SAS har ikke fått en krone i kriselån ennå: – Vi arbeider intenst med bankene

SAS-sjefen har måttet erkjenne at corona-krisen gjør så stor skade at han må gjøre kraftige kutt i fremtidsplanene. I påvente av at flyselskapet får inn penger fra kriselån på konto vil SAS-sjefen kutte halve arbeidsstokken og utsette flybestillinger.

Konsernsjef i SAS, Rickard Gustafson

Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
  • Marius Lorentzen
Publisert:

– Så langt har vi fått tilgang til null kroner, sier konsernsjef Rickard Gustafson i SAS om de statlige krisepakkene som er lovet selskapet i Sverige, Norge og Danmark.

Han og resten av dem som fortsatt er på jobb i SAS jobber nå intenst med å få selskapet gjennom corona-krisen som rammer hele bransjen. Samtidig må Gustafson og ledelsen også legge planer for hvordan fremtiden vil bli etter krisen.

Tirsdag ble det kjent at han og ledelsen har besluttet at selskapet vil kvitte seg med opptil 5.000 ansatte, tilsvarende halvparten av arbeidsstokken.

Gustafson forteller at det er en av de vanskeligste beslutningene han har måttet ta som SAS-sjef noensinne – og Gustafson hadde akkurat tatt over da han og selskapet så vidt klarte å unngå konkurs under krisehøsten 2012.

At halvparten av de ansatte risikerer å miste jobben kommer som følge av at luftfarten er i full krise som følge av coronaviruset og de mange reiserestriksjonene. Gustafson tror ikke man ser en tilnærmet normal etterspørsel igjen før i 2022.

Les også

SAS vil kvitte seg med 5.000 ansatte permanent: – En svart dag for skandinavisk luftfart

Går til bankene

Med bortfall av billettinntekter og kostnader som fortsetter å løpe tømmes kassene i flyselskapene i hurtig tempo.

For å hjelpe på denne likviditetsskvisen har alle de skandinaviske landene tilbudt SAS statlig garanterte kriselån. I tillegg kommer ulike avgiftskutt.

Pakken fra de tre skandinaviske landene er lån som skal gis av banker og i hovedsak garanteres av statene. Det er altså penger som må betales tilbake, men som er ment å få selskapet gjennom den akutte krisen.

Den norske rammen til SAS er på 1,5 milliarder og er allerede godkjent av ESA i Brussel på dagen, men den svenske og danske rammen på 3,0 milliarder har latt vente på seg til nå:

– På fredag godkjente EU-myndighetene forslaget til teksten på statsgarantien som vi har fått i Sverige og Danmark. Så nå arbeider vi intenst med bankene for å få tilgang til den svenske og danske garantien, sier Gustafson og fortsetter:

– Og så håper vi deretter å få en god diskusjon om den norske rammen som er tilgjengelig.

Kontantbeholdningen til SAS ved slutten av januar var på 6,6 milliarder kroner. Hvor mye selskapet brenner av denne kassen løpende har ikke selskapet ville gå ut med. Analytikerne i meglerhuset til HSBC har imidlertid beregnet at SAS kan trenger tilførsel av likviditet rundt utgangen av juni.

– Har dere nok likviditet til å unngå konkurs?

– SAS skal er en kraft å regne med i luftfarten og det skal vi fortsatt være. Vi gikk inn i krisen med en sterk finansiell beredskap, men varer dette over sommeren vil også SAS få store problemer, som så mange andre flyselskap, sier Gustafson.

– SAS trenger tilgang på likviditet for å komme gjennom krisen, legger han til.

Les også

ESA godkjente krisepakker til flyselskapene på flekken

Vil heller utsette enn kansellere flyordre

Den akutte krisen i luftfarten har lagt et stort press på flyprodusentene Airbus og Boeing, som sitter på tusenvis av flyordre fra SAS og andre flyselskap verden over.

SAS har fortsatt bestillinger inne på langdistanseflyet A350, en kjempeordre på kortdistanseflyet A320neo og en mindre ordre på mellomdistanseflyet A321LR.

– Vi har ikke et ønske om å kansellere ordre og vi ønsker heller å utsette leveranser, sier SAS-sjefen om hvordan corona-krisen påvirker planene.

SAS bestilte i 2018 50 nye Airbus A320neo noe som ga SAS en samlet bestilling på 80 stykk av flytypen. Ordren skulle «endelig» gi SAS en enhetsflåte og ikke en flåte bestående av så mange ulike flytyper i Europa-flåten. Flyene er større enn de fleste av Boeing 737-flyene de erstatter og SAS får dermed økt kapasiteten selv om det blir litt færre antall fly i flåten.

– At vi i utgangspunktet skulle ha en noe minskende flåte i antall fly de neste årene er en fordel for oss akkurat nå, sier Gustafson.

– Men vi er i dialog med både Airbus og andre leverandører som alle andre flyselskap også er for å minske kostnadene og kontantbruken vår så langt som mulig, sier han videre.

SAS lanserte før jul nyheten om at de jobber med planene om å etablere en ny virksomhet med regionalfly, som skal passe inn mellom de større A320neo-flyene og de mindre CRJ900-flyene.

– Hva skjer med dette nå?

– Etterspørselen i markedet vil avgjøre dette, men i 2020 og i 2021 tror jeg ikke etterspørselen vil tillate noen ny satsing og vekst, sier Gustafson.

Les også

Norwegian sukrer tilbudet til kreditorene

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. sas
  3. Coronaviruset
  4. luftfart
  5. Airbus
  6. airbus
  7. Flyselskaper

Flere artikler

  1. Norwegianflåten

  2. Norwegian-sjefen fra karantene: – Vi trenger likviditetstiltak umiddelbart

  3. Boeing tar corona-grep: Dropper utbytte og kutter lederlønninger

  4. Annonsørinnhold

  5. SAS-sjefen har satt selskapet i krisemodus: – Vi spiser fort opp reservene våre nå

  6. Norwegian har ikke betalt leien på to Dreamliner-fly