SAS planlegger flyordre på flere milliarder dollar: – Behov for 40 til 50 fly

Om ikke lenge mottar SAS sine avanserte nye langdistansefly fra Airbus. Men før det vil selskapet etter all sannsynlighet legge inn nok en gigantisk milliardordre - for å skifte ut store deler av Europa-flåten.

SKAL HANDLE FOR MILLIARDER: Arkivbilde av SAS-sjef Rickard Gustafson på Gardermoen med et SAS-fly i bakgrunnen.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

Det er gått over fire år siden forrige gang SAS la inn en stor flybestilling.

Nå ser det ut til at 2018 kan bli året da SAS legger inn sin neste.

Selv om selskapet mottar en del nye A320neo-fly, har selskapet en stor Europa-flåte som begynner å bli moden for utskiftning om noen år.

I mellomtiden skal kabinene i de eksisterende flyene få en real overhaling med splitter nytt interiør.

Styret i SAS har denne høsten virkelig tatt fatt på oppgaven med å vurdere hvordan man skal gå frem, hva slags fly man skal bestille og hvor mange.

Mye er fortsatt uklart.

Men konsernsjef Rickard Gustafson kan avsløre enkelte detaljer om flykjøpet:

– Vi ser for oss at vi har behov for å legge inn en fremtidig ordre på 40 til 50 fly. Det er en ganske gedigen satsing for å si det sånn, sier Gustafson til E24 - etter at flyselskapet tirsdag la frem årsresultatet for regnskapsåret 2016/2017.

Milliardinvestering. I dollar...

– Dette er en investering i milliardklassen – i dollar, fortsetter Gustafson for å illustrere hvor viktig denne avgjørelsen er for SAS.

Med en ny emisjon på 1,27 milliarder svenske kroner og et nytt obligasjonslån på 1,5 milliarder på plass siden oktober, mener også SAS-ledelsen at mye av det finansielle grunnarbeidet er gjort for å kunne ta på seg investeringsforpliktelser i milliardklassen.

Regnskapsåret til SAS løper fra november til oktober, og fasiten som kom tirsdag viste tall som var så vidt sterkere enn det resultatvarselet SAS kom med i starten av november i forbindelse med emisjonen.

Selskapet endte med et resultat på 1,95 milliarder før skatt og engangsposter, opp fra 939 millioner i fjor, og et resultat etter skatt på 1,15 milliarder.

Har ikke valgt flytype

I 2013 la SAS inn en ordre på fire Airbus A330-300 Enhanced, som nå er levert. I tillegg ble det bestilt åtte av den nye og avanserte Dreamliner-konkurrenten Airbus A350-900, som skal leveres fra 2018/2019 til 2021.

Langdistanseflåten består i dag av fire nye og fire eksisterende A330 samt åtte A340, i en flåte på totalt 16 fly, hvorav 15 har nye kabiner.

HAR BESTILT: SAS har allerede lagt inn ordre på nye A320neo fra Airbus til sine langdistanseruter. Men nye flykjøp må til for å ruste opp den aldredene Europa-parken.

Foto: Frederic Lancelot Ap

Nå er det imidlertid ikke snakk om ordre av langdistansefly, men kort- og mellomdistansefly som primært brukes på Europa-rutene og innenrikstrafikken i Skandinavia.

SAS har allerede en bestilling inne fra 2011 på 30 Airbus A320neo kortdistansefly. 12 av disse er levert fra og med 2016 og de siste 18 vil bli levert i tiden fremover. Dette er imidlertid ikke nok.

Selskapet har nemlig allerede en eksisterende flåte på 24 fly i Airbus A320-familien (A319, A320 og A321). Snittalderen på de 24 eksisterende og de 12 nye er på 8,5 år.

I tillegg har selskapet 73 Boeing 737-fly i forskjellige typer med forskjellig setekapasitet, fra 737-600-modellen og opp til -700 og -800-modellene.

Snittalderen på disse Boeing-flyene er 14,3 år.

Vil ikke si når

– Når er det aktuelt å legge inn en bestilling?

