Kvartalsrapporter

Inntektshopp for Play Magnus: – I en bedre posisjon enn noen gang

Sjakkselskapet noterer både høyere inntekter og flere brukere i kvartalet som gikk, og jekker samtidig opp utsiktene.

  • Ine Brunborg
Publisert: Publisert:

Sjakkselskapet Play Magnus økte driftsinntektene til 6,3 millioner dollar i fjerde kvartal – opp 114 prosent fra 2,9 millioner dollar året før. Ordreinngangen var samtidig på 7,1 millioner dollar, opp 90 prosent fra året før.

Det kommer frem i en fersk kvartalsrapport.

I snitt hadde selskapet 64.600 månedlige brukere i kvartalet, en vekst på 46 prosent fra samme periode året før. Play Magnus hadde samtidig en inntekt på 21,9 dollar per bruker – en oppgang på 19 prosent.

Play Magnus-aksjen stiger fra start på Oslo Børs, og er i skrivende stund opp 10,7 prosent.

Øker målsettingen

Brutto driftsresultat før- av og nedskrivninger (EBITDA) landet på minus 3,7 millioner dollar i fjerde kvartal, ned fra underskuddet på 2,4 millioner dollar året før.

Før skatt landet resultatet på minus 5,5 millioner dollar, opp fra minus 8,2 millioner dollar året før.

– Play Magnus Group er i en bedre posisjon enn noen gang, og vi ser sterke resultater fra vekstinitiativene vi har gjennomført. Vi har god visibilitet med tanke på den oppgraderte målsettingen på mellomlang sikt om ordreinngang på 100 millioner dollar i årlig runrate innen utgangen av 2025, sier administrerende direktør i Play Magnus Group, Andreas Thome, i en uttalelse.

Det forrige målet var på 60 millioner dollar.

– Vårt forrige mål ble satt i 2020, og vi har utviklet oss mye sterkere enn forventet de siste 12 månedene. I løpet av perioden har vi etablert Champions Chess Tour og videreutviklet e-læringsvirksomheten vår både organisk og gjennom oppkjøp. Vår posisjon som en ledende global aktør innen sjakk er forsterket, sier Thome.

Fortsatt underskudd

For året sett under ett har Play Magnus hatt inntekter på 21,5 millioner dollar fra kundene, opp fra 7,9 millioner kroner i 2020.

Samtidig økte underskuddet før skatt til 20 millioner dollar i 2021, mot minus 15,7 millioner dollar i 2020.

Play Magnus har samtidig hatt et tungt år på børs, og aksjen har de siste 12 månedene falt med omtrent 59 prosent. Hittil i 2021 er aksjen ned 11,8 prosent – før dagens utslag.

Aksjen klatret imidlertid markant for en drøy måned siden, da selskapet gjorde en rettet emisjon mot israelske Breakthrough Initiatives Limited. Play Magnus hentet den gang 10 millioner dollar med en emisjonskurs på 18,47 kroner per aksje – godt over markedsprisen den gang.

Satser på digitale samlekort

Sammen med resultatet melder Play Magnus også om et partnerskap med selskapet Animoca Brands. Som en del av dette skal Animoca Brands-datteren Lympo lage en NFT-kolleksjon i forbindelse med Play Magnus-turneringen Champions Chess Tour.

I løpet av de neste fem årene skal Lympo blant annet lage digitale samlekort som forestiller sjakkspillere som Magnus Carlsen, Anish Giri og Hans Niemann, ifølge en børsmelding.

Play Magnus melder også om et partnerskap med stolprodusenten Secretlab, som skal levere stolene som skal brukes i Meltwater Champions Chess Tour.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kvartalsrapporter
  2. Resultatrushet
  3. Magnus Carlsen

Flere artikler

  1. Play Magnus tapte nye 51 millioner

  2. Play Magnus nedbemanner – tapene tårner seg opp

  3. Aker Solutions-aksjen fyker opp: «Veldig sterk rapport»

  4. Snuoperasjon for tørrlastrederi: Tjente over 57 mill. dollar i fjor

  5. Rekordhøye inntekter for Nel