Danske Bank venter å betale tilbake 77 mill. i purregebyr
Rundt 184.000 norske kunder antas å være påvirket.
Danske Bank meldte tidligere i år at banken hadde avdekket at det var innkrevd for høye renter på purregebyr over lang tid.
– Vi undersøker fortsatt, men våre foreløpige analyser basert på data fra de minst komplekse sakene viser at kundene i gjennomsnitt urettmessig har betalt 65 kroner for mye, sier kommunikasjonsdirektør Stian Arnesen i Danske Bank i Norge, i en pressemelding onsdag.
Banken forventer at 184.000 kunder i Norge kan være påvirket av problemstillingen, og dermed vil ha krav på kompensasjon.
På grunn av norsk lovgivning vil Danske Bank i tillegg til å kompensere de urettmessig oppkrevde beløpene, også refundere gebyrene som ble oppkrevd på rettmessig måte. Noen kunder vil også ha krav på andre utbetalinger, som for eksempel tidskompensasjon. Disse ekstra betalingene ventes å bli på 378 kroner i snitt.
190.000 Danske Bank-kunder kan ha betalt for høye renter på purregebyr
Totalt beregner selskapet dermed at den samlede kompensasjonen per kunde i snitt vil ligge på 443 kroner.
– Dette gjør igjen at totalsummen vil bli høyere i Norge enn i Danmark både per kunde og totalt. Basert på de samme data vil det samlede kompensasjonsbeløp være på 77 millioner norske kroner, men dette er et tall vi forventer vil stige når vi har analysert samtlige saker, sier Arnesen.
Banken opplyser at de også er i kontakt med skattemyndighetene for å avklare hvorvidt de som er påvirket av saken vil få en skatteeffekt av en eventuell kompensasjon.
– Vi skulle selvsagt vært denne saken foruten og beklager det merarbeidet dette medfører for våre kunder og andre. Samtidig opplever vi at vi har en god og konstruktiv dialog med Skattemyndighetene om denne saken og håper å finne en god løsning for alle parter, fortsetter Arnesen.