med satt sammen et knippe mennesker som vi mener er spennende, og så intervjuer vi dem om det som er interessant i selskapene og bransjen deres. Dette er ikke kjedelige ledere, sier Tangen.

– Dette er noe jeg gjør på kvelden i stedet for å sitte og spise pizza, sier Oljefondets leder Nicolai Tangen om tiden han bruker på fondets nye podkastsatsning. Her med kommunikasjonsrådgiver Sigurd Gotaas Brekke (til venstre).
Les også

Tar grep for mer åpenhet fra Oljefondet

I godt selskap

– Hva skal podkasten hete?

– Den heter «In Good Company». Det handler med andre ord om at vi er investert «in good companies». Vi tenker å slippe podkastepisodene med en til to ukers mellomrom. Første episode kommer tirsdag 22. mars, sier han.

Tangen understreker at arbeidet med å spille inn podkaster ikke skal gå ut over jobben han gjør som leder av Norges Bank Investment Management og forvaltningen av Oljefondet.

– Dette er noe jeg spiller inn på vei hjem på kvelden, så jeg tar ikke noe av arbeidstiden. Så bruker jeg helgen på å lese meg opp på selskapene, pluss at jeg får hjelp fra min kollega Sigurd Brekke og av porteføljeforvalterne som kjenner selskapene godt og som kommer med input, sier Tangen.

GM, BP og Goldman Sachs

De første tre episodene av podkasten er allerede spilt inn.

– Vi har gjort tre podkaster nå, og så har vi ytterligere tre som vi gjør før sommeren. De første tre er David Solomon i Goldman Sachs, kanskje den mest innflytelsesrike personen innen global finans, Bernard Looney fra BP som er kjempespennende, og Mary Barra fra General Motors, en av verdens mest innflytelsesrike kvinner, sier Tangen.

– Er dette en kritisk podkast, eller er det koseprat?

– Det er en informativ, interessant podkast. Litt kritisk, men det er ikke det som er hovedvekten. Vi er ikke ute etter å ta dem, sier Tangen.

BPs konsernsjef Bernard Looney er en av de første gjestene i Oljefondet og Nicolai Tangens nye podkast «In Good Company». Looney har nær tilknytning til Norge gjennom venner, og har blant annet besøkt fjellplatået Preikestolen i Rogaland, forteller han i podkasten.

– Vennskapelig format

Den første podkastepioden er på om lag tre kvarter og handler om BP-sjef Bernard Looneys forhold til Norge, hans oppvekst og karriere, BPs klimaomstilling, bedriftskulturen i BP, rekruttering, Deepwater Horizon-ulykken og hvordan BP bruker det sosiale nettverket Linkedin.

– Han kom til Oslo for å spille inn podkasten. Jeg tviler på at flere toppsjefer kommer hit, men det blir uansett bra produksjoner via nett, sier Tangen.

– Det var en ganske trivelig samtale med Looney. Avspeiler dette også hvordan dere opptrer med eierskapsarbeid i dialog med selskaper?

– Det er noe strengere i et selskapsmøte. En podkast er et relativt vennskapelig format. Dette er ikke BBC Hardtalk, sier Tangen.

– Du vil bruke andre arenaer til det?

– Ja.

– Gjør dette hele tiden

– Sivilsamfunnet vil kanskje at du heller skal konfrontere BP-sjefen og Goldman-sjefen med konkrete saker som klima eller FN-mål enn å lage podkaster?

– Det har vi jo folk som gjør. Vi har en eierskapsavdeling som gjør dette hele tiden. Dette er ikke representativt for våre bedriftssamtaler. Vi hadde nesten 3.000 selskapsmøter i fjor, de har en litt annen form, sier Tangen.

– Vil dere også øke åpenheten ytterligere om disse bedriftssamtalene?

– Vi opplyser jo årlig om temaene for samtalene våre med selskaper, og om hvor stor andel av møtene som tar opp ulike temaer, sier Tangen.

Flere organisasjoner har krevd at Oljefondet åpner opp mer om sin dialog med selskaper. Oljefondet har delvis lyttet til dette, og utvidet rapporteringen om denne dialogen i de årlige rapportene om ansvarlige investeringer.

Høsten 2020 varslet også fondet at det fra i fjor av skulle varsle fem dager i forveien hva det vil stemme på generalforsamlinger. Tangen mente da at fondet var verdensledende på å vise åpenhet rundt stemmegivningen.

Pilotprosjekt frem til sommeren

– Hvilke gjester ser du for deg?

– Det er mange av de store, spennende selskapene, der vi syns virksomheten eller lederen er spennende og vil skape interesse for det norske folk, sier Tangen.

– Det finnes jo sikkert selskaper som ikke er like relevante for en podkast, som et togselskap fra USA eller et italiensk meieriselskap, legger han til.

– Hvor lenge skal denne podkasten fortsette?

– Dette er et pilotprosjekt frem mot sommeren, og så får vi se. Dette er noe jeg gjør på kvelden i stedet for å sitte og spise pizza. Det er ikke noe som spiser av arbeidstiden, sier fondets leder.

- Tror du mange vil høre på den?

- Ja. Vi får se hvordan dette lander, men det er et spennende prosjekt, synes vi, sier Oljefondets leder.

Bruker mest tid internt

Tangen sier at han bruker mye mindre tid på ekstern aktivitet enn det kan virke som.

– Det blir ofte kringkastet, så du får inntrykk av at det er mye, sier han.

– Det aller meste av min tid brukes internt, jeg har for eksempel akkurat vært på 2,5 dagers intern ledersamling. Jeg gjør faktisk ganske lite eksternt, men det blir ofte, om ikke akkurat bråk, så blir det oppslag noen ganger, sier han.

Oljefondets leder er kunstsamler og tidligere forvalter i hedgefondet AKO Capital, og ble for alvor kjent gjennom en omstridt ansettelsesprosess i Norges Bank. Den endte med at han kvittet seg med eierskapet i hedgefondet og plasserte pengene i bank og obligasjoner.

Tangen har til tider vært mer synlig i offentligheten enn sine forgjengere. I fjor var han blant annet til stede under Arendalsuka hvor han deltok i et arrangement i kirken og presenterte fondets kvartalstall. Han er også aktiv på Linkedin.

– Har Oljefondet større behov for å være synlig?

– Det er mye større konkurranse om talentene. Vi ansetter masse mennesker, og du må være synlig der ute. Eller så er det ikke noen som søker på jobber, sier Tangen.

– Dette handler også om å nå ut og markedsføre seg mot studenter. Vi ser jo at vi får bedre søkere på jobbene våre. På Linkedin er det også masse studentkontakt og mange som er opptatt av fondet internasjonalt, sier han.

Les også

Nicolai Tangen får plassere formuen i statspapirer

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Oljepengene
  2. David Solomon
  3. General Motors
  4. Goldman Sachs
  5. Podkast
  6. Norges Bank
  7. Oljefondet

Flere artikler

  1. Handlet med russiske aksjer etter Ukraina-invasjon

  2. Oljefondssjefen ut mot lønnsspiral i næringslivet

  3. Oljefondet-smell i urolig første kvartal

  4. Rentehopp, sentralbankdrama og karbonfangst

  5. Oljefondsjefen om Ukraina-krigen: – Det betyr at vi taper penger