– Det er vanskelig å si nå, og det er ikke fattet en kjøpsbeslutning i styret. Men vi snakker ikke veldig langt ut i tid og til sommeren 2018 bør vi har kommet ganske langt i prosessen i hvert fall, sier SAS-sjef Rickard Gustafson.

Om det blir Boeing- eller Airbus-fly er heller ikke avgjort, og SAS sjefen er åpen for å bestille enten A320neo-familien eller Boeing 737-Max.

Per i dag har SAS basert seg på å ha forskjellige typer av de respektive flytypene, noe som gjør at de har større og mindre fly å sette inn avhengig av trafikken på de forskjellige rutene, samtidig som mekanikken i flyene er relativt lik i samme familie.

Norwegian har valgt en annen strategi der selskapet siden starten har satset tungt på Boeing 737-800-modell, slik at man har samme modell på tvers.

– Vil dere fortsette med forskjellige kapasiteter eller kjøre samme flymodell på tvers?

– I dag har vi en miks i både 737- og A320-familiene. En strategi kan være å beholde det oppsettet eller så kan vi gå mot en mer enhetlig flåte. Dette er ting vi nå diskuterer og ingenting er besluttet ennå, sier Gustafson.

Han legger til at ulike løsninger nå diskuteres løpende i ledelsen og med styret.

Beholder EuroBonus-planen

I juni fortalte SAS at selskapet planla å skille lojalitetsprogrammet sitt, EuroBonus, med 5,1 millioner medlemmer ut i et eget selskap. Som E24 skrev den gang kan selskapet bli et eget børsnotert selskap på sikt.

Egentlig var det konserndirektør Eivind Roald som skulle lede satsingen videre, men i november ble det kjent at Roald slutter og går over til private equity-fondet Altor.

SAS-sjefen sier nå at strategien og planen er akkurat den samme og bekrefter at han jobber med å finne en erstatter til å ta stafettpinnen videre:

– Ambisjonen er å finne en egen person til å lede dette. Vi har en dyktig person som midlertidig har tatt over rollen, men nå skal vi starte en rekrutteringsprosess der vi både leter i og utenfor SAS, sier Gustafson.

– Og planen er den samme som før?

– Ja, og det er ingen strategiendring. Ideen Eivind og jeg skapte står fast, og selv om det er beklagelig at han slutter, så ligger verdiene og planene fortsatt der, sier Gustafson.

Bildet av SAS-sjef Rickard Gustafson (t.h.) og avtroppende konserndirektør Eivind Roald ombord i det innleide PrivatAir-flyet SAS tidligere brukte på direkteruten mellom Stavanger og Houston.

Foto: SAS

SAS har allerede en betydelig inntekt fra EuroBonus-programmet sitt, blant annet ved salg av poeng på grossistnivå til partnere og kredittkortvirksomheten.

Planen er imidlertid å bruke kundedata på en langt mer sofistikert måte til å skaffe enda større inntekter, blant annet gjennom å få inn nye partnere og skreddersy tilbud til kundene på en langt bedre måte enn det som er vanlig i markedet.

– Dette er en prosess og utover høsten og vinteren neste år vil vi ha flyttet over mye av virksomheten i dette selskapet, og da vil vi også kunne bygge videre på EuroBonus-virksomheten vi har i dag, sier Gustafson.

– Så det blir først fra 2019 at dere forventer at det vil komme noen ny vekst fra dette initiativet?

– 2018 blir nok «business as usual» for EuroBonus, med den store virksomheten vi har der i dag, og så vil vi nok se mer om ett til halvannet år, sier Gustafson.

Les også

Milliardoverskudd i SAS: Ga gass i innspurten

Les også

SAS-trafikken faller kraftig

Les også

– Jeg kan ikke huske å ha sett et slikt tall

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)
  2. Luftfart
  3. Airbus
  4. Boeing

Flere artikler

  1. Bestiller 50 splitter nye Airbus-fly

  2. Slik mekket SAS og Airbus sammen en «ekspresslevering»

  3. SAS-sjefen vurderer å bestille flere mini-langdistansefly

  4. Annonsørinnhold

  5. SAS-sjefen på jakt etter nye regionalfly: – Vi må ha en løsning

  6. SAS har ikke fått en krone i kriselån ennå: – Vi arbeider intenst med bankene