Nytt kraftig hopp i tankratene: – Helt vilt

Analytiker mener de siste dagenes store økning i betalingen til tankskipene har vært «overraskende sterk».

STERKERE MARKED: Oljepriskollapsen kan være godt nytt for tankrederiene.

STR / AFP
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert:

Ratenivået i spotmarkedet forsetter å øke kraftig for tankrederiene.

Tirsdag steg fraktraten til de største tankskipene, såkalte VLCC-er, med over 100 prosent. Det samme hoppet gjør de onsdag, som dytter ratenivået til 193.000 dollar per dag.

– Helt vilt, kommenterer shippinganalytiker Joakim Hannisdahl i Cleaves Securites om utviklingen.

Les også

Tankskipenes inntjening til værs: – Overgår våre forventninger

Priskrig

Tankmarkedet har så langt i år ligget skadeskutt på grunn av coronaviruset, og i februar var fraktraten til stortankskipene på rundt 20.000 dollar per dag.

Den positive utviklingen denne uken kommer etter at oljeprisen kollapset. Det fordi de mektige oljelandene Saudi-Arabia og Russland ikke ble enige om en ny avtale om kutt i produksjonen.

Isteden har de varslet en priskrig der begge skal øke produksjonen sin betydelig, som igjen vil øke etterspørselen etter tankskip.

En annen grunn til at tankrederier kan vinne på situasjonen er at for mye olje på markedet kan gjøre det lønnsomt å lagre råolje på tankskip.

Hannisdahl i Cleaves Securities trakk tirsdag frem at Saudi-Arabia har gjort alvor av planene om en voldsom økning i eksportvolumene.

– Vi så et unormalt høyt antall slutninger fra Bahri, Saudi Arabias nasjonale shippingselskap, som vanligvis klarer seg med å bruke egen tonnasje, påpekte han.

Les også

Trøims Borr Drilling verdt under milliarden: – Ikke mye mer cash igjen i sjappa

«Overraskende sterkt»

Onsdag understreker analytikeren at de siste dagenes kraftige ratehopp har «vært overraskende sterkt».

Fra fredag sist uke er inntjeningen til de største tankskipene i spotmarkedet opp nær 600 prosent, fremhever Hannisdahl.

– Og det er rett og slett vanskelig å spå hvor vi skal i det korte bildet. Det som er sikkert er at estimatene skal opp hvis dette vedvarer, og distribusjon fra tankselskapene til egenkapitaleierne kan bli enorme.

Han påpeker riktignok at tankmarkedet nærmer seg toppnivået fra oktober i fjor.

– Det er begrenset hvor mye olje raffineriene kan kjøpe når etterspørselen etter oljeprodukter har gått ned på grunn av coronaviruset. Men det er et stort potensial for lagring, både på land og på store tankskip, forklarer han.

Les også

Analytiker: IMO 2020 vil løfte tankaksjene enda høyere i år

Frontline-hopp

Det ble rapportert om 29 VLCC-slutninger tirsdag, ifølge en slutningsliste fra Fearnleys, ifølge TDN Direkt.

Bahri hadde da leid inn minst åtte stortankere for mars og april for lasting fra Saudi-Arabias hovedhavner, ifølge Bloomberg.

Utviklingen i tankmarkedet har vært positivt for John Fredriksen Frontline, som har steget 41 prosent på tre dager med Oslo Børs-handel.

Også andre tankrederier på Oslo Børs, slik som Arne Fredlys Hunter Group, har løftet seg.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Tankskip
  2. Aksjelive
  3. Frontline

Flere artikler

  1. Tankskipenes inntjening til værs: – Overgår våre forventninger

  2. Bratt Oslo Børs-fall onsdag

  3. Tankmarkedet til værs etter overflod av olje: Analytiker ser nytt, ellevilt ratehopp

  4. Analytiker har mistet troen på tank: Ser aksjenedtur på 30 prosent

  5. Kraftig ratefall i tankmarkedet