Ving-eier Thomas Cook klar med redningsforslag: Vil splitte selskapet i flere deler

Kinesiske Fosun og de største kreditorene i Thomas Cook er enige om å sprøyte inn nesten ti milliarder kroner for å redde reiselivskonsernet. Før planen kan iverksettes må de imidlertid få flere sentrale aktører til å si ja.

Thomas Cook planes on the runway at terminal one Manchester Airport.

Foto: Peter Byrne Pa Photos
Publisert:,

Det kriserammede reiselivskonsernet Thomas Cook, som blant annet eier Ving, har nå fått på plass et utkast til en redningsplan.

Det kinesiske reiselivskonsernet Fosun Tourism Group og Thomas Cooks viktigste banker og et flertall av obligasjonseierne (i 2022- og 2023-seniorlånene) støtter planen.

Det kommer frem i en børsmelding fra Thomas Cook Group onsdag.

Planen går ut på:

  • At kinesiske Fosun sprøyter inn 450 millioner pund (4,9 milliarder kroner) i ny kapital til konsernet og at de kjøper minst 75 prosent av aksjene i turoperatør-virksomheten og 25 prosent av flyvirksomheten
  • At de viktigste bankene og obligasjonseierne bidrar med om lag 450 millioner pund i ny finansiering, i tillegg til at de konverterer eksisterende gjeld til aksjer. De vil da ende med 25 prosent av turoperatøren og 75 prosent av flyselskapet i konsernet

Tidligere i august meldte Thomas Cook at redningspakken ble økt med 150 millioner pund til totalt 900 millioner pund, og denne rammen gjelder altså fortsatt.

I tillegg til dette har Thomas Cook sagt seg villig til å dekke Fosun og deres rådgiveres kostnader i forbindelse med restruktureringen med opp til 5,43 millioner pund (54,4 millioner kroner).

Etter planen skal aktørene stille med de nye milliardene i frisk kapital i løpet av oktober.

Thomas Cook er et av verdens største reiselivskonsern og omsatte i forrige regnskapsår (som sluttet 30. september 2018) for 9,6 milliarder pund (103,5 milliarder kroner med dagens kurs). Konsernet har 21.000 ansatte, 200 hoteller under eget merkenavn og har om lag 22 millioner kunder årlig.

Les også

Avinor-tall tynges av miljøregning på rundt 871 mill.

Oppkjøpsfond også interessert

Om planen blir en realitet eller ikke, og om den kan bli gjennomført med oppstart i oktober, er fortsatt uklart.

Thomas Cook opplyser selv at flere aktører må gi sin godkjennelse til planen. Det inkluderer både Thomas Cooks aksjonærer, konkurransemyndigheter og de resterende kreditorene.

Hvordan eierskapet til flyselskapene i Thomas Cook-systemet skal håndteres kan også skape utfordringer. I Europa er det begrensninger på hvor mye utlendinger (ikke-EU-borgere) kan eie av et flyselskap. Eierskapet deres kan ikke overstig 49 prosent hvis flyselskapet skal få operere fritt i EU.

Selv om kinesiske Fosun kun vil eie 25 prosent av flyselskapet, er man avhengig av at det er nok europeere blant kreditorene til å innfri kravet om europeisk kontroll.

Thomas Cook har et nordisk, britisk og spansk flyselskap med samme navn, samt et tysk flyselskap kalt Condor.

I mai ble det kjent at det nordeuropeiske private equity-fondet Triton har kommet med et indikativt bud på Thomas Cooks nordiske virksomhet, altså både det nordiske flyselskapet til Thomas Cook, samt reisebyråene i Norden.

Hvis ikke planen som nå presenteres får tilstrekkelig støtte kan Triton spille en rolle i kampen om Thomas Cook.

Triton ønsker ikke å kommentere saken, opplyser en talsperson for fondet til E24.

Les også

Svakere tall fra SAS: Varsler nye kostnadsgrep

Tok milliardtap

Det er flere årsaker til at Thomas Cook nå sliter. Selskapet har selv pekt på lav etterspørsel etter den varme sommeren i fjor, bekymringer om klimaendringer og andre økonomiske faktorer.

Flere flyselskaper i Europa har slitt i år, både som følge av beintøff konkurranse, overkapasitet og en oljepris som har steget betydelig fra 2017.

I februar varslet Thomas Cook at de ville ha en strategisk gjennomgang av konsernets flyselskap, med et mulig salg av hele eller deler av virksomheten.

Da selskapet la frem kvartalsrapporten 16. mai kom det frem at selskapet tok en nedskrivning på 1,1 milliard pund, og at den underliggende virksomheten også gikk kraftig i minus.

Etter mange spekulasjoner utover våren kom selskapet den 12. juli med skissen til en redningsplan. Med bankene, storaksjonær Fosun Tourism Group og mange av obligasjonseierne på laget skulle selskapet refinansieres.

Les også

Airhelp saksøker SAS etter pilotstreik

Les også

– Vi tar markedsandeler

Les også

– Noe de bare måtte gjøre

Her kan du lese mer om