Facebook-aksjen hopper etter omsetningsvekst

Facebook økte reklameinntektene i kvartalet og beroliget investorer. Aksjen stiger kraftig i etterhandelen.

Marcio Jose Sanchez / TT NYHETSBYRÅN
  • Tyra Kristiansen Stave
Publisert:,

Facebook hadde et resultat på 1,71 dollar per aksje. Ifølge analytikere Bloomberg har spurt var det også det som var ventet.

Det er opp fra et resultat per aksje på 0,85 dollar i første kvartal 2019.

Omsetningen endte på 17,74 milliarder dollar, opp fra 15,077 milliarder dollar i samme kvartal i fjor. Den var ventet å komme inn på 17,30 milliarder dollar.

Nettgiganten publiserte sin kvartalsrapport etter Wall Street-stenging onsdag.

Aksjen skyter i været i etterhandelen på Wall Street. Rett etter kvartalsrapporten steg aksjen over 8 prosent.

Økte reklameinntekter

I første kvartal hadde Facebook reklameinntekter på 17,44 milliarder dollar, opp fra 14,91 milliarder dollar i første kvartal 2019.

Facebook skriver imidlertid at de så en «betydelig nedgang» i etterspørselen og prisen på reklamer i de siste tre månedene av kvartalet som endte i mars.

Det var på forhånd knyttet stor spenning til om det har vært nedgang i reklameinntekter og hvordan det påvirket resultatet i første kvartal.

Facebook gir ikke et presist anslag for inntekter for året på grunn av den usikre situasjonen, skriver selskapet.

Men i pressemeldingen opplyser de at de har sett en stabilisering av reklameinntekter i april etter den kraftige nedgangen i mars.

Rekordmange brukere

Facebook opplyser om at de har en oppgang på 10 prosent i antall månedlige aktive brukere (MAUs) sammenlignet med samme kvartal i 2019.

Ved utgangen av mars 2020 hadde Facebook 2,6 milliarder brukere. Det er ny rekord, skriver Facebook i kvartalsrapporten.

24. mars skrev Facebook i et blogginnlegg på egne nettsider at de hadde sett en oppgang i antall brukere. I løpet av mars steg antall meldinger sendt med 50 prosent i landene som var hardest rammet av corona. I de samme landene doblet videosamtaler i Messenger og Facebook-eide Whatsapp seg.

Selskapet så størst oppgang i bruken av meldingstjenestene, der det ikke er reklame. Men Facebook så også en liten oppgang i antall personer som så på nyhetsfeeden, skrev selskapet i mars.

Forrige uke lanserte Facebook tjenesten Messenger Rooms som lar opptil 50 personer ha videosamtale sammen.

Se kvartalsrapporten her

Les også:

Les også

Microsoft leverte bedre enn ventet

Les også

Tesla overrasker: Tjente penger i første kvartal

Her kan du lese mer om

  1. Internasjonale resultater
  2. Facebook
  3. Coronaviruset
  4. Regnskap og resultater
  5. Aksjelive
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Uber skuffer: Tapte 30 milliarder i første kvartal

  2. Tesla overrasker: Tjente penger i første kvartal

  3. Stengte fornøyelsesparker førte til ti mrd. mindre i inntekter

  4. Annonsørinnhold

  5. Ubers omsetning for andre kvartal raste med 29 prosent

  6. Spår første reklamenedgang noensinne for Google