87 mill. brukere kan være rammet av Facebook-lekkasje

Lekkasjeskandalen til Facebook vokser. Selskapet melder nå at Cambridge Analytica kan ha fått tilgang til dataene til langt flere brukere enn først anslått.

I SØKELYSET: Grunlegger og konsernsjef Mark Zuckerberg i Facebook. Bildet er tatt under Facebooks årlige utviklerkonferanse F8 i San Jose, California, i april i fjor.

Foto: Stephen Lam Reuters
Publisert:,

Etter at ITV og blant andre New York Times avslørte at det britiske selskapet Cambridge Analytica hadde klart å sope opp data fra millioner av Facebook-brukere kom den amerikanske sosiale medier-giganten under et intenst søkelys.

I en uttalelse fra Facebook onsdag kommer det frem at langt flere brukere kan ha blitt rammet, enn det opprinnelige anslaget på rundt 50 millioner:

– Totalt tror vi at Facebook-informasjonen til opp mot 87 millioner mennesker, hovedsakelig i USA, kan ha blitt feilaktig delt med Cambridge Analytica, skriver Facebook i den første uttalelsen.

Cambridge Analytica skal ha hentet inn opplysningene fra brukere uten deres tillatelse, for så å bruke dem i presidentkampanjen til Donald Trump i 2016.

Etter avsløringen om datalekkasjen den 18. mars, raste Facebook-aksjen i uken før påske. Først på onsdag 21. mars kom Facebook-sjef Mark Zuckerberg ut og erkjente at selskapet «også har gjort noen tabber», og lovet å trappe opp arbeidet med å sikre brukernes data.

Facebook-aksjen har så langt ikke reagert nevneverdig på de siste uttalelsene fra selskapet. Aksjen endte ned 0,7 prosent onsdag.

Endrer brukervilkårene

Facebook har onsdag sluppet to uttalelser der selskapet både kommer med det nye estimatet, i tillegg til at selskapet lister opp en rekke av grepene de nå foretar seg.

– Samlet sett mener vi disse endringene vil beskytte folks informasjon bedre, samtidig som det åpner for at utviklere kan skape nyttige opplevelser. Vi vet at vi har mer arbeid å gjøre, og vi vil fortsette å holde dere oppdatert etter hvert som vi gjør endringer, skriver Facebook i den første uttalelsen, som er signert teknologidirektør Mike Schroepfer.

Teknologidirektøren lister opp en rekke endringer selskapet gjør i APIene (utviklergrensesnittene) til Facebook Login, Instagram, søk, gruppesider og events.

Facebook skriver i sin andre uttalelse at de nå gjør endringer i brukervilkårene:

– Disse oppdateringene er for å gjøre ting enklere. Vi spør ikke etter flere rettigheter til å samle, bruke eller dele dine data på Facebook. Vi endrer heller ikke personvernvalgene du har gjort fra før, skriver personverndirektør Erin Egan og juridisk visedirektør Ashlie Beringer.

Her kan du lese mer om