Kahoot henter 80 millioner kroner i investeringer

Quiz-plattformen Kahoot har igjen hentet inn 10 millioner dollar i investeringer fra nye og nåværende investorer. Pengene er øremerket produktutvikling og vekst i selskapets kommersielle aktiviteter. 

FINANSIERING: Administrerende direktør i Kahoot, Erik Harrel, forteller at de har skaffe 10 millioner dollar, eller over 80 millioner kroner i ny finansiering til sin quiz- og læringsplattform.

Foto: Kahoot
Publisert:,

Det norske quiz- og læringsselskapet Kahoot henter inn 10 millioner dollar, eller rundt 80 millioner kroner etter dagens kurs, i en ny finansieringsrunde. Runden var ledet av nye private investorer fra Norge, sammen med nåværende investorer, som inkluderer Microsoft Ventures, Creandum og Northzone.

NY INVESTERING: Administrerende direktør i Kahoot Erik Harrell.

Kahoot

Kahoot hentet også inn 10 millioner dollar i fjor da Microsoft kom innpå eiersiden. Da ble det sagt at pengene skulle brukes til å utvikle plattformen videre og bygge et globalt team.

Selskapet verdsettes nå til cirka 387 millioner kroner.

Denne gangen vil investeringene gå til mer spesifikke områder i selskapet.

Kahoot vil utvikle nye produkter – som en mobilapp og Kahoot! Pluss for bedriftsmarkedet. I tillegg bygge opp kommersielle funksjoner som markedsføring.

– Vi er veldig tydelig på hvilke områder investeringen skal gå til. Vi vil fokuserer videre på utviklingen av mobilappen og vi vil utvide markedsføringsteamet for å kunne nå ut til flere, sier han til E24.

– Fokusert på å generere inntekter

Til nå har Kahoot basert plattformen sin på brukergenerert innhold. Dette har ikke vært en inntektskilde for selskapet.

Kahoot vil skape inntekter fremover ved å utvikle et premium abonnementsbasert produkt rettet mot bedriftsmarkedet, og tilby premium innhold via partnerskap.

– Vi er fokusert på få inntekter gjennom å utvikle eget innhold, tilby premium produkter og få tredjeparter til å betale for å utvikle innhold til plattformen, sier Harrell.

Overbevist

Kahoot forventer rundt 15 millioner opprettede bedriftsbrukere innen året er omme.

– Vi har gjort omfattende undersøkelser blant bedriftene, og er overbevist om at det er etterspørsel etter dette premiumproduktet, sier Harrell.

– Hvordan blir prisingen?

– Det vil bli et årsabonnement. Vi har ikke bestemt den endelige prisen, det er noe vi jobber videre med frem mot lanseringen de neste månedene.

Økt investering i mobil

Kahoot annonserte i juni en iOS og Android beta-versjon av mobilappen som skal bringe selskapets spillbaserte læringsmodell ut fra klasserommet. Ideen er at lærere kan sende oppgaver og lekser til studentene etter skoletid. Brukere vil kunne bruke Kahoot uansett hvor de er.

Les også

Én milliard har prøvd norsk quiz-fenomen

– Mobil er den plattformen som gjør det mulig lære når som helst, hvor som helst blant elever i alle aldre og i alle sammenhenger, sier Harrel.

Quiz-plattform

«Kahoot!» ble lansert i 2013 av Johan Brand, Jamie Brooker og Morten Versvik fra deres kontor ved gründersamlingen Mesh i Oslo.

Ideen bak Kahoot er at folk oppretter sine egne spørrequizer (kalt «kahoots») med spørsmål og svaralternativer, alternativt velger fra en database med kahoots som andre har laget.

Deretter opprettes et lukket sosialt nettverk for dem som skal delta i spillet. Alle oppretter sin egen profil i Kahoot-appen og bruker smarttelefonen, eventuelt nettbrett eller PC, til å svare på spørsmålene som vises på en hovedskjerm.

Spillerne samler poeng ved å svare riktig, og får ekstrapoeng om de svarer raskt.

Les også

Han er Kahoots nye toppsjef

Les også

Milliarder til Northzone: Satser på ny nordisk teknologi

Les også

Kahoot! til Disney: Skal delta på underholdningsgigantens akselerator

Her kan du lese mer om