Elopak-resultatet rammes av krig og høye råvarepriser
Kartongprodusenten tar nedskrivinger på over 200 millioner knyttet til Ukraina og Russland. Samtidig barberer høye råvarepriser resultatet med nær 90 millioner kroner.
Ferd-kontrollerte Elopak kan vise til god omsetningsvekst i første kvartal. Men konsekvensene fra krigen i Ukraina barberer bort hele overskuddet.
Dette er de viktigste tallene fra rapporten:
- Omsetningen økte ni prosent til 234,4 millioner euro (2,39 mrd. kroner)
- Underskudd på 17,3 millioner euro (169,6 mill. kroner) etter overskudd på 11 millioner euro i fjor.
- Høye råvarepriser påvirker resultatet negativt med rundt ni millioner euro, tilsvarende 88 millioner kroner.
- Nedskrivninger på 22,2 millioner euro (217 mill. kroner) knyttet til eiendeler i Ukraina og Russland.
Gjenopptar aktivitet i Ukraina
Administrerende direktør Thomas Körmendi i Elopak sier at selskapet er «dypt bekymret over lidelsene» forårsaket av krigen i Ukraina.
– Produksjonen er stoppet i Russland. Noe innenlandsk produksjon i Ukraina er gjenopptatt for å støtte arbeidet med å opprettholde forsyninger av essensielle varer her, sier Körmendi.
Han forteller at krigen har «begrenset påvirkning av resultatene i første kvartal, med henvisning til nedskrivingen. Sjefen sier også at selskapet «forventer ytterligere effekter i nær fremtid».
Resultatfall
Justert resultat før skatt, som blant annet er ekskludert nedskrivinger, endte på 8,8 millioner euro i kvartalet, en nedgang på 24 prosent fra 11,6 millioner året før.
Samtidig trekker Körmendi frem den sterke omsetningsveksten for selskapet har.
– Dette var først og fremst drevet av vår evne til å håndtere kostnadsøkninger, i tillegg til økte volumer i segmenter både i Europa og Amerika. Vi opplevde imidlertid ekseposjonelt høye råvarepriser og inflasjonspress i kvartalet, noe som påvirket marginene vår, sier Elopak-sjefen.
– Inflasjonen vil fortsatt ha en negativ innvirkning i andre kvartal inntil våre nylig annonserte prisøkninger trer i kraft fra og med juni, fortsetter Körmendi.
Selskapet understreker at vekststrategien ligger fast, og at det forventer å se forbedrede marginer i andre halvår.
– Våre strategiske prioriteringer i nær fremtid vil være å kapitalisere på mulighetene som kommer gjennom Naturepak og en sterkere tilstedeværelse i India, og samtidig håndtere usikkerheten rundt Russland og Ukraina og råvareprisene, sier Körmendi.