Nytt resultatfall for H&M: – Starten på året har vært tøff

Kleskjeden Hennes & Mauritz melder om resultatfall i milliardklassen i første kvartal.

NEDTUR: Hennes & Mauritz leverte svakere resultat i første kvartal.

Foto: Eric Gaillard Reuters
Publisert:,

Hennes & Mauritz har lagt bak seg et svakere kvartal.

– Den hurtige transformasjonen i konfeksjonssektoren fortsetter. Som tidligere kommunisert har starten på året vært tøff. 2018 er et omformende år for H&M-konsernet, idet vi starter vår transformasjon så vi kan dra nytte av mulighetene som skapes gjennom rask digitalisering, sier konsernsjef Karl-Johan Persson i en kommentar.

Selskapets salg eksklusiv moms endte på 46,2 milliarder svenske kroner i perioden desember til og med februar, ned fra 47,0 milliarder i samme periode året før.

Resultatet etter skatt ble 1,4 milliarder kroner, hvilket er en nedgang fra 2,5 milliarder i første kvartal 2017.

Økt rabatt

Svak salgsutvikling og høyere rabatter får «skylden» for utviklingen.

Les også

ABG anbefaler gigantoppkjøp av Hennes & Mauritz

«Svakt salg i fjerde kvartal, spesielt grunnet ubalanse i assortimentet for H&M-merkevaren, resulterte i behovet for betydelig ryddesalg i første kvartal. Høyere grad av ryddesalg, kombinert med usedvanlig kaldt vintervær, har hatt negativ påvirkning på salget av vårklær», skriver selskapet i kvartalsrapporten.

Bunnlinjen er videre påvirket av en positiv engangseffekt fra skattereformen til Donald Trump i USA.

Omsetningen kom inn nøyaktig på konsensusforventningene. Det var på forhånd ventet et resultat etter skatt på 1,0 milliarder kroner, ifølge SME Direkt for TDN Finans.

Satser på nett

Fremover ønsker Hennes & Mauritz å satse mer på nett, og mer på automatiserte tjenester. Nettsalget og virksomhetsområdet New Business er ventet å vokse mer enn 25 prosent gjennom året, og resultatet for konsernet som helhet anslås å bli noe bedre enn i 2017.

«Vi har et langsiktig syn som, sammen med vår kunnskap og erfaring, vil la oss navigere gjennom tider som dette», skriver selskapet.

H&Ms varelager økte imidlertid med åtte prosent valutajustert i første kvartal, noe som kan være gode nyheter om du har tenkt å handle klær på H&M.

«Nivået på det utgående varelageret er høyere enn planlagt, noe som vil føre til økte prisnedsettelser i andre kvartal sammenlignet med samme periode i fjor», opplyses det.

Les også

H&M letter på nettsløret – selger for 29 milliarder kroner online

Les også

ABG anbefaler gigantoppkjøp av Hennes & Mauritz

Les også

H&M vurderer aksjebasert utbytte

Her kan du lese mer om