SAS-sjefen har satt selskapet i krisemodus: – Vi spiser fort opp reservene våre nå

SAS har reserver, men de varer ikke i all evighet, advarer konsernsjef Rickard Gustafson. Han tar nå drastiske grep for å redde selskapet og ber myndighetene stille opp for å sikre at det er jobber å komme tilbake til etter corona-krisen.

Konsernsjef Rickard Gustafson i SAS annonserte søndag at opp til 90 prosent av de ansatte permitteres og at nesten hele flåten settes på bakken.

Claudio Bresciani/TT / TT NYHETSBYRÅN
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

– Jeg tror bransjen vil trenge betydelig mer enn de tiltakene som har kommet frem til nå, sier konsernsjef Rickard Gustafson i SAS til E24 søndag kveld.

Selskapet varslet søndag ettermiddag at opptil 90 prosent av de ansatte, tilsvarende 10.000, vil bli permittert og at nesten hele selskapets flyflåte vil bli satt på bakken.

Selskapet vil opprettholde en minimumskapasitet der det er mulig og selskapet står klar for å bistå skandinaviske myndigheter med å gjennomføre «rescue flights» for å få strandede reisende hjem.

Både kabinansatte og pilotene etterlyser nå flere krisetiltak fra myndighetene, fordi de frykter at de ikke vil ha noen jobb å komme tilbake til hvis det ikke skjer raskt.

Den norske regjeringen lanserte søndag kveld to nye ordninger for å hjelpe i krisen, en garantiordning for små bedrifter og en låneordning for de store. Både SAS, Widerøe og Norwegian uttalte imidlertid søndag kveld til E24 at de er i villrede om de vil kvalifisere seg for ordningene.

Les også

SAS permitterer opptil 10.000 ansatte

– Jeg forstår at mine ansatte og kollegaer er urolige for fremtiden, og jeg kan bare forsikre om at vi gjør alt vi kan for å navigere tryggest mulig gjennom denne slik at vi kan komme tilbake i luften så raskt som mulig, sier Gustafson og understreker:

– Derfor vil jeg permittere og ikke si opp ansatte, for vi trenger dem og vi vil ha dem tilbake i luften med en gang vi kan.

Bufferen holder ikke lenge

Norwegian-sjef Jacob Schram uttalte fredag at man «snakker ikke om måneder, men uker» før selskapet kollapser uten hjelp i denne krisen.

SAS står langt bedre økonomisk stilt enn Norwegian, men dette er også en total krise for SAS ettersom så å si ingen nå bestiller billetter slik at inntektene har stoppet helt opp.

– Hvor lenge kan dere i SAS klare dere uten mer hjelp fra myndighetene?

– Det er ikke snakk om uker for vår del, men jeg kan ikke gi et eksakt tidspunkt for hvor lenge vi vil klare oss. Vi vet rett og slett ikke hvordan dette vil utspille seg, sier Gustafson.

– For to dager siden trodde jeg ikke at Norge skulle stenge grensene og at Sverige også skulle advare mot all reise utenlands. Så alt avhenger av hvor lenge disse tiltakene gjelder og hvor raskt billettbestillingene kommer tilbake, fortsetter han.

Les også

Fagforening om SAS-grep: – Veldig skremmende

SAS hadde ved utgangen av januar (deres første kvartal i regnskapet) 6,6 milliarder svenske kroner i kontantbeholdning.

– Jeg er glad for at vi har bygget opp en buffer og likviditet over tid, men den holder ikke i all evighet. Vi spiser fort opp reservene våre nå, sier Gustafson.

Etterlyser nødlån og permitteringsregler i Sverige

Regjeringen varslet fredag at de foreslår å kutte flypassasjeravgiften fra 1. januar til 31. oktober, samt flyavgiftene som flyselskapene betaler til Avinor fra 13. mars til 30. juni.

– Trenger dere mer hjelp enn de tiltakene som har blitt lansert i Norge, Sverige og Danmark?

– Dette varierer fra land til land, men det handler blant annet om at vi generelt trenger et initiativ som gjør at vi kan beskytte vår likviditet så lenge som mulig, sier Gustafson.

– I Sverige trenger vi endringer i permitteringsregelverket til noe som ligner det vi har i Norge. Bransjen som helhet vil også trenge en kredittordning hvis industrien skal klare seg, fortsetter han.

SAS-sjefen peker på at det har kommet positive signaler fra svenske myndigheter og mandag bekreftet den svenske regjeringen at de kommer endringer i permitteringsregelverket. Det betyr at selskap kan permittere ansatte ned til 60 prosent stilling, samtidig som de ansatte får beholde 90 prosent av lønnen, ifølge Expressen.

– Du sier at du vil unngå oppsigelser og at de ansatte skal ha en jobb å komme tilbake til, men vil SAS skades permanent av denne krisen?

– Det er vanskelig å si konkret nå, men jeg tror ingen av våre skandinaviske samfunn og heller ikke flyselskapene vil komme helt uskadet gjennom denne krisen. Den vil påvirke oss alle, sier Gustafson.

SAS permitterer nå ansatte og kutter kostnader der det er mulig. Selskapet skulle egentlig motta 20 splitter nye fly i år, inkludert ytterligere tre nye langdistansefly av typen Airbus A350, samt flere A320neo til Europa-flåten.

– Får dere skjøvet på disse leveransene?

– Jeg kan bare si at vi selvfølgelig er i dialog med Airbus for å se hva vi kan gjøre sammen for å få til lettelser. Vi er nok ikke det eneste flyselskapet som er i kontakt med Airbus og Boeing nå, sier Gustafson.

Les også

Aker-sjefens alarmbrev: – Jeg har aldri opplevd maken

Stiller seg til disposisjon for å fly «rescue flights»

Samtidig som SAS nå setter nesten hele flåten på bakken vil noen flyginger fortsatt gjennomføres.

Det inkluderer blant annet flyginger internt i Skandinavia og til det SAS kaller «nøkkeldestinasjoner» så langt det er mulig innenfor de reiserestriksjonene som nå er iverksatt.

– Vi kommer til å forsøke å opprettholde vår tilstedeværelse på nøkkeldestinasjoner i Skandinavia, samt byer som Paris, London, Brussel og lignende – men det vil være begrenset kapasitet og frekvens, sier Gustafson.

Selskapet strekker også ut en hånd til svenske, danske og norske myndigheter for å si at SAS kan stille med fly og mannskap for å gjennomføre «rescue flights», altså flyginger for å få folk hjem til Skandinavia.

– Har dere fått noen bestillinger fra myndighetene på rescue flights?

– Nei ikke ennå, men vi er tydelige på at vi strekker ut en hånd. Vi er klare for å stille opp med kapasitet for å gjøre rescue flights hvis myndighetene ønsker det for å fly hjem, sier Gustafson.

Les også

Regjeringen varsler krisepakke på minst 100 milliarder

Her kan du lese mer om

  1. Coronaviruset
  2. luftfart
  3. Luftfart
  4. Coronaviruset
  5. Scandinavian Airlines (SAS)
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. SAS permitterer opptil 10.000 ansatte

  2. SAS får krisehjelp fra Danmark og Sverige

  3. Widerøe kutter halvparten av avgangene: 1.000 ansatte blir permittert

  4. Annonsørinnhold

  5. SAS, Widerøe og Norwegian i villrede: Vet ikke om redningspakken gjelder for dem

  6. Norwegian ber om samme støtte som SAS får