Havila Shipping-storeier Per Sævik: Sunnmørsrederier har snakket sammen siden oktober

Storeeieren i Havila Shipping sier det kanskje kan skje noe etter en sommerferie hvor et av supplyrederiene på Sunnmøre er slukt.

TAR SELVKRITIKK: I intervjuet med Sunnmørsposten tar Per Sævik betydelig selvkritikk på egne og supplybåtnæringens vegne for gjeldskrisen flere av rederiene har kommet opp i.
  • Johann D. Sundberg
Publisert: Publisert:

Gjeldskrisen blant rederiene i supplybåt-næringen har kommet på avisenes forsider etter at Kjell Inge Røkkes Aker kastet seg inn i bransjen.

Så langt har det resultert i at Aker har blitt storaksjonær i Solstad Offshore som i sin tur har slukt sunnmørsrederiet Rem Offshore med tvang.

Styreleder og hovedaksjonær Per Sævik i sunnmørsrederiet Havila Shipping, som er blant de mest gjeldstyngede rederiene, sier i et intervju med Sunnmørsposten (bak betalingsmur) tirsdag at det helt siden oktober i fjor har vært samtaler mellom rederiene på Sunnmøre, men uten at man har klart å komme til enighet.

– Vi får se hva som skjer når folk forhåpentligvis kommer blide og uthvilte tilbake etter ferie, kanskje det kan skje noe da, sier Sævik til Sunnmørsposten.

Les også

Inviterer resten av bransjen til fusjon

Advarer mot svekket klynge

Han advarer mot at det vil være en kraftig svekkelse av den bejublede maritime klyngen på Sunnmøre om rederiene blir solgt ut av regionen.

Først og fremst skal samtalene ha dreiet seg om de tre Fosnavåg-rederiene Havila, Rem Offshore og Olympic Ship, noe storbanken DNB skal ha hatt et sterkt ønske om.

Men etter at Rem Offshore i løpet av sommerferien ble slukt av Solstad Offshore og Aker, er muligheten for ett stort supplyrederi i Fosnavåg blitt borte.

Aker sørget for at Rem Offshore ble slukt av Solstad Offshore ved at de stemte ned Rem Offshore opprinnelige refinansieringsplan på et obligasjonseiermøte.

– Ansiktsløse lån

Sævik omtaler slike obligasjonslån som problematiske fordi selskapene ikke vet hvem som eier obligasjonene.

Dette er en type lån som alle de tre store rederiene på Sunnmøre med et uavklart forhold til kreditorene har.

– Dette er ansiktsløse lån. Ikke engang vi som har tatt opp lånene vet hvem som er de faktiske eierne, sier Sævik i intervjuet med Sunnmørsposten.

Sævik erkjenner at hans Havila Shipping er like utsatt som Rem Offshore viste seg å være da det viste seg at Aker var obligasjonseier.

Havila Shippings aksjekurs endte flatt tirsdag, etter å ha vært ned over ti prosent i store deler av handelsdagen.

E24 har spurt Aker om de har tilsvarende eierposisjoner som de har i Rem Offshore i andre selskaper i bransjen.

Det har konsernsjef Øyvind Eriksen ikke villet svare ja eller nei på.

Sist torsdag viste han til at det har vært en periode med lave aksjekurser og obligasjonskurser i supplybransjen.

– Det ligger i et investeringsselskaps natur at vi har vurdert det, men om Aker har investert i andre supplyrederier, vil jeg ikke kommentere, sa Eriksen.

I tillegg til Aker har også Kristian Siem og representanter for John Fredriksen gitt uttrykk for en ambisjon om å delta i en konsolidering av bransjen.

Farstad stiger på Børsen

I tillegg til rederiene i Fosnavåg, har Sunnmøre ett stort rederi i Ålesund som også har et uavklart forhold til kreditorene sine.

Farstad Shipping, som er det største rederiet på Sunnmøre, både målt i gjeld og antall skip, var tirsdag kraftig på farten på Oslo Børs.

Aksjen endte opp 7,25 prosent.

Aksjekursoppgangen tirsdag for Farstad Shipping kommer på toppen av en oppgang på 9,29 prosent mandag.

E24 har tirsdag forsøkt å få kommentar fra konsernsjef Karl-Johan Bakken i Farstad Shipping til situasjonen i supplyskip-næringen, uten hell.

Det har heller ikke lyktes E24 å få kommentar fra Per Sævik.

Les også

Røkkes Aker har tjent 280 millioner på supplybransje i gjeldskrise

Les også

Sier nei til Akers fusjonsinvitasjon

Les også

Analytiker om rederiene på Nord-Vestlandet: – Man må ha en partner

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Havila Shipping
  2. Farstad Shipping
  3. Solstad Offshore
  4. Rem Offshore
  5. Aker
  6. Oljebransjen
  7. John Fredriksen

Flere artikler

  1. Røkkes Aker har tjent 280 millioner på supplybransje i gjeldskrise

  2. Slik er brikkene i supply-puslespillet

  3. Sier nei til Akers fusjonsinvitasjon

  4. Farstad har inngått avtale med Siem

  5. Klokken tikker for Olympic Shipping